שתף קטע נבחר

צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי

נתניהו ביטל העבודות בשבת: "שר התחבורה מנסה לערער את יציבות הממשלה"

משבר חריף בין ראש הממשלה לשר ישראל כץ על רקע "קרב השבת". נתניהו נכנע לדרישת החרדים וביטל את כל עבודות הרכבת בשבת, ובמקביל תקף בחריפות את כץ: "אין דרך להבין את פעולותיו אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים ולערער את יציבות הממשלה. הוא מעצים את המשבר שיצר במו ידיו"

נתניהו: "כץ הסתיר ממשרד ראש הממשלה שהוא עומד להשבית בקרוב את תנועת הרכבות לשמונה ימים רצופים, לרבות בימי חול" (צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי) (צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
נתניהו: "כץ הסתיר ממשרד ראש הממשלה שהוא עומד להשבית בקרוב את תנועת הרכבות לשמונה ימים רצופים, לרבות בימי חול"(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)

 

עבודות הרכבת בשבת בוטלו לדרישת החרדים - והביאו למשבר חריף בין ראש הממשלה לשר התחבורה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (ו') לסיעות החרדיות שלא יתבצעו כלל עבודות בשבת הקרובה בתשתיות הרכבת, אף שתוכננו. לשכתו פרסמה הודעה רשמית ובה האשים נתניהו את השר ישראל כץ ש"מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה".

 

המחלוקת עם הסיעות החרדיות נגעה לשלושה מוקדים עיקריים, שלגביהם ערכו החרדים בדיקה עם מומחים ונמסר להם כי לא מדובר בפיקוח נפש, ועל כן יש לדחותם. מלשכת ראש ממשלה נמסר כי "התקבלו דיווחים סותרים ממשרד התחבורה" וכי "ראש הממשלה נדהם לגלות כי השר כץ הורה לבצע את העבודות דווקא בשבת".

 

 

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הנחה להשהות את העבודות ברכבת בשבת הקרובה, ולהביא תוך 72 שעות את הנושא להכרעה. "ראש הממשלה קיבל החלטה זו לאחר שהתקבלו דיווחים סותרים ממשרד התחבורה על נחיצות העבודות בשבת, סתירות שיצרו משבר אמון חריף עם השר כץ".

 

בהודעה נכתב: "רק לפני חודש נפגש כץ עם ראשי הסיעות החרדיות והבטיח להם שלא יבוצעו עבודות כלשהן בשבת. זמן קצר לאחר מכן, אחר שכץ נכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת. כץ טען שהכרחי לבצע את העבודות בשבת ולא בימי חול כדי לא להפריע לתנועה. אך טענה זו נסתרת על-ידי עובדה שכץ הסתיר ממשרד ראש הממשלה, שהוא עומד להשבית בקרוב את תנועת הרכבות לשמונה ימים רצופים, לרבות בימי חול. השבתה זו צפויה ליצור עומסי תנועה רבים ולפגוע קשות בציבור הנוסעים, לרבות בנסיעות החיילים".

 

למרות הודעת לשכת נתניהו, שר התחבורה אינו מחליט על השבתת הרכבת לשמונה ימים ברציפות. החלטות כאלו מתקבלות על-ידי הרכבת, באחריותו של מנכ"ל רכבת ישראל.

 

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה: "ביום רביעי האחרון הודיע מנכ"ל הרכבת בועז צפריר ש-17 מתוך 20 העבודות בשבת ניתנות לדחייה, ואילו היום נדהמו משרד ראש הממשלה והסיעות החרדיות לגלות כי השר כ"ץ הורה לבצע את כל 20 העבודות דווקא בשבת. אין דרך להבין את פעולותיו של כץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה. ככל הנראה, כץ מנסה לצבור נקודות בקרב הציבור הרחב שאינו מצוי בפרטים על-ידי חילול שבת שייצור משבר עם החרדים. השר כץ מעצים את המשבר שהוא יצר במו ידיו".

 

 

מוקדם יותר הורה ראש הממשלה לבטל את רוב עבודות התשתית של הרכבת בסופי השבוע, אך החרדים עדיין לא הסכימו לפשרה הנוכחית והרבנים הראשיים הודיעו רשמית על התנגדות. בשעות הלילה המאוחרות הועברו לסיעות החרדיות פרטים על שלושה מוקדים שבהם יתבצעו עבודות בשבת הקרובה, וזאת אחרי שברכבת ובמשטרה הגדירו את אותן עבודות ככאלה שאינן סובלות דיחוי. את יתר עבודות התשתית - 17 במספר - כבר ביטל ראש הממשלה.

 

נציגי הסיעות החרדיות העבירו את הפרטים שנמסרו מלשכת ראש הממשלה למומחי תחבורה מטעמם, שמסרו להם כי לא מדובר בעבודות הכרחיות. בשל כך מתנגדים החרדים גם לפשרה הקודמת שעמדה על הפרק ולעבודות החלקיות. מנכ"ל הרבנות משה דגן מסר כי "כנציג הרבנים הראשיים אבקש להודיע כי עמדתנו היא שהעבודות בגינן התקבלה בקשה מהרכבת לביצוע בשבת אינן מאושרות ולא ניתן לבצען במהלך השבת היות ואין בהן פיקוח נפש".

 

חרף ביטול עבודות התשתית, לפי הרכבת אין כרגע שינוי בלוח הזמנים למוצאי שבת.

 

בעיית פיתוח הרכבת

בשנים האחרונות סגרה הרכבת קווים שונים למשך שבועות ארוכים, גם כאלו שבהם נרשם ביקוש גבוה ובתקופות לא נוחות, מבלי שהדבר עורר סערה פוליטית כלשהי - החל בקו הרכבת לבאר שבע, דרך הקווים הצפוניים ועוד.

 

בנוסף, הרכבת עובדת באופן מסודר בשבתות כאשר היא מקבלת אישור לכך, ומבחינת ההנהלה, לפחות בעשור האחרון, היה רצון עז להגדיל דווקא את מכסות העבודה כדי שהפגיעה בנוסעים תהיה מינימלית.

 

ברכבת מודעים לכך שחרף הגידול הניכר במספר הנוסעים בשנים האחרונות, תדמית של שירות בעייתי ובעיקר בעיות בלוח זמנים, מהווים חסם של ממש לציבור גדול מפני שימוש קבוע ברכבת.

 

במהלך העשור הנוכחי, בין 2010 ל-2020, לרכבת הוזרמו ומתוכננים לזרום כ-100 מיליארד שקלים מהמדינה, שנועדו לשיפור החברה, הגדלת מספר הרכבות והקווים והארכת המסילות - כל אלה במטרה להפוך את הרכבת לכלי תחבורה המסיע יותר מ-5% מנוסעי התחבורה הציבורית כיום.

 

עצירת עבודות המתבצעות במהלך שבתות והעברתן לימי חול, והפגיעה הישירה בשירות לציבור כתוצאה מכך, תפגע ללא ספק בנקודה החשובה ביותר לפיתוח הרכבת - שיפור השירות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיל סלמן, הארץ
נתניהו וכץ. משבר אמון
צילום: אמיל סלמן, הארץ
מומלצים