שתף קטע נבחר

70 אלף דירות מחיר למשתכן - בבנייה ירוקה

משרדי השיכון והגנת הסביבה משתפים פעולה במסגרת תוכנית הדיור המוזל לזכאים חסרי דירה, במטרה לאפשר הקמת דירות על פי תקן הבנייה הירוקה. אמנם במועצה הישראלית לבנייה ירוקה סבורים כי קיים פער בין הרצוי למצוי, אולם במשרדי הממשלה מבהירים: התקן הפך לראשונה לסטנדרט בתוכנית

מחיר ירוק למשתכן: לא רבים יודעים, אבל הדירות בתוכנית מחיר למשתכן הן ירוקות יותר וחוסכות לכם כסף. "אנחנו מתעסקים בלהוריד זיהומים וסיכונים. זיהום האוויר מגיע מייצור אנרגיה, מפחם. לכן הכנסנו מפרט ירוק לכל הדירות המשווקות במחיר למשתכן", מסביר בשיחה עם ynet מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר.

 

עוד בנושא מחיר למשתכן בערוץ הנדל"ן :

מחיר למשתכן בראשל"צ: דירה ב-1.15 מיליון

מחיר למשתכן באופקים: מעל ל-3,000 נרשמים

דירות 110 מ"ר בכרמיאל בפחות ממיליון שקל

 

לדברי דנציגר, קרוב ל-70 אלף דירות צפויות להיבנות במסגרת תוכנית הדיור המוזל ולאפשר דירות לפי תקן של בנייה ירוקה. מדובר בחיסכון לרוכשי הדירות בגובה של כ-1,000 שקלים בממוצע בשנה בזכות צמצום בשימוש בצריכת החשמל.

 

צפו בסרטון של המשרד להגנת הסביבה:

 

גלית כהן, סמנכ"לית בכירה במשרד להגנת הסביבה, מוסיפה כי המפרט הירוק כולל מונה אנרגיה, המראה בכל רגע את צריכת החשמל. "זה יכול לחסוך מאות שקלים בשנה", היא אומרת. "נעשה שימוש בזיגוג כפול מבודד קור וחום ומפחית רעשים. בסופו של דבר, הוא מאפשר חיסכון בחשמל מדי חודש, ובצבעים בריאים".

 

למרות המפרט הירוק, במועצה הישראלית לבנייה ירוקה אומרים כי קיים פער בין המצוי לרצוי. "המפרט הירוק בתוכנית מחיר למשתכן הוא צעד ראשון חשוב בדרך להפיכת המבנים בישראל לירוקים ומקיימים יותר. עם זאת, אין להסתפק במהלך זה, ויש להרחיב את ההסתכלות על תפקוד המבנים, כמו גם על סביבת המגורים בכללותה, אם בכוונתנו לעמוד באתגרים הסביבתיים של ההווה והעתיד", מדגישה הילה ביניש, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה.

בנייה בראש העין, שם נבנה פרויקט מחיר למשתכן (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
בנייה בראש העין, שם נבנה פרויקט מחיר למשתכן(צילום: יריב כץ)

 

הפעם הראשונה שבנייה ירוקה הופכת לסטנדרט

לדברי ביניש, "ברמת המבנה, עלינו להתייחס לשורה של מרכיבים שבשלב זה נעדרים מהמפרט, כמו בידוד מתקדם, שימוש בהצללות למבנה והקפדה על איכות אוויר פנים-מבנית שכבר קיימים בתקן הישראלי הירוק. תקן זה מיושם בהצלחה בערים שונות בישראל". עוד היא אומרת כי "קיים פער בין המפרט לדרישות התקן הירוק, ועל כן הציפייה שלנו היא לפעולות המשך של הטמעת התקן בבנייה חדשה, כולל מחיר למשתכן".

 

ביניש מציינת כי על הממשלה לא להסתפק במפרט עצמו - אלא לראותו כמרכיב בחשיבה רחבה יותר, המתייחסת לסביבה הבנויה בכללותה מעבר למבנה הבודד. "חשיבה זו מקפידה על הקמתן של שכונות מקיימות, המכילות תשתיות באיכות גבוהה ומתן שירותים שיחדיו יוצרים עבורנו סביבת חיים בריאה ומתקדמת", היא מסבירה. "יש לזכור כי שאיפה זו אינה בגדר מותרות, כי אם הכרח, בדרך לעמידה ביעדים הלאומיים שישראל הציבה לעצמה במסגרת התוכנית הלאומית להפחתת פליטות שפורסמה לפני מספר חודשים".

 

דנציגר מוסיף כי "בכל תוכנית מאושרת אנו דורשים תשתיות ביוב ותחבורה בריאים יותר. ההתייחסות היא לא רק למחיר אלא לכך שהבנייה היא באיכות גבוהה. בנייה ירוקה הייתה גם לפני כן, אבל זו הפעם הראשונה שזה הופך להיות סטנדרט".

 

לדבריו, "יש תנועה משמעותית לכיוון הזה. אני רואה קבלנים וחברות בנייה הולכים לשם כי הם מצליחים לשווק יותר. האזרחים מחפשים את זה. אבל זה במקומות היוקרתיים. פה הבאנו מוצר פרמיום במחיר זול". אגב, העלות של שדרוג יחידות הדיור הוא יחסית זול, ומוסיף רק אחוזים בודדים לעלות הבנייה.

בנייה ירוקה. בקרוב בפרויקטים של מחיר למשתכן (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בנייה ירוקה. בקרוב בפרויקטים של מחיר למשתכן (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)

 

משרד השיכון: התכנון האורבני ירוק יותר

במשרד הבינוי והשיכון דווקא עומדים על כך שהתכנון האורבני כולו ירוק יותר. זאת למרות שמדובר בנקודת תורפה של רשויות רבות בארץ, שלא מספקות תשתיות מספקות לדיירים העתידיים. "בגלל שיש מסה של בנייה, ידענו שיש לנו יכולת להשפיע על איך ייראו המבנים", מסבירה ליאורה זיידמן, סמנכ"לית בכירה במשרד הבינוי והשיכון.

 

לדבריה, "זה חלק מחשיבה כוללת, שמתחילה בפיתוח שכונת המגורים כשהדירה היא הלבנה האחרונה בתכנון. כשמסיימים את השכונה, חושבים איך לנצל את הטופוגרפיה - בלי להשאיר עודפי קרקע שהם משאב חשוב. למשל - איך שומרים על צמחייה מיוחדת ובעלי חיים קיימים. יש תכנון של מעברים ציבוריים להולכי רגל וגינות ציבוריות בכל מיני גדלים".

 

אחת הבעיות הגדולות ביותר בשכונות החדשות שהולכות ונבנות, היא היעדר נגישות לתחבורה ציבורית - סוגיה חשובה אם השכונות החדשות אכן יהיו ירוקות יותר. "אנחנו מתכננים נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית, מוודאים שהכל יהיה נגיש. תכנון דירות בלי מוסדות ציבור וגנים ציבוריים זה להחטיא את המטרה", אומרת זיידמן.

 

לדבריה, "משרד השיכון הולך לפרסם מכרז מיוחד עם שיטת הקמה שונה של שכונה, שקוראים לו שיטת תכנן ובנה. בשיטה הרגילה הגורם הממשלתי, משרד השיכון או רשות מקרקעי ישראל, מקימים את בנייני המגורים והתשתיות הציבוריו -ת אבל את מוסדות הציבור והחינוך מקימים גורמים אחרים. כך, דיירים שמגיעים לתוך השכונה מגיעים למקום בו אפשר להתאכלס ולחיות בצורה טובה ואיכותית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בנייה ירוקה. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים