שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר ענק: דגנים מלאים מאריכים תוחלת חיים
    סיכום של 14 מחקרים שכללו מעל 750 אלף איש, מצאו כי אלה שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של דגנים מלאים, היו בסיכון מופחתת משמעותית למות ממחלות לב, כלי דם וסרטן

    מחקר נוסף מאשר שדגנים מלאים מאריכים חיים: חוקרים שסיכמו מחקרים שכללו צריכת דגנים מלאים, מצאו כי הם מפחיתים משמעותית את סיכון התמותה ממחלות לב כלי דם וסרטן. המחקר החדש פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Circulation.

     

    שנים ארוכות ידוע כי סיבים תזונתיים המצויים גם בדגנים מלאים, הם בעלי יתרונות בריאותיים משמעותיים. בין היתר, נמצא במחקרי העבר, כי צריכה עתירת סיבים תזונתיים מפחיתה את הסיכון ללקות במגוון מחלות ובהן מחלות לב וכלי דם, מחלות דרכי העיכול וסרטן.

     

    החוקרים אספו את תוצאות 14 מחקרים ארוכי טווח שבדקו את הקשר בין צריכת דגנים מלאים לבין סיכון המוות בקרב 786,076 אנשים, כולל 97,867 שמתו במהלך המחקרים. מעל 24 אלף איש מתו ממחלות לב וכלי דם, ומעל 37 אלף מתו מסרטן.

     

    עשרה מהמחקרים התבצעו בארה"ב, 3 בסקנדינביה ואחד בבריטניה. כל המחקרים עשו שימוש בשאלונים כדי להעריך את צריכת הדגנים של המשתתפים.

     

    אלה שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של דגנים, היו בסיכון מופחתת ב-16 אחוזים למות מכל סיבה שהיא במהלך המחקר, בהשוואה לאלה שצרכו את כמות הדגנים הגבוהה ביותר. הם היו גם בסיכון נמוך ב-20% למות ממחלות לב וכלי דם, ובסיכון נמוך ביותר מ-10% למות מסרטן, בהשוואה לקבוצה שצרכה את כמות הדגנים הנמוכה ביותר.

     

    קיראו עוד

    דגנים או כוסמין: מהו הלחם הבריא עבורכם?

    מחקר ענק: צריכת סיבים תזונתיים מאריכה חיים

    תזונה נגד מחלות: 6 נוגדי החמצון החזקים

     

    שיבולת שועל. מורידה את רמת הכולסטרול בדם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    שיבולת שועל. מורידה את רמת הכולסטרול בדם(צילום: shutterstock)

     

    המרכיב הבריא בדגנים: סיבים תזונתיים

    בשנות ה-70 החלה ההתעניינות במרכיב חדש במזון: פרסומים בעיתונות החלו לגרוס כי סיבים תזונתיים בירקות ובפירות וסיבי דגנים מלאים, כמו סובין, הם בעלי השפעה חיובית על הסדרת פעולות המעיים.

     

    סיבים תזונתיים הם רב סוכרים לא עמילניים. פרט לסיב ליגנין שמקורו בצמחים, רוב הסיבים התזונתיים אינם מתפרקים על ידי אנזימי מערכת העיכול של האדם. חלקם עוברים פירוק חלקי על ידי חיידקי המעי הגס, פרט לסיב ליגנין שאינו מתפרק כלל והתאית המתפרקת באופן חלקי ביותר.

     

    הסיבים מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

    מסיסים במים: מצויים נמצאים בפירות, ירקות, שיבולת שועל, סובין, ומוצרי מזון מוכנים.

    שאינם מסיסים במים: מצויים בין היתר בסובין, חיטה ודגנים מלאים.

     

    לסיבים תזונתיים מסוגים וממקורות שונים עשוייה להיות השפעה על משקל הגוף, אך אין עדיין הוכחות חד משמעיות לכך. השפעה זו מוסברת על ידי מנגנונים כמו החלפת מקורות אנרגיה שמקורם ברכיבי תזונה אחרים, כמו העובדה שמזון עשיר בסיבים מכיל יחסית פחות פחמימות או שומנים במנת צריכה.

     

    מנגנון משוער אחר קשור להגברת פעולת הלעיסה של מזון עשיר בסיבים ביחס למזון המכיל מעט סיבים ובכך הגברת ההפרשה של רוק ומציבי קיבה (המביאים להגדלת נפח הקיבה ובכך ליצירת תחושת שובע), הקטנת הספיגה של חלק ממרכיבי התזונה במעי הדק ועל די כך כמות האנרגיה היחסית הנספגת נמוכה יותר.

     

    על פי מחקרים, סיבים תזונתיים עשויים להפחית יתר לחץ דם, לווסת רמות סוכר ושומנים בדם ולהוריד מדדי דלקת כמו CRP . לא ברור עדיין אילו מרכיבים ואילו סיבים הם בעלי ההשפעה המשמעותית ביותר.

     

    על פי הוועדה המדעית למזון ולתזונה של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, לסיבי דגנים קיימת ההשפעה המשמעותית ביותר על מניעת מחלות לב וכלי דם וסוכרת סוג 2.

     

    יחד עם זאת, לסיבים מסוגים נוספים כמו סיבי קטניות, ירקות ופירות, גואר גם, פסיליום, שיבולת שועל שהם סיבי ארוכי שרשרת, קיימת השפעה על הורדת רמות הכולסטרול "הרע" LDL.

     

    סיבים אלה הנחשבים לבעלי צמיגות גבוהה, קושרים מלחי מרה, המורכבים בחלקם מכולסטרול, במעי הדק, ובכך מביאים להפרשתם בצואה. כך יורדת רמת ה- LDL כולסטרול בדם, מפני שהוא משמש לייצור מלחי מרה חדשים במקום אלה שהופרשו בצואה.

     

    לסיבים אלה מיוחסת גם השפעה מיטיבה על רמות הסוכר בדם, ככל הנראה באמצעות האטת קצב ריקון הקיבה וכך האטת קצב הספיגה של פחמימות לדם. ייתכן גם שהסיבים משפיעים על המערכת ההורמונאלית.

     

    בעלי השפעה מיטיבה על חיידקי המעי הגס

    חלק מהסיבים עוברים תסיסה על ידי חיידקי המעי הגס לפחמן דו חמצני, מתאן מים וחומצות שומן קצרות, שלושת אלה מהוות מקור אנרגיה לחיידקי המעי הגס המצויים בו ומהווים חלק נכבד מהרכב הצואה.

     

    זו הסיבה שלסיבים מייחסים השפעה מיטיבה על אוכלוסיית חיידקי המעי הגס הקרויה פראביוטיקה. אבל יש הבדל בפלורת המעי בין בני אדם, מהרכב התפריט הנצרך ומהכמות הכוללת.

     

    סיבים הם בעלי השפעה מבקרת (רגולטורית) על פעולות המעיים בהתייחס לעצירות ושלשול, רופאים רבים ממליצים על השימוש בסיבים תזונתיים כדי לנרמל את פעולת המעיים אולם המחקרים עדיין לא חד משמעיים.

     

    לסיבים מסוימים מייחסים תכונות מונעות סרטן אך העדויות התומכות בכך אינן עקביות. כך נמצא כי בקרב אוכלוסיות בהן משקל הצואה היה גבוה יותר, וצורכות כמויות גבוהות יותר של סיבים "בלתי מסיסים", שיעור התחלואה בסרטן המעי הגס נמוכים ביותר. עם זאת ייתכנו השפעות עקיפות נוספות.

      

    לצריכה של סיבים תזונתיים עשויות להיות אמנם תופעות לוואי כמו השפעה על זמינות מינרלים שונים כמו סידן, מגנזיום, ברזל ואבץ: הסיבים עלולים לעכב ספיגה בעיקר סיבים המכילים פיטאטים ואווקסלאטים.

     

    סיבי דגנים ירקות ופירות לא נמצאו כמשפיעים על הספיגה ועל מאזן המינרלים. אולם חשוב לציין כי מדובר בתופעות שמתרחשות בקרב מעטים מהצורכים בקביעות מזונות המכילים סיבים תזונתיים.

     

     

     

    צפו בדיון באולפן ynet לגבי בחירת הלחם הבריא

     

     

    צילום: אורי דווידוביץ' יוגב אטיאס

    צילום: אורי דווידוביץ' יוגב אטיאס

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    דגנים מלאים מאריכים את החיים
    צילום: shutterstock
    מומלצים