שתף קטע נבחר

צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי

כאוס במוצ"ש ובראשון: "לצערנו אנשים יישארו בתחנות"

אגד יתגברו פעילות, הורים יקפיצו חיילים לבסיס, אבל כניעת נתניהו לחרדים תגרור משבר תחבורה חמור - ותפגע בעשרות אלפים ביום העמוס של השבוע. "אין סיכוי שנגייס מספיק אוטובוסים", מעריך גורם תחבורתי. לפי הערכות, התנועה בקו חיפה-תל אביב המרכזי לא תחודש לפני יום ראשון אחר-הצהריים

 

 

משבר תחבורה חמור ביום העמוס של השבוע: המאבק סביב העבודות בתשתית הרכבת בשבת, שבמסגרתו נכנע ראש הממשלה בנימין נתניהו לחרדים והחליט לבטלן לחלוטין רק דקות לפני כניסת השבת, הוביל לכך שאחד הקווים הכי עמוסים של הרכבת לא יפעל במוצ"ש – וככל הנראה לא יפעל גם ביום ראשון. לפי הערכות ראשוניות הערב (ו') בקרב גורמי תחבורה, נראה כי לא תחודש התנועה בקו חיפה-תל אביב המרכזי לפני יום ראשון אחר הצהריים, לכל המוקדם. זאת, רק לאחר שאנשי התחזוקה של רכבת ישראל יסיימו את העבודות שתוכננו במקור להתבצע בשבת, ללא הפרעה לקהל הנוסעים.

 

"בימי ראשון כל אמצעי התחבורה הציבורית ממילא מתוחים עד הקצה", אמר גורם תחבורתי בשיחה עם ynet. "אין סיכוי שנצליח לגייס מספיק אוטובוסים כדי להחליף את הרכבות המושבתות, וממילא הכבישים אז פקוקים, ולכן נוסעים מעדיפים את הרכבת. יהיו כאלה שיישארו לצערנו בתחנות, וגם אלה שיצליחו לעלות לאוטובוסים שנשיג יאחרו למחוז חפצם". בימים כתיקונם, מפעילה הרכבת שאטלים של אוטובוסים במקרה של סגירת קווים בשל עבודות תשתית, אך לא ברור אם תצליח להיערך לכך הפעם.

יום ראשון טיפוסי ברכבת ()
יום ראשון טיפוסי ברכבת
המסילה הוסרה לקראת תחילת העבודות - שבוטלו ברגע האחרון (צילום: רכבת ישראל) (צילום: רכבת ישראל)
המסילה הוסרה לקראת תחילת העבודות - שבוטלו ברגע האחרון(צילום: רכבת ישראל)
 

הפסקת תנועת הרכבות בקו חיפה-תל אביב אמנם צפויה גם להשפיע על פעילות הרכבת בכל הארץ, אך למעט בקו החוף, שאר הקווים והתחנות יופעלו כרגיל. מחר, לקראת תחילת העבודות על התקנת המסילות מצפון לתל אביב, יערכו בהנהלת הרכבת הערכת מצב לגבי הפעילות מחר בערב ובראשון, ועדכונים ימסרו בהמשך לציבור. כמו כן תיערך הערכת מצב בנוגע לפגיעה אפשרית גם בשאר חלקי הארץ.

 

שיבושים בכל הארץ בעקבות הסרת המסילה בחוף

יום ראשון בבוקר מסתמן כמשבר התחבורה האמיתי בפרשה. קו חיפה-תל אביב הוא אחד משני הקווים הכי עמוסים של הרכבת, ואחראי לכ-20% ממספר הנוסעים שלה. בימי ראשון הוא משרת יותר מ-50 אלף איש, בהם חיילים שחוזרים לבסיסיהם מחופשת השבת, סטודנטים שנוסעים ללימודים ורבים שמשתמשים ברכבת כדי להגיע לעבודה. יש לזכור כי השבתת הרכבת תמנע גם מתושבים באזור חדרה, ונתניה להגיע למרכז ברכבת, לא רק מתושבי מפרץ חיפה.

 

"הבהרנו מראש לראש הסגל במשרד ראש הממשלה, יואב הורביץ', כי מרגע שמתחיל פירוק המסילה, יעברו 28 שעות לפני ששוב תיסע עליה רכבת", הסביר הגורם התחבורתי. "העברנו לו גם את לוח הזמנים לתחילת העבודות, ועד מתי אפשר להורות לנו לא לבצע אותן לפני שתיגרם הפרעה בלתי הפיכה תנועה. למרות זאת, ההוראה להפסקת העבודות הגיעה רק חמש דקות לפני כניסת השבת".

 (צילום: רכבת ישראל) (צילום: רכבת ישראל)
(צילום: רכבת ישראל)
 (צילום: רכבת ישראל) (צילום: רכבת ישראל)
(צילום: רכבת ישראל)
 (צילום: רכבת ישראל) (צילום: רכבת ישראל)
(צילום: רכבת ישראל)
 

הגורם העריך כי קיים ספק אם חברת "אגד" תצליח להשיג תגבור משמעותי של הקווים במוצאי שבת, בשל הצורך לגייס נהגים שלא שובצו לעבודה ביום זה, כך שהתגבור יורגש רק בשעות הערב המאוחרות ולא עם תחילת הנסיעות מחר. מהחברה נמסר כי היא תנסה לתגבר את הקווים מחיפה לתל אביב בעקבות השבתת תנועת הרכבות. "בהינתן שאכן יהיו שיבושים, אגד יתגבר את תנועת האוטובוסים בהתאם ליכולותיו בגיוס נהגים ואוטובוסים עודפים, זאת מבלי לפגוע ברמת השירות לציבור לקוחותיו", מסר רון רטנר, דובר אגד.

 

עם זאת, היעדרן של הרכבות יחמיר את העומס המורגש גם ככה בכל מוצאי שבת בקווי האוטובוס הבין-עירוניים. תנועת האוטובוסים במוצאי שבת מתחילה מוקדם יותר מתנועת הרכבות, שלא יפעלו כאמור, החל מ-20:00 בערב לעומת הרכבות הראשונות שלרוב מתחילות ב-22:00 בערב. מכיוון שאין פעילות רכבתית כלל בשבת, תחילת תנועת הרכבות במוצאי שבת תידחה באופן משמעותי, שכן כיום נדרש קטר לעשות פתיחת ציר לפני שרכבת נוסעים פועלת.

 

 

 

 

בקרב עובדי הרכבת שוררת תמימות דעים: העברת עבודות התשתית שהתבצעו בשבתות לימי חול תשפיע ללא ספק על זמינות הרכבות והשירות שניתן לנוסעים.

 

"לא רוצה לדמיין מה יקרה ברכבת ביום ראשון"

טלי מחיפה, אמו של קצין צה"ל המשרת בעיר הבה"דים בדרום, סיפרה כי בנה אמור לנסוע מחר בערב ברכבת מחיפה לבאר שבע ומשם לבסיסו, וכינתה את ההחלטה להשבית את הקו "החלטה אומללה": "השבתת קו החוף במוצאי שבת פוגעת באופן קשה וישיר באזרחים, ובאופן מיוחד בחיילים".

 

היא הוסיפה: "גם ככה כל יום ראשון בבוקר יש עומס בלתי נתפס. החיילים נדחקים ועומדים במעברים, כמו במדינות עולם שלישי. הדוחק הזה מגיע לעתים למצב של סכנת חיים. כל זה כשאלפי חיילים חוזרים גם במוצאי שבת. ומה יקרה עכשיו? אני לא רוצה לדמיין מה יקרה כשהחיילים שחוזרים במוצאי שבת, יגיעו לתחנות הרכבת ביום ראשון".

 

עמית, תושב מרכז הארץ שנמצא בשלבי הכשרה ליחידה מיוחדת בבסיס באזור חיפה, אמר בשיחה עם ynet לאחר הודעת הרכבת: "אני גר במרכז ונוסע על הרכבת הזו בכל פעם שאני חוזר לבסיס מחופשה מקוצרת בבית. אני עדיין לא יודע איך אני חוזר לבסיס, אבל נראה לי שנאלץ לבקש טובה מהורים שיקפיצו אותנו. פעם נסעתי באוטובוס אבל זה לוקח יותר מדי זמן כי צריך להחליף שלושה אוטובוסים".

 

הוא הוסיף: "מאז ההודעה אני והחברים מנסים למצוא בוואטסאפ של הפלגה פתרונות, כמו הורה שייקח כמה שגרים באותו אזור או לאסוף לוחמים אחרים על הדרך. כרגע זה נראה סיוט. המפקדים אמרו לנו שצריך להגיע במוצאי שבת ואין מה לעשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רכבת ישראל
אין מסילה ואין תנועת רכבות בין צ"א לחיפה במוצ"ש
צילום: רכבת ישראל
מומלצים