שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    8 דברים שכדאי ללמד תינוק לפני גיל שנה
    נראה לכם שהילד קטן ועוד לא כל כך מבין, אבל הוא קולט המון בשנה הראשונה לחייו רק מהתבוננות, הקשבה והיחס שהוא מקבל מהסביבה. קיבצנו את הדברים העיקריים שכדאי להקפיד עליהם כדי לסייע לו בהתפתחותו

    הרבה הורים חושבים שהחודשים הראשונים של התינוק מסתכמים בחיתולים מלוכלכים, אוכל ושינה. ישנן אינטראקציות יומיות שההורים מלמדים בלי לשים לב כמו: אהבה, קשר, ביטחון, אמון, אמפתיה, שפה ואפילו מתמטיקה. הילדים סופגים את הכל מסביב.

     

    אם אתם מרגישים שאתם צריכים למלא את לוח הזמנים של הילד שלכם עם פעילויות, כדאי לבדוק מה אתם מלמדים אותו במהלך היום, לפעמים מבלי לשים לב.

     

    אולי יעניין אותך גם:

    - מסר בעייתי? מסיבות ספא לילדות קטנות

    - מצאנו את גן הילדים המושלם

    - אמא (לא) יודעת הכול

     

    1. האכלת התינוק - לתת תחושת ביטחון

    הנקה (או האכלה מבקבוק למי שבוחרת בדרך זו) היא אחת הדרכים ליצור קשר עם התינוק, כי ככה הוא מבין שהוא אהוב ומוגן. החיים מחוץ לרחם נראים פחות בטוחים, לכן הקרבה להורה עוזרת לו להרגיש יותר ביטחון ושלווה על ידי חיבוק, עיטוף וזרימת החלב בפיו.

     

    כאשר אתם מאכילים את ילדכם, תמצאו מקום שקט. אפשר לשים שירים שקטים, לדבר אליו ולחבק אותו. כך, לאט לאט הוא יבין שהוא חי באווירה אוהבת ומזמינה וירגיש ביטחון.

     

    2. ישיבה ליד השולחן - לפתח את החושים

    כשהילד כבר מתחיל לאכול מזון מוצק תעודדו אותו לשבת ליד השולחן עם המשפחה. זה יכול להיות בכיסא או על הברכיים ולתת לו לחקור את המזון המוצק ביד. כדאי לחשוף אותו לצורות ולמרקמים השונים של המזון. כל זה משפר את המוטוריקה העדינה, ומהווה ההזדמנות לדבר על הצורה של האוכל, צבע ועוד ולפתח את החושים על ידי מגע, ריח, טעם ושמיעה. פשוט להפוך את הארוחה לחוויה נעימה עם ערך מוסף.

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    3. פעולות שגרתיות - מודעות לגוף

    פעולות שגרתיות בשלבים יותר מאוחרים כמו: החלפת חיתול, זמן אמבטיה וצחצוח שיניים הן הזדמנויות ללמד את הילד למשל מודעות הגוף. חשוב לספר לו מה הוא עושה ולמה זה חשוב. כל זה משפר את ההתפתחות השפתית, הרגשית והמוטורית. הרבה פעמים אנחנו חושבים שפעולות אלו הן "סתם" חלק משגרה. נכון שזה חלק, אבל אין הזדמנות יותר טובה מאשר להכניס קצת תכנים ומשמעות לפעולות הללו.

     

    4. מצבים מלחיצים - להתמודד עם תסכולים

    אנו יודעים שלא משנה כמה זהירים אתם, לפעמים ישנם פעולות שלא הולכות כמתוכנן וזה גורם למצבים מלחיצים בבית. כאשר זה קורה, חשוב לנסות לשלוט ברגשות. תינוקות וילדים הם רגישים להבעות פנים של הוריהם, זאת שפה לכל דבר. לכן חשוב לשים לב לתגובות שלכם. יחד עם זאת לפעמים אנחנו לא מצליחים לשלוט על כל תגובה וזה בסדר, משום שתסכולים הם חלק בלתי נפרד מהחיים ומההתמודדות שלנו. אי לכך, ישנה חשיבות רבה ללמד את הילד להתגבר על המצבים האלו. בעיקר לדבר על זה ולתת לגיטימציה ללא פרשנות מיותרת.

     

    5. טיולים - להכיר את הטבע

    הדרך שאתם מתנהגים והולכים עם הילד שלכם לטייל יכולה להשפיע על תגובותיו בפעילות גופנית ובטיולים מחוץ לבית. בסיורים אלה, נסו לשוחח על הדברים שאתם רואים, כמו עלים ואבנים, ולתת לו לגעת בהם ולהריח אותם. דברים פשוטים וטריוויאלים כאלו יכולים לעזור לו ליהנות בהמשך מפעילויות ולרצות חוויה חוזרת, ולא פחות חשוב - החיבור והחשיבות של עוצמות הטבע. לכן תייצרו שגרה של טיולים ואני מבטיחה שגם אתם תהנו.

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    6. ויכוחים - להגיב נכון לקונפליקטים

    ככל שהתינוק רואה יותר חיבוקים וגילויי חיבה במשפחה, הוא יהפוך את זה כחלק מההתנהגות שלו בהמשך. אז הורים, אל תתביישו: הרבה נשיקות, לומר "אני אוהב" לעתים קרובות ולהימנע מוויכוחים מול הקטן. לשדר שהבית הוא מקום בטוח והרמוני. אתם מקנים את הערכים שלכם לילד, ולפי הדרך בה אתם פועלים הוא לומד שזאת גם דרכו.

     

    כשיש בבית ויכוחים אין סופיים הילד לומד שככה זה בעולם. כשההורה פותר קונפליקטים בכוחניות ואגו, זה מה שהילד לומד שנהוג בחיים. קונפליקטים הם חלק מהחיים ללא ספק, אבל אנחנו כמבוגרים צריכים לשים לב איך אנחנו מתמודדים איתם כדי שגם הילד ילמד "שככה זה בחיים".

     

    7. שיחות - ללמוד שפה תקנית

    זה באמת חמוד כאשר הילד מתחיל ללמוד לדבר והכל קצת מבולבל. ובכל זאת, אתם צריכים לבטא את המילים כראוי, כל הברה בבירור. במחקר שנערך על ידי מכון למידה ומדעי המוח באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, נמצא כי ילדים בגיל שנתיים שבני משפחותיהם מדברים בשפה תקנית יודעים כפול מילים מילדים שהוריהם לא משתדלים.

     

    כאשר הילד אומר מילה בתוך משפט כמו: "אני רוצה בובו", אנחנו נגיד: "אתה רוצה את המוצץ?" ולא לומר - "לא אומרים בובו, אומרים מוצץ". הילד נותן שם משלו ואנחנו צריכים להיות שם כדי לעשות את התיקון מבלי לפסול אותו, אבל כן ללמד את המילה הנכונה.

     

    8. פרידה זמנית מההורה - ללמוד לתת אמון

    כשהילד רואה את הוריו הולכים זה יכול להיות רגע לא פשוט עבורו. לכן, כאשר אתם צריכים ללכת תמיד תאמרו שלום. כך הילד לומד אמון ויחס, ועם הזמן הוא יבין שההורה הולך אבל גם חוזר. יש בהתנהלות הזאת הרבה אמון ומקום סמוי ל"אני סומכת עליך". כשתחזורו לא לשכוח לתת חיבוק גדול ואל תשכחו לדבר ולספר איפה הייתם. שימו לב: גם אם תינוקכם אינו בדיוק מבין את דבריכם, הוא ילמד להתמודד עם הקושי ולהבין שזה לא אומר שלום לתמיד.

     

    הכותבת היא מדריכת הורים ומשפחות, ומטפלת בוויסות חושי

     

    האם אפשר גם ללמד את התינוק להירדם בכוחות עצמו לפני גיל שנה? צפו:

     

    צילום: אבי חי ניצן דרור

    צילום: אבי חי ניצן דרור

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    גם אם הוא לא מגיב, הוא קולט מה קורה בבית
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים