שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סוכרת סוג 2: הקשר למצב הנפשי - ודרכי ההתמודדות
    ההכרה כי הקשר בין גוף לנפש הוא הדוק ביותר ידועה כבר מזמן. פסיכותרפיסטית מציעה 4 טיפים שיסייעו לחולים להתמודד עם מחלת הסוכרת גם מההיבט הנפשי

    בשיתוף אסטרהזניקה

     

    מדע הרפואה עושה בשנים האחרונות קפיצת דרך משמעותית בטיפול במחלה ובגישה הבסיסית אליה. ארגז הכלים לאיזון הגליקמי רק גדל והשתפר. היום, בנוסף לחשיבות הורדת רמות הסוכר בדם, מבינים שיש לטפל גם בפקטורים ובמחלות הנלוות לסוכרת ביניהן עודף משקל, לחץ דם גבוה ועוד.

     

    אחד מהגורמים שמשפיעים על עליית ערכי הסוכר והמשקל הוא המצב הנפשי. כדי להצליח באיזון רמות הסוכר והמשקל, יש לטפל גם בהיבטים האישיים של המטופל. יש לדעת לזהות את המחסומים והקשיים שכל סוכרתי חווה עם הסוכרת שלו.

     

    קיראו עוד על התמודדות עם מחלת הסוכרת

     

    חשוב לזהותם על מנת להתאים באופן אישי לכל אחד את הכלים שיעזרו לו להתנהל טוב יותר עם הסוכרת. הנה מספר טיפים אשר יכולים לסייע לכל סוכרתי בניהול המחלה שלו:

     

    1. לקבל את הסוכרת

    לעתים, כתגובה לאבחנה של הסוכרת, אנשים חשים דיכאון והלם. סוכרת היא מחלה כרונית - היא כאן לכל החיים! על מנת לחיות חיים בריאים עם סוכרת, מטופלים צריכים לעבור תהליך נפשי וללמוד לקבל את המציאות החדשה. האופן שבו כל מטופל ומטופל מגיב הוא מאוד אישי.

     

    במקרים מסוימים התגובה דומה לזו של אנשים שחווים אבדן בלתי צפוי. ראשית, יש תחושה של הלם. אחרי ההלם באה תקופה של הכחשה ("זה לא באמת קורה לי"). לאחר מכן מגיע הכעס: זה לא צודק, וזה כואב. בשלב זה ייתכן שיהיו סימפטומים של דיכאון כמו עצב, חוסר עניין ומחסור אנרגיה.

     

    בעזרתו של הרופא והצוות הרפואי, הסוכרתי מקבל כלים ולומד לקבל את המצב החדש. הוא לומד להחזיר את השליטה לחייו. תמיכה משפחתית חיונית בזמנים אלו. בנוסף, טיפול אצל מומחה לטיפול רגשי חשוב ויכול לסייע רבות לקבל את הסוכרת ולחיות איתה בשלום.

     

     

    לקבל את הסוכרת. ללמוד להחזיר את השליטה לחיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לקבל את הסוכרת. ללמוד להחזיר את השליטה לחיים(צילום: shutterstock)

     

    2. להתחיל לנשום נכון ולהפחית את רמת הסטרס

    נפש רגועה ובריאה היא בסיס להצלחה באיזון הסוכרת. מצב רוח מרומם תורם למוטיבציה לשמור על אורח חיים בריא ומסייע בהצלחת בטיפול התרופתי. הורדת רמת הסטרס מפחיתה את אירועי ההיפר וההיפו-גליקמיה (עליות וירידות חדות בערכי הסוכר).

     

    ישנו מגוון רב של טכניקות פשוטות להורדת סטרס ולהתמודדות עם החרדה והלחץ היום יומי. אני ממליצה על שתי הטכניקות הבאות:

     

    טכניקה 1

    20 דק' מנוחה ביום תוך ניתוק כל מכשירי הטלפון, ניידים, טלוויזיה ומחשב. מדובר במדיטציה של התנתקות ונשימה אשר מסייעת להפחית את רמות החרדה, חיזוק האמונה העצמית ויצירת שקט שמאזן את כל המערכת.

     

    בישיבה נוחה או בשכיבה הנח את ידיך על הבטן התחתונה ו/או הלב. שימו לב לנשימה בגוף הפיזי: לתנועת הנשימה, לבטן העולה ומתרחקת בעדינות, החזה שמתרחב עם כל שאיפה. שימו לב לאורך הנשימה ובחנו האם השאיפה קצרה יותר מהנשיפה. צפו ככל שניתן בנשימתכם כאילו היא מתחת למיקרוסקופ.

     

    השלב הבא הוא להעמיק ולהאריך את הנשימה. לנשום עמוק ולנשוף עד הסוף, וחוזר חלילה, תוך ספירה של 1,2 בזמן השאיפה, וספירה של 1,2,3,4 בזמן הנשיפה. חיזרו על התרגיל 8 פעמים. לאחר מכן חיזרו לנשימה טבעית. בצעו את כל התרגיל 3 פעמים.

      

    טכניקה 2

    חיזוק הקשר שלנו עם אברי הגוף שלנו. מדובר בטכניקה שניתן (ומומלץ) לבצע מספר פעמים במהלך היום. נקדיש כמה רגעים לעצמינו ובשקט נבדוק איך אנחנו מרגישים את האברים בגופנו, למשל, פעימות הלב והנשימה.

     

    האם אנחנו נושמים בשקט? האם הנשימה שלנו היא כשל כלב? האם היא נשימת סרעפת או נשימה שקטה ורכה? גם טכניקה זו עשויה להוריד את רמות החרדה ואי-השקט ולהרגיע את הגוף. היא מחזקת את הקשר הפנימי עם עצמינו.

     

    3. לבקש עזרה זו לא בושה

    סוכרת היא מערך ניהולי שלם. ניהול התזונה שלנו, מועדי הארוחות שלנו, פעילות גופנית שאנחנו צריכים לבצע ונטילת תרופות. האנשים הקרובים ביותר אלינו יכולים לסייע לנו. מותר ואף מומלץ ללמוד לבקש עזרה.

     

    בזכותם ויחד איתם יהיה הרבה יותר קל לבצע את כל המשימות שלנו, שיהפכו לחלק משגרת המשפחה. אין צורך להתמודד עם הסוכרת לבד.

     

    סוכרתיים לעיתים נוטים לבטל את עצמם, מחשש להפוך לנטל על הסביבה. אבל אין כמו המשפחה הגרעינית ואפילו המורחבת כדי לסייע במטלות החדשות של הסוכרתי.

     

    ניתן ואף מומלץ להגיע לטיפול משפחתי כדי לעזור לכל המשפחה להתמודד עם הסוכרת הן ברמה הרגשית והן ברמת ההתארגנות. ככל שמעגל התומכים חם, מכיל וקרוב יותר לסוכרתי כך ניתן יהיה בקלות רבה יותר להתנהל עם הסוכרת ולהפוך אותה מנטל להזדמנות להתחבר לאנשים הקרובים אלינו.

     

    4. להתעדכן בטיפולים ובטכנולוגיה העדכנית ביותר

    היצע הטיפול התרופתי לסוכרתיים סוג 2 עבר מהפכה בעשור האחרון. בין היתר הופיעו בשוק קבוצות תרופות חדשות כגון GLP1 ו- SGLT2.

     

    מדובר בתרופות שלא רק עוזרות לשמור על רמות סוכר מאוזנות (ללא היפוגליקמיה), אלא גם מפחיתות גורמי סיכון בריאותיים כגון עודף משקל ולחץ דם גבוה. על כן תרופות אלה מפחיתות מקרי אישפוז ותמותה מאירועים קרדיו-וסקולריים.

     

    אחד האתגרים הקשים לסוכרתיים הוא התמדה בטיפול. למרבה המזל, טכנולוגיות חדישות כגון סנסורים ומדי סוכר (גלוקומטרים) מתקדמים וכן משאבות אינסולין מפחיתות מהנטל על המטופל ומסייעות להתמודד עם אתגר ההתמדה.

      

    ניתן לומר כי עם התקדמות הרפואה ודרכי הטיפול הרבות, קל יותר לטפל כיום בסוכרת. חשוב ללמוד לקבל את הסוכרת כמה שיותר מוקדם, ולהתחיל בטיפול האישי המותאם אליכם מיד לאחר האבחנה.

     

    בנוסף לשמירה על התזונה ועל פעילות גופנית סדירה, ובנוסף לנטילת התרופות, חשוב לטפל גם בהיבטים הנפשיים הנלווים.

      

    הכותבת היא פסיכותרפיסטית, "המרכז לטיפול בסוכרת - ד"ר מריאלה גלאנט"




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים