שתף קטע נבחר

מאוכזבים מבעל המקצוע: לא חייבים להגיע לבית משפט

אם הגעתם למצב שבו אתם סבורים שבעל המקצוע "לא סיפק את הסחורה", כדאי לדעת שיש פתרון מהיר ויעיל לנושא, שאיננו כרוך בבירוקרטיה של בתי המשפט והוא הגישור. ואיך אתר "המקצוענים" יכול לסייע לכם

אתם אולי כבר מכירים את התופעה. קיבלתם שירות מבעל מקצוע שהזמנתם לביתכם, אולם לא הייתם מרוצים - בין אם מאיכות הביצוע של השירות, המחיר, התוצאה הסופית, או שלדעתכם הוא לא עמד בהבטחותיו.

 

לשמחתנו כצרכנים התופעה הזו של חיכוכים וחילוקי דיעות בין צרכנים לנותני השירותים הולכת וקטנה בשנים האחרונות, לאור העלייה והשיפור בתודעת השירות בישראל, אולם כמובן שעדיין יש מקום רב לשיפור.

 

נניח מקרה שבו קיבלתם המלצה לטכנאי מזגנים מחבר או התקשרתם לאינסטלטור שהדביק מגנט על דלת ביתכם, הוא הגיע, קיבל את התשלום עבור השירות שנתן, אולם מיד למחרת התקלה חזרה על עצמה, כאשר נותן השירות מתנער מאחריות, וטוען כי מדובר בתקלה נוספת, שאיננה קשורה לביקורו הקודם.

 

מחלוקת כזו, במקרה שהיא לא מגיעה לפיתרון מוסכם בין הצדדים, הייתה בדרך כלל מגיעה בסופו של דבר לפתחו של בית המשפט לתביעות קטנות, בהנחה שהצרכן לא ויתר מראש על ההליך הארוך והמורכב שבכך. שני הצדדים צריכים להשקיע המון משאבים כדי לפתור את הבעיה - ימי חופש שצריך לקחת כדי להגיש את התביעה ואת כתב ההגנה, התיעצות משפטית, זמן לאיסוף החומרים, תשלום אגרה לפתיחת תיק וכדומה.

 

דרך הגישור

טרטור שכזה, עבור עבודה שבמקרים רבים עלותה כמה עשרות ואולי מאות שקלים, הופך יותר ויותר למיותר, שכן בשנים האחרונות נכנסה לתחום המגמה של גישור בין נותני השירותים לצרכנים.

 

גישור הוא הליך יישוב סכסוכים נפוץ מחוץ לכתלי בית המשפט, בדרך של הידברות ישירה ובהסכמה בין הצדדים המעורבים בסכסוך. בתחומים רבים של מחלוקות וסכסוכים, הליך הגישור הוא ההליך המומלץ לאנשים המעוניינים להימנע מהביורוקרטיה והעלויות של בתי המשפט. לאור היתרונות הרבים של ההליך, מערכת המשפט בישראל עושה שימוש נרחב בעצמה בהליכי גישור בתיקים שונים. ברוב התיקים מחוייבים הצדדים להגיע לפגישת מהות בה נבחנת האפשרות להליך גישור לפני משפט.

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

בעיצומו של הסכסוך קיים קושי רב לצדדים להקשיב ו/או לקבל את דברי הצד השני שכן הוא נתפס כבעל אינטרס מובהק לשם כך, מצטרף המגשר כצד שלישי שלא מעורב בסכסוך וחף מאינטרסים, שעוזר לצדדים לפתח שיחה פתוחה, לאתר את הקושי האמיתי של כל צד, לפשט את המחלוקת ולהגיע פתרון שיענה על האינטרסים של כל הצדדים.

 

מעבר לפתרונות של סכסוכים מסחריים לסוגיהם, או גישור בהליכי גירושין, ההליך החל לצבור תאוצה גם בתחומים קטנים יותר של בעלי מקצוע וצרכנים פרטיים. כך למשל, באתר "המקצוענים", שבו עשרות אלפי גולשים פונים ישירות לבעלי מקצוע, מעניקים שירות גישור מיוחד בחינם, במקרים בהן צצות בעיות במתן השירות. הנתון האופטימי שמציינים באתר הוא, שאחוז המקרים המצריכים בכלל פתרון גישור הוא אפסי יחסית, והוא מסתכם בעשרות מקרים בכל שנה, לעומת הפניות הרבות שנעשות על ידי הגולשים באתר לבעלי המקצוע.

 

"פתרון הגישור מתאים במיוחד לסכסוכים בין בעלי המקצוע ללקוחות", אומרת עו"ד אפרת גילה דנן מנהלת מחלקת הגישור של אתר "המקצוענים", "באופן טבעי הרוב המוחלט של עשרות אלפי הגולשים אצלנו באתר לא זקוקים כלל לפתרון סכסוכים, שכן הם מקבלים שירות טוב יותר באופן משמעותי, וזאת לאור בקרת האיכות הקפדנית שאנחנו מבצעים על בעלי המקצוע המופיעים אצלנו, חוות הדעת האמיתיות של הלקוחות ועוד. עם זאת גילינו שקיימים מקרים בודדים שבהם בכל זאת קיים צורך בפתרון של מחלוקות בין בעלי המקצוע ללקוחות. אנחנו מגלים את זה כבר בטלפונים הראשונים שאנחנו מרימים למשתמשים כדי לשמוע את חוות דעתם על השירות שניתן להם. ברגע שאנחנו שומעים על בעיה שהיתה בשירות שניתן, אנחנו מעבירים את הנושא למחלקת הגישור שלנו, ואנחנו עוזרים לצדדים להגיע לפתרון מהיר המוסכם ויעיל עבור הצדדים".

 

עו"ד גילה דנן מספרת על מקרה שבו צרכן הפסיק את עבודת השיפוצניק בעיצומה של העבודה עקב אי עמידה בטווחה הזמנים לו התחייב. במקרה זה מחלקת הגישור סייעה לצדדים להגיע לסיכום בדבר התשלומים שיש לשלם עבור העבודה שבוצעה וזיכוי לצרכן בגין העבודה שטרם בוצעה, כמו גם הסדרת האחריות עבור הצרכן בהתחשב בכך שבעל המקצוע לא סיים את העבודה.

 

לדבריה, לעומת מגשרים אחרים, מוקד הגישור מתמקצע בתחום הספציפי של בעלי מקצוע וצרכנים, מכיר את התחום השירותי לצד התחום הטכני ובכך קל יותר למגשר לפשט את המחלוקת ולמצוא פתרון מהיר. עוד מציינת עו"ד גילה דנן כי בעלי המקצוע נותנים את הסכמתם להשתתפות בהליכי הגישור טרם פרסומם באתר ואם הם אינם משתפים פעולה, עומדת לחברת המקצוענים סנקציה שיש בה בכדי לסייע לצרכנים גם אם לא בוצע תהליך גישור.

 

לסיכום, תמיד עדיף לדאוג בכל הזמנה של בעל מקצוע לתיאום ציפיות ידוע מראש, אם מבחינת המחיר והשירות בגינו הוזמן בעל המקצוע. ככל שניתן, עדיף שתנאי ההזמנה ולוח הזמנים הנדרש מבעל המקצוע יעלו על הכתב, מה שבמקרים רבים מונע אי הבנות עם סיום העבודה. עם זאת, אם הגעתם למצב שבו אתם סבורים שבעל המקצוע "לא סיפק את הסחורה", כדאי לדעת שיש פתרון מהיר ויעיל לנושא, שאיננו כרוך בבירוקרטיה של בתי המשפט.

 

מחפשים בעל מקצוע באחריות - לרשימה

 

אתר ynet הינו שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים