שתף קטע נבחר

הפנים החדשות של ניסן

ניסן משנה את הכיוון עם הפרימרה החדשה. מתחילים להרגיש את רנו, מסתכלים בעיקר לאירופה

הצלפות השוט שהעניקה רנו למהנדסי ניסן מתחילות להניב פירות, והמהירות בה מתחוללים השינויים אצל היצרן היפני מעוררים התפעלות בעולם הרכב. לחברה הצרפתית אין הרבה זמן והיא דוחפת קדימה במלוא המרץ. כך קרה שתוך פחות משישה חודשים מגיעות אל הכביש שתי מכוניות שנחשפו בתערוכת פאריז – אז עוד לתצוגה בלבד: ראשון היה ה-X טרייל, כעת מגיעה הפרימרה.
נכון, בינתיים מדובר באספלט יפני בלבד, אך בעתיד הלא רחוק יכולה אירופה להתכונן, כמו-גם היבואן הישראלי. אם ה-X טרייל, רכב השטח העירוני שפגשנו בפאריז, היה קרוב לגרסה סופית, הרי שבמקרה של מחליפת הפרימרה הקצב פשוט מפתיע. להזכירכם, הפרימרה המחודשת הנוכחית הוצגה רק בסוף 99' ובפריז הבטנו בלא יותר ממה שאנשי ניסאן כינו "קריאת כיוון".

ירידת מכירות

תסמכו על ניסן ורנו שיש להם סיבות טובות מאד להזדרז. הפרימרה למשל, מיועדת בעיקר לשוק האירופאי. הגרסה ליבשת הקלאסית, המיוצרת כזכור בבריטניה, התהדרה תמיד בהתנהגות כביש טובה למדי ביחס למרבית היפניות. אולם, דווקא באירופה ביצעו כל המתחרות - המשפחתיות הגדולות – שדרוג משמעותי. הפרימרה, עם מראה פשוט, ממדים קטנים ותא נוסעים מיושן וצפוף, לא יכולה הייתה להתמודד כשווה מול שוות מול הפאסאט של פולקסווגן, ה-406 של פיז'ו, שלא להזכיר את המונדיאו החדשה. כך צנחו נתוני המכירות במהירות ובניסן תחת רנו ידעו שהמחליפה נחוצה. מהר.
סיבה מספיק טובה לזרז מהלכים ולהציג מחליפה? כמובן. כך חושפת ניסן את הפרימרה המחודשת ביפן, גם אם אירופה תידרש להמתין מעט. יעברו אמנם עוד חודשים אחדים עד שהמכונית שהציג קרלוס גוסון, נשיא ניסן (מטעם רנו כמובן), תגיע לאירופה, אך בניסן מקווים שבהצגה המתוקשרת היטב ישכנעו לקוחות פוטנציאלים להמתין בכל זאת.

עיצוב מיוחד

על הנייר לפחות נראה שכדאי. המשפחתית החדשה, שהוצגה בגרסאות סדאן וסטיישן, נראית במבט ראשון כהיפוך קיצוני לשמרנות שאפיינה את היצרן בעבר. מבחינת מראה היא לא רק מהווה מפנה לניסן, אלא נראית כמשפחתית הייחודית ביותר שיצאה מיפן בשנים האחרונות. זאת בעיקר תודות לצללית ייחודית עם קו רציף בין חרטום לאחוריים אותו מכנים בניסן "מונופורם".
החרטום הבולט, המציג התפתחות טבעית למראה המשפחתי של האלמרה והמקסימה, מרשים למדי. בולטות בו יחידות תאורה גדולות ומקוריות, עם חיפוי שקוף המכסה על רפלקטורים נפרדים. האחוריים לא פחות מעניינים עם ישבן גבוה הנקטע בחדות, יחד עם יחידות תאורה מיוחדות גם כאן. הסטיישן אמנם פחות ייחודית, אך נאה עוד יותר לטעמנו, עם קווים ספורטיביים המזכירים - שלא במקרה - את הרנו לגונה.

גם מבפנים

עיצוב הפנים ייחודי לא פחות, ויעורר וודאי ויכוחים רבים הנוגעים בעיקר לטעם אישי. ניסן העבירו את לוח המחוונים למרכז הרכב, עם שלושה מחוונים אנלוגיים בעלי מראה תכליתי וצג דיגיטלי ענק עבור מערכות הניווט, השמע והמיזוג מתחתם. ניסן טוענת להפחתה משמעותית בכמות מתגי ההפעלה הממוקמים בסמוך, כדי להקל על חיי הנהג.
למרות זאת, לרבים יראה הדבר הזה כמרכז של תחנת חלל יותר מאשר לוח מחוונים יעיל. מעבר לכך, תא הנוסעים (לטובת השוק היפני לפחות) נראה מהודר ומפנק מבעבר. שם תכלול מערכת הניווט אופציה לתשלום אל-חוטי מראש עבור כבישי אגרה, כמו-גם בקרת שיוט אקטיבית. אגב, ניסן מספרת על תמיכה מיוחדת לגב במושב הנהג, המכונה על ידם, תחזיקו חזק - "שוקרה". גרסה מיוחדת לנכים תציע מושב מסתובב תקני.

גדולה בהרבה

ואם הפרימרה הקודמת נראתה לרבים קטנה מדי, עם ממדים כמעט-דומים לקומפקטית, הרי שבניסן טפלו גם בזה. הפרימרה החדשה גדולה מקודמתה משמעותית בכל ממד: עם 456.5 ס"מ היא ארוכה מקודמתה ב-4.5 ס"מ ורחבה ממנה באותה מידה (176 ס"מ). היא גם גבוהה בלא פחות משבעה ס"מ (148 ס"מ), ואילו הסטיישן ארוכה משמעותית עם 467.5 ס"מ.
לפרימרה החדשה תא נוסעים מרווח כנראה משמעותית מקודמתה, בין היתר בזכות בסיס גלגלים שגדל בשמונה ס"מ ל-268 ס"מ - קרוב יותר למקובל באירופאיות. היא תהיה מן הסתם קלה יותר לכניסה תודות למפתנים נמוכים, נוחה יותר לישיבה בזכות מרחב ראש ומותניים משופר. נפח תא המטען דווקא הוקרב לטובת הנוחות לנוסעים – 420 ליטר בסדאן ו-440 בסטיישן.
כמו בעבר, הפרימרה מתבססת על מתלה רב-חיבורי מלפנים וקורה רב-חיבורית מאחור, מבנה מוכר ומקובל. ארבעה בלמי דיסק יהיו תקניים בכל הגרסאות וכך גם מערכת Assist שתשודך ל-ABS ותסייע בבלימת חירום. ניסן מספרת כמובן גם על בטיחות משופרת עם קשיחות גדולה בהרבה. אגב, מעבר לכריות האוויר הרגילות תכלול הפרימרה גם וילון בטיחותי.

מנועים גדולים

גם מנועי הפרימרה גדלו כדי לסייע להקפיץ את המכונית מדרגה. החדשה הוצגה ביפן עם שני מנועי ארבעה צילינדרים גדולי נפח יחסית: 2.0 ו-2.5 ליטר. למנועים החדשים גל-זיזים עילי כפול ו-16 שסתומים עם תזמון משתנה (רציף) ומצערת אלקטרונית, בנוסף להזרקת דלק ישירה במנוע הגדול מהשניים.
למרות מידות לא מקובלות למנוע ארבעה צילינדרים, בניסן טוענים לפעולה מעודנת כמו במנועי V6, בזכות מערכת איזון קומפקטית. המנועים מייצרים 150 ו-170 כ"ס בהתאמה ואילו המומנט המרבי עומד על 20.4 ו-25.0 קג"מ, שוב, בהתאמה). כדאי לזכור כי עד היום הסתפקה הפרימרה במנועי ארבעה צילינדרים קטנים וחלשים יותר (היחידה הגדולה במבחר הייתה בנפח 2.0 ליטרים). ביפן משודכים מנועים אלה לתיבה אוטומטית רציפה המכונה היפר-CVT ולה גם אפשרות לתפעול ידני - שישה הילוכים בגרסה החזקה. עבור השוק היפני הוצגה הפרימרה החדשה גם עם הנעה כפולה המשודכת לתיבה אוטומטית רגילה עם ארבעה הילוכים.

ובארץ?

למעט גיחה קצרה באמצע שנות התשעים, נמנעו יבואני ניסן, בני משה קראסו, מלשווק את הפרימרה בישראל. הטענה הייתה שבגלל שער המטבע האנגלי - בעזרתו נרכשת המכונית – היא הופכת ליקרה מדי ו"תגרד" אפילו את מחיר המקסימה הגדולה ממנה, ואולי תהיה אף יקרה ממנה.
הדגם החדש, יש לציין, נראה אפילו מושך מהמקסימה ויכול לעורר עניין מחודש. בכל מקרה, יש לצפות שהגרסה האירופאית לא תהיה זהה לגמרי לזו היפנית, ותכלול מן הסתם גם יחידות כוח קטנות יותר ומנוע דיזל. אנחנו מבטיחים לדווח על התפתחויות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חצי ניסאן, חצי רנו
מפלאי מנהרת הרוח...
יש נוכחות, לא?
יש צללית...
ויש זווית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים