שתף קטע נבחר

מתייבשים בתחנה: מחכים לאוטובוס, בלי צל

בתחנות רבות מסתפקים בעמוד ולנוסעים שממתינים דקות ארוכות לאוטובוס אין מחסה מהשמש, וגם התחנות לא תוכננו להגן מפני השמש: "לא נעים להגיע למקום העבודה או לפגישה כשאתה מזיע, זה ממש סיוט"

  

 

עיר בלי הפסקה בשמש בלי רחמים: הקיץ בעיצומו ומי שמרגיש זאת אולי טוב מכולם הם האנשים שמשתמשים באוטובוסים ומחכים זמן רב בתחנה, לפעמים בלי מחסה מהשמש, בחום של יותר מ-30 מעלות. ברחוב קפלן בתל אביב ובמקומות רבים נוספים מסתפקים בעמוד בלבד, ללא תחנה מוצלת, והנוסעים מגיעים לעבודה או לפגישה כשהם מזיעים וסובלים.

 

ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון אורבני, מדוע העיריות לא מציבות תחנה אלא רק עמוד?

"זה בעיקר עניין של עלויות והחלטה איפה לשים תחנה ואיפה לא. אי אפשר לשים תחנות מקורות במקום כל העמודים, בדרך כלל זה דורש חיבור של תשתיות חשמל. ההחלטה צריכה להיות לתעדף כמה שיותר תחנות לקירוי איפה שאי אפשר לייצר תנאים אורבניים שמבטיחים צל בחלק מהיום, כמו עצים או אלמנטים אחרים במרחב שיכולים להקל על השהות בשמש. רחוב קפלן לצערנו לא התברך באף אלמנט שיכול להקל".

 

מדוע העירייה לא הציבה שם תחנה? מדובר באזור מרכזי, חיילים שמגיעים לקריה, מבלים שהולכים לשרונה.

"זה בפירוש עניין של עלויות וגם של תפיסת הרחוב עצמו, האם הרחוב הזה אמור לשרת הולכי רגל ובאיזה סדר עדיפות. רחוב קפלן עדיין לא מוצב גבוה בסולם העדיפויות העירוני וזה מתבטא מאוד בעיצוב האורבני שלו, חצי ממנו זה קיר".

 

תחנת אוטובוס ברחוב קפלן בתל אביב. "הנוסעים אומרים שמזניחים אותם" ()
תחנת אוטובוס ברחוב קפלן בתל אביב. "הנוסעים אומרים שמזניחים אותם"

מה קורה בערים אחרות בארץ?

"תחנות האוטובוס בארץ תוכננו על ידי אחד מטובי האדריכלים, סר נורמן פוסטר, אבל הן תוכננו במקרה הטוב למזג אוויר קריר וגם בגשם הן לא מדהימות. עיקר האינטרס בתחנה זה הוצאה לתחזוקה חיצונית. העיריות לא מתחזקות את התחנה אלא חברות שמבחינתן זה שטח פרסומי שעובד טוב ובקטע הזה התחנות מאוד מוצלחות, הן גם אסתטיות. הבעיה היא שהאינטרס הציבורי הוא שיהיה גם נעים להשתמש בתחנה".

 

מה צריך לעשות כדי למצוא פתרון שישרת את הציבור?

"מקבלי ההחלטות במכרזים כאלה אמורים לדאוג לתחנות עם נוחות טרמית. לצערנו לא פותחו פתרונות זולים בגלל שבכל העולם המערבי כמעט יש מזג אוויר קריר. אפשר ללמוד מה עשו באוסטרליה, שזו מדינה מערבית שסובלת ממזג אוויר חם מאוד ולראות האם אפשר לייצר תחנה זולה ואסתטית שמאפשרת נוחות אקלימית במזג אוויר חם מאוד, שלא יהיה קטסטרופה. האינטרס הציבורי הוא שהתחנה תיתן למשתמשים בה לעבור את היומיום שלהם בקלות, לא להגיע למצב של מרחץ זיעה. הרגולטור צריך לשמור עלינו, ובמקרה הזה לא בטוח שלקחו את ההחלטות הכי נכונות. כל ראש עיר יכול לבוא ולעמוד כמה דקות בתחנה ולהחליט האם ככה הוא שומר על האינטרס הציבורי".

 

"תסכול, סיוט, תחושה של הזנחה"

ומה אומרים האנשים שמחכים בתחנת האוטובוס? "קודם כל נורא חם, אנשים עומדים בשמש וממתינים. הקולות הם בעיקר של תסכול, אנחנו עומדים פה עשר דקות, חם מאוד, מזיעים, 31 מעלות. הנוסעים אומרים שמזניחים אותם, זו התחושה

 העיקרית כאן. המתנה של הרבה דקות, ולא נעים להגיע למקום העבודה או לפגישה כשאתה מזיע. אם רוצים שאנשים ישתמשו בתחבורה הציבורית צריך לחשוב גם על מי שמחכה לאוטובוס, זה בלתי אפשרי, ממש סיוט".

 

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "משרד התחבורה הוא האחראי לקבוע את מיקום תחנות האוטובוס. תשתית מיקומי התחנות שנקבעו לא תמיד מאפשרת הקמת מבנה סככה, בשל רוחב המדרכה ובתי העסק בעורף התחנה שאינם מאפשרים את הקמתה. יש לציין כי בכל מקום שבו ניתן להציב תחנות סככה העירייה פועלת להצבתן. תהליך בחירת סככות ההמתנה לאוטובוס נעשה במכרז שבמסגרתו ניתנו תנאים והנחיות לדגם הסככה המותאם לתל אביב-יפו. התחנות נבחרו לאחר שאופיינו על ידי צוות מקצועי ועמדו בכל התנאים שקבע. יצוין כי התחנה הנבחרת עוצבה על ידי חברה בינלאומית שלה יש פריסה ביותר מ-50 מדינות בעולם. תחנות בעלות מאפיינים דומים קיימות בכל העולם ובכל תנאי מזג האוויר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים