שתף קטע נבחר

מס הקנייה על קטנועים קטנים יופחת ל-25%

באוצר החליטו להיענות לדרישות היבואנים, ושיעור מס הקנייה על כלים דו-גלגליים עם מנוע צנוע בנפח עד 125 סמ"ק יופחת מ-40 ל-25 אחוז. הצו המאפשר את ההפחתה יפוג בעוד שנה. באיגוד יבואני הרכב מברכים על ההפחתה, היבואנים הגדולים נמנעים מלהגיב

מעט מדי, מצומצם מדי ולזמן קצוב בלבד. רשות המסים הודיעה היום (ג') כי מס הקנייה על כלי רכב דו-גלגליים קטנים, יופחת מ-40% ל-25%. אלא שצו הפחתת שיעור מס הקנייה עליו חתם שר האוצר, משה כחלון, במסגרת הוראת שעה שתוקפה עד 30.06.2017, מתייחס רק לכלי רכב דו-גלגליים בנפח מנוע שאינו עולה על 125 סמ"ק והספקו אינו עולה על 14.75 כ"ס (11 קילוואט). לדברי כחלון: "(מדובר) בהחלטה נוספת שתסייע במאבק שלנו להפחתת יוקר המחייה בישראל, תקל על כיסם של רוכבי האופנועים, תפחית את העומס בכבישים ותצמצם את זיהום האוויר".

 

בדיוק לפני שנה - מחאת החניה של הרוכבים

 

במשרד האוצר מבהירים כי הפחתת המיסוי נועדה לעודד "רכישת כלי רכב דו-גלגליים קטנים המשמשים בעיקר בכבישים עירוניים". עוד אומרים באוצר כי בכך יקטנו זיהום האוויר, העומס בכבישים והנזקים הנגרמים למשק "כתוצאה מכך שהנהגים מבזבזים שעות רבות בעמידה בפקקים. להערכת פקידי האוצר, המדינה מפסידה עקב כך הכנסות שנתיות הנאמדות בכ-10 מיליון שקלים. עוד אומרי באוצר כי בתום השנה לתוקף הוראת השעה, "ייבחנו ההשלכות של הפחתת שיעור מס הקנייה ויוחלט על שיטת המיסוי שתופעל בתחום זה, כולל אפשרות לבניית שיטת מיסוי בהתאם למאפייני זיהום אוויר ובטיחות בדומה למיסוי מכוניות.

 

שני יבואני הרכב הגדולים בשוק הדו-גלגלי המקומי, מטרו מוטורס לה כמעט 50% מהשוק ועופר אבניר, ביקשו שלא להגיב להחלטה מלבד לציין כי היא עשויה להוזיל כלים שונים בסכום של 1,000 עד כ-2,000 שקלים. אך בקרב גורמים שונים בענף נשמעה היום ביקורת חריפה על טענות האוצר כי הפחתת המיסוי תסייע להקטנת הזיהום והגברת הבטיחות.

 

לדברי בכיר באחד היבואנים הקטנים יותר, "עם כל הכבוד לקטנועי 125 סמ"ק ולחשיבות שלהם בשוק המקומי, מדובר בסוג של בדיחה. אם להיות הכי אופטימיים זה עוד 100 כלים בחודש? ההשפעה של זה על מה שקורה על הכביש חסרת משמעות. ועוד לא דיברנו בכלל על נסיעה עם 125 סמ"ק בכבישים בין עירוניים שזה קצת כמו לשחק רולטה רוסית. אלה כלים עירוניים בלבד בזמן שמה שצריך זה להוזיל את הקטנועים שמסוגלים להגיע לערים הגדולות מבחוץ". לדברי אחר, הטענה כי רמת הזיהום תקטן אינה מעוגנת בשום נתון: "נכון שאלה כלים חסכוניים בדרך כלל, אבל יש גם ביניהם יותר חסכוניים ופחות חסכוניים. מישהו בדק אם אין במקרה קטנוע 250 סמ"ק יותר חסכוני?".

 

באיגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי בחרו לברך על ההחלטה. בארגון הפועל במסגרת איגוד לשכות המסחר, בירכו את שר האוצר, רשות המסים, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ומיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א. לדברי היו"ר טלי דרורי-ברנר, "זוהי ללא ספק החלטה מבורכת המכירה בתרומתו הרבה של הרכב הדו גלגלי כחולץ פקקים עירוני להפחתת הגודש בכבישים, העומס על תשתיות החנייה וצריכת הדלק לתחבורה, לצד תרומתו להוזלת עלויות המחייה והקלה על צרכני התחבורה, בהם צעירים, סטודנטים וחיילים משוחררים". באיגוד אומרים כי ההחלטה מבהירה שבוועדת הכספים קיבלו את הטענה לפיה "הרכב הדו-גלגלי הינו פתרון תחבורתי חיוני ויעיל למשק ולמרחב העירוני. אנו מקווים כי צעד משמעותי זה ילווה בעתיד בהכרה גם ברכב דו גלגלי בנפחים ובהספקים בינוניים, על מנת לצמצם את הגודש בתחבורה הבין-עירונית ולקרב את הפריפריה למרכזי הערים".

 

לדברי גפני, "זוהי בשורה חשובה לאזרחים, במיוחד לאלו שמתגוררים או שעובדים במרכזי הערים. הורדת המס, כפי שדרשה ועדת הכספים, תסייע להפחית את העומס בכבישים ואת הזיהום בערים". גפני הוסיף כי "אני שמח שהאוצר ורשות המיסים הסירו את התנגדותם להורדת המיסוי ובכך מנעו את הצורך שלנו חברי הכנסת לקדם הליכי חקיקה. מעטים הנושאים שבהם כל חברי הכנסת בוועדה מאוחדים בדעה אחת, והורדת המיסוי על קטנועים ואופנועים קלים, היא דוגמה מובהקת לכך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל זהר
קטנועים - מיסוי משופר
צילום: טל זהר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים