yed300250
הכי מטוקבקות
    חזרו לעבודה. מפעל יוניליוור בערד, בו התגלתה התקלה, אתמול | צילום: ישראל יוסף
    חדשות • 29.07.2016
    חיידק ההסתרה
    שושנה חן

    לא הסלמונלה היא הבעיה של יוניליוור אלא היהירות וחוסר השקיפות.

     

    איך מרשה לעצמו יצרן בסדר גודל כזה לנהוג בצורה ארכאית ומוטעית כל כך, ועוד במוצר הדגל, מול קהל הצרכנים הרגיש ביותר — ילדים והוריהם? האם יוניליוור הבינלאומית הייתה מרשה לעצמה התנהלות כזאת בשוק האמריקאי, האנגלי או ההולנדי?

     

    מה הם בעצם עשו בפרשה הזאת - גילו חיידקים בפס הייצור, הפסיקו לשלוח מוצרים לחנויות ושמרו על דממה בתקווה שבעידן המדיה החברתית והאינטרנט, כשהכל גלוי, וחשבו שציפור לא תצייץ ואף צרכן לא יעביר את הקול, ואז, כשהדברים דלפו לתקשורת, התעקשו על פסאדה של "עסקים כרגיל". כל זה במקום שהמנכ"לית תגיב מיד, והפייסבוק של החברה יגויס בו ברגע להסביר לצרכנים מה קרה, מה המשמעויות ומה עושה המפעל כדי שהסלמונלה לא תחזור לקורנפלקס. כולל סרטון מפס הייצור.

     

    היי שם חברים, המים שזרמו אל הים מאז שתנובה חשבה שהיא יכולה לקבור את הסיליקון בחלב וכמעט נקברה בעצמה מילאו כבר אוקיינוסים, והגענו בשעה טובה אל עידן השקיפות והדמוקרטיזציה של הצרכנים האכפתיים, היודעים, המעבירים מידע במכפלות מדהימות, וגם כועסים — והפעם הזאת בצדק.

     

    זיהום בשרשרת הייצור של מפעל מזון הוא אחד הסיוטים שמדירים שינה מעיניו של כל מנהל בתעשיית המזון.

     

    כל בר דעת מבין שטעויות יכולות להתרחש, חיידקים עלולים לצוץ, ודי ברשלנות קטנה בתנאי מזג האוויר הישראלי ובסביבה רגישה כמו סביבת ייצור מזון שהיא מרובת לחות, עתירת חומרי גלם, ידיים אנושיות, ויש לנו סיבה למסיבה של חיידקים.

     

    כולנו יכולים לטעות, גם יצרנים, גם פועלי ייצור, ואנחנו הצרכנים מוכנים לסלוח. עובדה, חברת מעדנות לא שילמה במכירותיה אחריה שהתגלה ב־2009 ליסטריה בקו הייצור שלה, אף שליסטריה הוא חיידק הרבה יותר דרמטי בהשלכותיו בהשוואה לסלמונלה, אם כי האחרון נפוץ יותר. למעדנות סלחו כי החברה התנהגה בשקיפות מול הציבור מרגע חשיפת התקלה בתוך המפעל.

     

    אף על פי שאף צרכן לא נפגע ומשרד הבריאות לא דרש, היא העיפה ביוזמתה את המוצרים מהמקפיאים, בדקה ושיפצה את קו הייצור מהמסד ועד הטפחות.

     

    חטאה הגדול של יוניליוור הוא חטא ההסתרה. נכון, אף צרכן לא נפגע. אבל אנחנו לא מוכנים לסלוח לחברות שמנסות לטייח, שמנסות לזרות חול בעינינו. זה נכון כשמדובר בחיידקים, ברכיבים של מוצרים, בהבטחות שווא. אנחנו רוצים שקיפות.

     

    אנחנו באמת מקווים שאף מוצר נגוע בסלמונלה לא הגיע למדפים כפי שטוענת החברה והבעיה נעצרה במפעל. אנחנו מקווים ומניחים שהחברה גם נוקטת את כל הפעולות הנדרשות לאיתור הבעיה ולפתרונה. ביוניליוור הרי מעוניינים בסלמונלה בקורנפלקס פחות מכל גורם אחר. את מחיר הירידה במכירות ישלם קודם כל היצרן.

     

    אבל חברים יקרים, ברור לכם שבשל ההסתרה פגעתם במערכת האמון שלנו כפי שהרשתות החברתיות צועקות ובגדול.

     

    אנחנו נהיה חשדנים. תצטרכו לעשות תפנית של 180 מעלות בתקשורת שלכם מולנו, הצרכנים.

     

    yed660100