שתף קטע נבחר

מחזירים עטרה ליושנה

ישיבת קראון הייטס היתה פעם מוסד חינוכי יוקרתי וברמה גבוהה. הנסיבות הביאו לכך שהיא כמעט נסגרה. ואז נכנס לפעולה הרב רפאל פרחי והקים אותה מחדש תחת השם מיל בייסין אקדמי

לפני עשרות שנים עברה ישיבה מתקדמת וידועה משכונת קראון הייטס לשכונת מיל בייסין המתפתחת בברוקלין.באותם ימים נחשבה הישיבה לפרוגרסיבית, יוקרתית ולכזו שמובילה את תלמידיה קדימה מבחינה אקדמית ודתית.

 

אל בית הספר נרשמו באותה תקופה בעיקר יהודים אורתודוכסים ממוצא אשכנזי, כפי שמעידים בהנהלת בית הספר, ושם בית הספר, קראון הייטס ישיבה, נתן לקהילה המקומית את התחושה שמדובר בבית ספר שקשור לתנועת חב״ד, מה שאילץ רבים לבחור בית ספר על בסיס העדפה כזו או אחרת.

הישיבה המבוססת פתחה אז את שעריו לכל יהודי שביקש חינוך דתי לילדיו. בית הספר, שעד אז הוביל ברמה הגבוהה שלו את בתי הספר באיזור הפך אט אט למקובל פחות, כשמטעמים הומניים וקהילתיים קיבל כמעט ללא תנאים מוקדמים את כל מי שהביע עניין. ״מטעמי חסד, בלי כדי שכל יהודי יזכה בחינוך מתאים,

בית הספר פתח את שעריו לילדים בכל רמה לימודית ולכל כיס״, מספר הרב רפאל פרחי, מנהל בית הספר המתחדש על תהליך ההתדרדרות של בית הספר בשנים האחרונות.

 

״עם ריבוי האוכלוסיה הישראלית בשכונה, 70% מתלמידי בית הספר הגיעו ממשפחות ישראליות. לפני 12 שנים״, הוא מתאר, ״עבר בית הספר משבר בעקבות קשיים כלכליים והחל בניסיונות לערוך שינויים וצמצומים. מאחר והייתה מגמה לעשות חסד בית הספר לא נוהל כמוסד אקדמי ולא הקדיש את משאביו לחיזוק הלימודי. התעוררה דילמה מוסרית קשה שהחמירה עד שהגיעה לשיאה בשנה שעברה״.

 

בשנה שעברה המוסד הוותיק שממוקם במרכז השכונה הישראלית כל כך, כמעט ונסגר ובמאמצים אחרונים חברו אל הרב פרחי שניהל באותן שנים את בית הספר של מנהטן ביץ’ שחיפש בניין חדש וגדול יותר. ״אנחנו חיפשנו מקום גדול והם חיפשו הנהלה חדשה עם הצלחה מוכחת והדברים התחברו״. פרחי הגיע לישיבה עם צוות המורים שלו ו-90% מהתלמידים שהאמינו בחזון החדש. וכך בית הספר של מנהטן ביץ וקראון הייטס ישיבה התמזגו וביחד יצרו את ׳מיל בייסין אקדמי׳.

 

מה החזון לבית הספר החדש?

״אנחנו מתכננים התחלה חדשה. שינוי שם בית הספר הוא להדגיש את האופי החדש, הבעלים, המוצר מאוד מהודק ומוקפד. אנחנו הופכים לבית ספר פרטי עם רמה אקדמית הכי גבוהה שיש. כדי לעשות את זה אנחנו היינו צריכים להשקיע חצי מיליון דולר לשינויים והשנה נשקיע למעלה ממיליון דולר יותר לאורך השנה בלימודים והתכניות המיוחדות של בית הספר״.

 

בבית הספר המחודש התוכנית האקדמית עברה שינויים דרמטיים והיום 50% מצוות המורים הם מורים חדשים.

 

תכנית לימודית משודרגת, באווירה חמה. מיל בייסין אקדמי  ()
תכנית לימודית משודרגת, באווירה חמה. מיל בייסין אקדמי

 

כיצד נבחר הצוות האקדמי?

״המורים שבחרנו בקפידה מגיעים ממוסדות יוקרתיים כמו פלטבוש או מגן דויד ואנחנו משלמים בהתאם. כשהמוצר הוא שלם וברמה גבוהה, בהיר וברור יותר להורים להבין מה בדיוק הילדים שלהם יקבלו בבית הספר. הם מבינים שבית הספר מתמקד במשימה החשובה של חינוך אולטימטיבי, הם מבינים לאן מנותבים המשאבים ושמחים לתת את כל זה לילדיהם״.

 

בית הספר שינה את פניו גם באופי הלימוד הדתי שהוא מעביר, כאשר השנה ינהל את לימודי היהדות בבית הספר הרב בועז ברדע, שמוכר בקהילה המקומית בזכות הכולל שהקים וניהל בהצלחה באיזור מדיסון בברוקלין.

הרב ברדע, ישראלי לשעבר, מספר שמלבד האתגרים האקדמים, בבית ספר היו בשנים האחרונות גם בעיות בהגדרת הזהות. ״לא היה אופי ברור״, הוא מסביר. ״היו משפחות של חרדים למשל לעומת משפחות שלא שומרות שבת. בעור שיש לזה יתרון לעיתים, בשלב הזה נראה היה לי שיש להוביל קו מאוד ברור״.

 

מסורת יהודית. מיל בייסין אקדמי  ()
מסורת יהודית. מיל בייסין אקדמי

 

הרב פרחי פנה לברדע בתקווה שיקח על עצמו משימה לא פשוטה של התמעת האופי היהודי המובהק של בית הספר. ״היה ברור שאת האופי של הקהילה שבנינו סביב הכולל אני רוצה להביא איתי, וגם את הקהילה עצמה. יש משפחות מקומיות שמכירות אותי ומבינות את הקו שאני מנחיל לתלמידים, וזה כשלעצמו נותן את הביטחון לתת לנו את הזכות לחנך את ילדיהם״.

 

מה הניע אותך להיענות לאתגר?

״אנחנו חוששים שאם הילדים לא יבואו אלינו הם ילכו לפאבליק ויכולים לצאת משם בלי לדעת דברים בסיסיים. מה זה חנוכה ואפילו תפילין, לראות ילדים אוכלים חזיר או חס וחלילה להתחתן עם גויום ואנחנו רואים בזה הצלה גדולה לחנך ילדים בדרך היהדות. אנחנו מחפשים משפחות שרוצות שהילד יקבל מסורת יהודית. ידעצי שאם הם יגיעו אנחנו נדע לתת להם את כל המידע והכלים״.

 

איך עיצבת את תכנית לימודי היהדות?

״עד עכשיו הפריעה למשפחות הרמה האקדמית בבית הספר. אחרי המהפך הגדול שעשה הרב פרחי, כשרמת הלימודים גבוהה כל כך אנחנו מעניקים לימודי דת וערכים גבוהים בהתאם. הרגשתי צורך לחזק את הערכים היהודיים במוחם וליבם של הילדים. אנחנו נעמיק בחשיבות הכשרות וחשיבות השבת. במערכות יחסים בין בנים ובנות והסכנות שיש במדיה החברתית, שמירת הדיבור המנומס, אדם לחברו, נושאים שילדים צריכים ללמוד ודווקא בשלב הזה. ללמד בסיס לצד כלים לחיים בעידן של היום״.

 

הרב פרחי גאה לספר שבנוסף לתכנית הלימודית הסדורה ולימודי היהדות, בבית הספר יאפשרו לתלמידים להתנסות בשיעורים מעשירים נוספים. ״יש לנו תכנית טכנולוגית חדשה ובנוסף למרכז ממוחשב בבית הספר, 30 אחוז מהשיעורים של כל כיתה בממוצע יערכו על מחשב אישי שנספק להם. יהיו גם שיעורי אמנות מתקדמים, שיעורי מוזיקה שילוו בקונצרט ואפילו שיעורי שחיה. בנוסף אנחנן פותחים מסלול מצוינות שמאפשר לימודים מתקדמים בשלבים מאוד ראשוניים של לימוד”.

 

יש אלמנטים ששמרתם מבית הספר הישן?

״בהחלט. היו דברים שבכל זאת משכו אנשים לבית הספר וזה בעיקר החום. כולם אהבו בבית הספר את התחושה החמה והמשפחתית כאן ואנחנו מתכננים להמשיך ככה. אנחנו רוצים לספק את מה שהיה כאן גורם המשיכה העיקרי״.

 

הרב פרחי עומד בראש הנהלת מיל בייסין אקדמי ומדגיש כי מלבדו יש 5 מנהלים לתחומים השונים של בית הספר. ״את בית הספר אנחנו מנהלים במקסימום יעילות לכן ברור לנו שכל אחד, מומחה בתחומו, ידע להיות קשוב ואקטיבי לכל פרט ופרט. אנחנו מתחילים מחדש, עם כל הידע, הנסיון והרצון״.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים