שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    משטרה התנועה ספגה תבוסה נוספת בבית המשפט

    בית המשפט זיכה נהג שקיבל דו"ח על מהירות מופרזת, לאחר שהמשטרה לא הצליחה להוכיח שלטכנאיה יש הכשרה לטפל במצלמות האכיפה הדיגיטליות

    הפסד נוסף למשטרת התנועה ופרויקט המצלמות הדיגיטליות א3: לא הצליחה להוכיח כי לטכנאיה המתחזקים ומכיילים את מצלמות המהירות יש הכשרה כלשהי מטעם היצרנית. בעקבות זאת זוכה נהג שקיבל דו"ח על נסיעה ב-28 קמ"ש מעל המותר. יש לציין כי החלטת בית המשפט תקדימית, ולכן צפויה טענה זו לעלות במשפטים נוספים של נהגים שנתפסו בידי אותן מצלמות, המפיקות כיום את מרבית דו"חות המהירות המשטרתיים.

     

    יו"ר הרשות למשטרה: "מצלמות האכיפה הדיגיטליות חסרות ערך"

     

    מצלמות המהירות - המשטרה הובסה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    מצלמות המהירות - המשטרה הובסה(צילום: ירון ברנר)

     

    הנהג שהביס את המשטרה נתפס נוסע במהירות של 118 קמ"ש בכביש בין-עירוני שבו המהירות המותרת נקבעה ל-90 קמ"ש. עו"ד דורון ויגלר, פרקליטו של הנהג, חקר מעל דוכן העדים טכנאי שבדק לדבריו יום לפני מתן הדו"ח את המצלמה שהנפיקה אותו, וקבע כי היא תקינה. לשאלת עורך הדין היכן הוכשר לעשות זאת, אמר הטכנאי המשטרתי כי חברת גאטסו ההולנדית העניקה לו הכשרה. לדבריו, יש לו "דיפלומה אך לא הבאתי אותה". למרות בקשותיו של עורך הדין, ואפשרות נוספת שהעניק השופט לתביעה לעשות זאת, לא הצליחה המשטרה להציג לבית המשפט את אישור ההסמכה של אותו טכנאי, כמו גם של שניים נוספים שהעידו במשפט.

     

    השופט דן סעדון מבית המשפט לתעבורה בתל-אביב, קבע בפסק הדין כי "הצורך בהוכחת כישוריו של הטכנאי לקבוע את תקינות יחידות הקצה הרלוונטיות, אינו עניין של מה בכך. הטכנאי ציין כי בגדר פעולותיו הוא מוודא כי הפרמטרים תקינים לפי המידות בכל עמדה, וכי מידת הגלאים בכל מצלמה 'תואמת את הנדרש ואת המדידות', וכי 'אני מוודא שהגלאי מצלם כמו שצריך'. ברי לכל בר־דעת כי פעולותיו המתיימרות לבחון את תקינות פעילותה של מערכת האכיפה, צריכות להתבצע בידיו של מי שהוכשר כנדרש.

     

    "בהעדר ראיה להכשרה רלוונטית לה זכה" הוסיף השופט, "מי לכפנו יתקע כי ניתן יהיה לסמוך הרשעה בפלילים על מסקנת העד בדבר תקינות יחידת הקצה הרלוונטית? במקרה זה יש להפעיל לחובת התביעה את ההנחה כי לא הייתה נמנעת מלצרף לעיונו של בית המשפט ובהסכמת ההגנה את הדיפלומה, שכן מדובר בראיה שפועלת לטובתה. הימנעות התביעה מלהביא ראיה זו לעיונה של ההגנה ובית המשפט, אומרת 'דרשני', ונוצר ספק בדבר תקינותה של מערכת זו. מספק זה רשאי הנאשם ליהנות ולכן מצאתי לזכותו".

     

    לפני כחודש ימים דיווח ynet בלעדית על ספקות שעלו לגבי אמינות המצלמות הדיגיטליות, שכ-100 מהן מוצבות כיום בכ-170 עמדות הפעלה ברחבי הארץ.במשפט שמתנהל בבית המשפט בעכו, ובו מיוצג נהג על-ידי עו"ד תומר גונן, עלו ספקות לגבי תהליך אישור המצלמות לשימוש בארץ ובדיקתן בידי מכון התקנים. בעקבות העדות הגישה המשטרה בקשה דחופה ונדירה לתקן את כתב האישום, ולהוסיף שני עדי תביעה חדשים, מומחים מהמכון ההולנדי, שבחנו את המצלמות עבור הטכניון ואמורים להגיע במיוחד לישראל כדי לשכנע את בית המשפט באמינות המצלמות והבדיקות שערכו להן. מאגף התנועה.

     

    מאז 2013 השקיעה המשטרה יותר מ-120 מיליון שקל בהצבת המצלמות החדשות, שהנפיקו מאז קנסות ששוויים עולה פי כמה על עלות רכישתן והפעלתן. המצלמות משמשות בעיקר לאכיפת מהירות, אך גם לאכיפת נסיעה ברמזור אדום. בחודש שעבר קבע השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, כי 90% מהמצלמות החדשות יוצבו בצמתים כך שיתרכזו באכיפת נסיעה באדום, לעומת 75% שמוצבות כיום בצמתים.

     

    משטרת ישראל בחרה שלא להגיב.

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ליאור פז
    מצלמת המהירות - לא הוכחה תקינות
    צילום: ליאור פז
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים