שתף קטע נבחר

המשטרה קבעה - תחבורה ציבורית בשבת היא פיקוח נפש

משטרת ישראל טענה כי עבודות ביום חול בנתיבי איילון, יגרמו לבעיית פיקוח נפש. והמשטרה צודקת, רק מדוע לא שומעים אותה מצהירה כך בנוגע לתחבורה ציבורית בשבת?

 

בעקבות הפסקת עבודות התשתית של הרכבת בסוף השבוע, מצאה עצמה מדינה שלמה בכאוס תחבורתי. הפסקת העבודות עליה הוחלט ברגע האחרון כתגובה לעבודות בתחנת השלום בשבת שעברה, עבודות שעל מנת לבצען היה צורך לסגור את נתיבי איילון. העבודות בשתי השבתות תוכננו להתבצע על-ידי "גויים" ועם זאת החרדים איימו במשבר קואליציוני. בניגוד לעבר, בעבודות בתחנת השלום משטרת ישראל פרסמה עמדה חד-משמעית שלא ניתן לבצע את העבודות ביום חול. לטענתה, לו נתיבי איילון ייחסמו ביום חול, הפקקים בגוש דן היו מונעים מענה מהיר של כוחות הצלה וכך חיי אדם יפגעו.

 

העבודות באיילון בשבת - פיקוח נפש (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
העבודות באיילון בשבת - פיקוח נפש(צילום: אבי מועלם)

 

זהו ניתוח נכון, אך קל. בכלכלה התנהגותית (ואפילו במשפט) נמצאה זילות ביחס להשגת רווח פוטנציאלי, בהשוואה למניעת הפסד פוטנציאלי. אני מתכוון כמובן לתחבורה ציבורית בשבת. ישראלים רואים את התחבורה בשבת כסיטואציה נתונה, לכן כל הצלת חיים כתוצאה ממנה היא "רווח פוטנציאלי". לעומת זאת, עבודות התשתית הן משהו "חדש" - הפסד חיי האדם כתוצאה מהן, הוא הפסד פוטנציאלי.

 

דמיינו מצב בו חברה רווחית הייתה מבטלת בונוס מתוכנן. המחאה כנראה לא הייתה גדולה. לעומת זאת, דמיינו מצב בו חברה רווחית הייתה מבצעת קיצוץ בשכר. מבחינה כלכלית ההבדל לא גדול. מבחינה התנהגותית זהו הבדל עצום.

 

כמה אנשים ימותו כתוצאה מזמן תגובה ארוך יותר בגוש דן ביום אחד? אפס, אחד, שניים?

 

עכשיו בואו ונחזור לתחבורה ציבורית. ברור לכל - ומעוגן במחקרים ונתונים לרוב - כי זו בטוחה בהרבה מנסיעה בתחבורה פרטית. לפי כל פרמטר שתעלו בדעתכם. עכשיו, לו הייתה תחבורה ציבורית בשבת, כמה נוסעים היו מעדיפים אותה על רכב פרטי? המספר אינו ברור, אך יש להניח שהוא משמעותי ביותר. כמה חיים היו ניצלים כתוצאה מכך, כמה פחות פצועים היו מאושפזים או נשארים נכים? שוב, לא ברור כמה בדיוק, אך יש להניח שהמספר אינו מבוטל.

 

עבודות הרכבת - לא פיקוח נפש (צילום: רכבת ישראל) (צילום: רכבת ישראל)
עבודות הרכבת - לא פיקוח נפש(צילום: רכבת ישראל)

 

התרומה האמיתית של תחבורה ציבורית בשבת אינה רק בדמות פתרון הסעה בסופי שבוע, אלא מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית גם באמצע השבוע, כזה שיחזק את התחבורה הציבורית משמעותית. מי שאינו זקוק לרכב בסוף השבוע עקב השבתת התחבורה הציבורית, עשוי הרי לוותר על רכב פרטי כליל. באופן ישיר, כמות תאונות הדרכים באמצע השבוע תקטן, וכמובן שגם העומס בכבישים. וכתוצאה מכך, כוחות הצלה יזכו לזמן תגובה מהיר יותר כל יום בשנה. זוכרים את טענת המשטרה?

 

חובה לציין כי אין כאן זלזול בטענה זו. ההיפך הוא הנכון. עמדתה של משטרת ישראל היא דבר חיובי ומוערך. הבעיה היא שהמשטרה מצאה לנכון להתערב ולהעלות את נושא "פיקוח הנפש" במקרה של העבודות הזניחות יחסית (בהיבט האזרח הרחב), אבל כנראה שתוותר על הצגת עמדה דומה בנוגע לחיוב שבהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

 

מדוע? כי אין לה תחושת אחריות על כך. למעשה, אף גורם רשמי לא מרגיש אחריות, או אשמה, על אובדן החיים כתוצאה מכך שאין תחבורה ציבורית בשבת. והיחידים שמרגישים אשמים, הם אלה שלא אשמים בדבר - ההורים וקרובי המשפחה.

 

חשבו על כך. לו היו מבטיחים לכם שקואליציה בלי חרדים תחסוך עשרים הרוגים במלחמה, היינו רואים באורח פלא פשרות מימין ומשמאל כדי לאפשר זאת. העבודה הייתה יושבת עם הליכוד, מר"צ עם ישראל ביתנו. אבל הרוגים על הכביש? מבחינתם זה כנראה רע הכרחי שקל להתעלם ממנו. כי בסופו של דבר, אף אחד לא מרגיש אחריות.

 

הכותב חבר ועד מנהל בעמותת אנשים באדום לבטיחות בדרכים, יזם ומייסד נוע תנוע

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
הרוב רוצה - תחבורה ציבורית בשבת
צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים