ב-26 השנים האחרונות משמש המעצב פרוציו לביאני, 56, כמנהל הקריאטיבי של "קרטל", אחת מחברות העיצוב הגדולות בעולם. בריאיון לערוץ העיצוב של Xnet מסביר לביאני את מדיניות בחירת המוצרים של המותג האיטלקי, שמשתף פעולה עם טובי המעצבים בעולם ומתגאה בכך. על הביתן של קרטל בשבוע העיצוב האחרון במילאנו, שהציב בחזית את המעצבים, הוא זכה בפרס. התערוכה רשמה השנה שיא של למעלה מ-300 אלף מבקרים, וזה היה אחד הביתנים המרשימים בה.
ביתן החברה, שנקרא Talking Minds , חולק ל-11 ביתני-משנה, שכל אחד מהם הוקדש למעצב אחר. בכל ביתן הוצגה תמונת ענק של פני המעצב, המוצרים שעיצב לשנת 2016 והקלטה שבה הוא מספר על עבודתו. "זו היתה הדרך שלנו להראות כמה חשוב להיות שונה וייחודי", אומר לביאני. "אילו כולם היו אותו דבר, זה היה משעמם. לכל אחד מהמעצבים שלנו יש אישיות ייחודית, ולכן יש בקולקציה הרבה נקודות מבט: לפטריסיה אורקיולה יש מגע נשי, פיליפ סטארק מתוחכם, אנטוניו צ'יטריו מדויק כמו מהנדס".
קרטל נוסדה ב-1949 כחברה משפחתית למוצרי פלסטיק. תחילה התמקדה בייצור אביזרים למכוניות, ועם השנים התפתחה לייצור מוצרים לבית. מדיניות של הקפדה על איכות המוצר, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, שיתופי פעולה עם מעצבים ידועים ומחירים נגישים יחסית, הפכו את החברה להצלחה בינלאומית. לביאני מלווה אותה, כאמור, כבר 26 שנה, מנהל את קו המוצרים שלה ומעצב את התערוכות שהיא משתתפת בהן, ולכן הוא אחראי במידה לא מבוטלת על תדמיתה.
''מה שאנשים רואים בתערוכה נשאר בראשם''
לביאני הוא מעצב רב-תחומי: מרהיטים וגופי תאורה דרך עיצוב פנים ועיצוב גרפי ועד עיצוב תערוכות. בצעירותו למד בבית הספר המקצועי הבינלאומי לאמנות ולעיצוב כינורות בקרמונה, עיר הולדתו בצפון איטליה, ובהמשך אדריכלות ועיצוב בפוליטכניקום של מילאנו. את הקריירה התחיל בסטודיו של מיכאל דה לוצ'י, וב-1991 פתח סטודיו עצמאי. מאז שיתף פעולה עם חברות מובילות דוגמת קאסינה, מולטני, מורוסו, פוסקריני, דולצ'ה וגבנה, מיסוני וסיטרואן.
בין עבודותיו המוכרות: המנורה השולחנית Cindy, שעוצבה לקרטל בהשראת שנות ה-70 בצבעים מטאליים; מנורת Bourgie, שעוצבה אף היא לקרטל והפכה לסיפור הצלחה (ואחרי עשור זכתה למחוות של מעצבים כמו פיירו ליסוני, טוקוג'ין יושיוקה ו'ננדו'); ומנורת Tuareg, שעוצבה מצינורות ל"פוסקריני", ומזכירה פסל צינורות אמנותי יותר מאשר גוף תאורה.
הוא מחובר מאוד לעיצוב גרפי, ועובדה זו ניכרת בביתנים שהוא מעצב. "גרפיקה היא חלק מהמסר של המותג", הוא מסביר, "ולכן הנושא הזה חשוב לי. בחרתי בצבעים פלורסנטיים כי אני אוהב את האווירה של שנות ה-80, אבל לא כרטרו, אלא כזה שמותאם ונכון להיום. הגרפיקה, הצבעוניות והקולות של המעצבים העצימו את התחושה. אנשים נהנו לבוא לתערוכה, זה היה כמו ביקור במוזיאון".
התערוכה מהווה, לדבריו, את נקודת השיא של החברה ושל עבודתו. "מה שאנשים רואים בתערוכה", הוא אומר, "נשאר בראשם, וזה מה שהם יחשבו על קרטל לאורך כל השנה".
קולקציה לילדים
השנה השיקה החברה קולקציה ראשונה לילדים. באתר של קרטל מתוארים המוצרים החדשים כ"רהיטים שיכולים להפוך לצעצועים", ולביאני מספר איך נולד הרעיון: "בכל יום רביעי יש לנו פגישת חברה. לא משנה מה קורה או קרה לך, אסור לבטל, גם אם יש לי תור לרופא מומחה. ככה זה כבר 26 שנה, ולא נעדרתי אפילו פעם אחת. באחת הפגישות האלה עלה הנושא של נתח השוק של הילדים. חשבנו לבנות עולם סביב כיסא 'לולו גוסט' של פיליפ סטארק (שהושק ב-2008). פניתי למעצבים שאנחנו עובדים איתם. לא ידעתי עם אילו הצעות הם יחזרו ופחדתי להגיע לתערוכה בלי כלום, אז בזמן שחיכינו להצעות שלהם, הכנתי כגיבוי התאמה של הכיסא הזה. ייצרנו אותו במגוון צבעים ילדיים".
אתה צופה לקולקציה הצלחה מסחרית?
"זה יהיה אחד ממנועי הצמיחה של החברה. המחיר יהיה נגיש, בהתאם למה שהטכנולוגיה מאפשרת. אני לא רואה סיבה לשחק עם משחק לא מעוצב, עדיף לשחק עם נדנדה של ננדו, לא?"
קל להגיד. הרבה אנשים לא יכולים לרכוש מוצרים מעוצבים בגלל המחיר.
"המחיר מאוד חשוב לנו. אנחנו מנסים להיות מאוזנים ונגישים לכולם. אבל אנחנו מקצוענים. ייצור של כסא פלסטיק הוא תהליך ארוך ויקר".
מה מהפריטים החדשים שלכם בלט במיוחד?
"כיסא Organic שעיצב אנטוניו צ'יטריו, עשוי מחומר חדש שפותח במעבדות שלנו. זו תרכובת מחומר גלם טבעי, שעוברת תהליכים ביולוגיים ידידותיים לסביבה. התוצאה דומה לפלסטיק, והכיסא מתאים לפנים ולחוץ. אנחנו ממשיכים לחקור ולפתח את טכנולוגיית ההזרקה בפלסטיק".
איך גורמים היום לצרכן לקנות עוד כיסא?
"לכולם יש כיסאות בבית, אף אחד לא צריך עוד כיסא. הסוד הוא לגרום לאנשים להתאהב במוצרים, לעורר אצלם רגש".
גם ''כתר פלסטיק'' הישראלית השקיעה במעצבים צעירים. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: