שתף קטע נבחר

צילום: גטי אימג'ס

חוזרים למסלול: תחייתם של הרולר בליידס

מחוץ לרדאר: שני עשורים אחרי שהם נעלמו מחיינו, חבורה של מכורי רולר בליידס נחושים להחזיר את הגלגלים לאופנה ולפתח דור חדש של מחליקים ישראלים הישגיים. תשעה מהם יחליקו היום במרתון ברלין

"אתה טס ב-35 קמ"ש, לצידך רוכבי אופני כביש ואתה מנופף להם לשלום. הם קולטים שאתה עוקף אותם וזה עושה לך את היום. רוכבי כביש, העילית של רוכבי האופניים, ואני עוקף אותם עם ארבעה גלגלים קטנים".

 

 

בשנים האחרונות טרנד המרתונים בחו"ל צובר תאוצה בקרב הרצים החובבים הישראלים. מלבד הרצים המקצוענים המתחרים על התברגות בחלק העליון וקביעת זמנים מהירים, בכל מרתון גדול בעולם, אפשר למצוא לא מעט רצים ישראלים חובבים המעוניינים בחוויה של ריצה אורבנית במרוצים הגדולים בתבל.

 

מרתון ברלין ברולר בליידס

 

אחד היעדים המועדפים על הישראלים הוא מרתון ברלין המציע מלבד הנופים של העיר הגרמנית המרהיבה, גם את המסלול המהיר בעולם, שבו נשבר שיא העולם שש פעמים ב-13 השנים האחרונות. גם ביום ראשון הקרוב ירוצו ישראלים רבים ברחובות ברלין אבל מה שלא כולם יודעים הוא שכבר היום (ש', 15:30) ייערך על אותו המסלול מרתון הרולר בליידס שחוגג 20 שנים. תשעה ישראלים יצטרפו לעוד אלפי אנשים שיחליפו את נעליהם ברולר בליידס ויחליקו במהירות מסחררת. המנצח צפוי לחצות את קו הסיום בפחות משעה.

 

מי שהיה בישראל בשנות ה-90 בטוח זוכר את ה"רולר-בום" הגדול של אותם ימים. ילד שלא היה לו רולר בליידס – לא היה קיים. הפארקים שרצו בילדים ונערים שהשוויצו בביצועיהם. אלא שכמו הרבה טרנדים חולפים, גם שגעון הרולר-בליידס התפוגג לו ונעלם. את "האביב של הרולר בליידס" לא תיעלנו להישגים ספורטיביים – מחליקי ה-ROCES הישנים מעלים להם אבק בארון.

 

חדש, דרורי וקרפל בפעולה (צילום: יבגני מאירסון)
חדש, דרורי וקרפל בפעולה(צילום: יבגני מאירסון)

 

מתחת לפני השטח, מספר אנשים התעקשו לשמור על הגחלת. הדמות הבולטת, לפחות ברמה ההישגית, ברולר בליידס בארץ הוא איתי דרורי שהתחרה לאחרונה באליפות העולם בסין. יחד איתו ישנם כמה משוגעים נוספים לדבר שהקימו מספר מועדוני רולר. מי שמסתובב בתל-אביב בלילות, לבטח נתקל באנשי מועדון Tel Aviv Roller שמדי יום שלישי בלילה מחליקים ברחובות העיר.

 

שיגעון רולר במימדי שנות התשעים לא צפוי פה שוב, אבל אנשי הענף בארץ בהחלט נחושים לפתח כאן דור צעיר של מחליקים הישגיים שישתתפו בתחרויות בינלאומיות. כחלק מהניסיון לקדם את הענף, הוא עבר גם שינוי ארגוני והחל לפעול תחת איגוד הגלגיליות והתאחדות איל"ת, הגוף האמון על ענפי הספורט הלא אולימפיים.

 

צפוי להיות הישראלי הבולט בברלין. דור חדש (צילום: יבגני מאירסון)
צפוי להיות הישראלי הבולט בברלין. דור חדש(צילום: יבגני מאירסון)

 

אחד ממשוגעי הרולר המקומיים הוא אייל קרפל (36), מי שחתום על הציטוט הפותח את הכתבה, ואחד מהמחליקים הבולטים בישראל כיום. קרפל וחברו/שותפו לקבוצה, דור חדש (23) צפויים להיות הישראלים הבולטים במרתון ברלין הקרוב, אבל הם לא מסתפקים בהחלקה בלבד ופתחו בית ספר שאמור להכשיר את מחליקי העתיד. "יותר משחשוב לי להתחרות, חשוב לי לבנות את הספורט", מסביר קרפל, "מצרים שלחה עכשיו עשרה מחליקים לאליפות העולם ולנו עדיין אין את זה. אנחנו בכיף יכולים לעשות את זה, אנחנו מדינה חמה, זה ספורט שמתאים לנו. ילדים שבאים לאימונים נכנסים לטירוף, הם כל הזמן רק רוצים לחזור להתאמן".

 

הילדים שמגיעים אמנם מפגינים התלהבות, אבל בד בבד נאלצים אנשי הרולר בארץ לנהל מאבק תדמיתי מול אלו שעדיין מחזיקים בדעות קדומות לגבי הענף. "אנשים רואים אותנו עם החליפות וחושבים שנחתנו מאיזה כוכב אחר", אומר חדש באכזבה, "משום מה באופניים ובאתלטיקה חליפות זה בסדר, אבל ברולר לא. יש פה חשיבה שגויה על רולר בארץ וזה מרתיע אנשים מלהיכנס לספורט".

 

ככה זה נראה בפועל. תחרון מרתון ברולר בליידס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ככה זה נראה בפועל. תחרון מרתון ברולר בליידס(צילום: רויטרס)

 

קרפל, כצפוי, נדבק בשגעון הרולר בשנות התשעים ולפני ארבע שנים, כשהוא כבר בעשור הרביעי לחייו, החליט להעלות הילוך ולקחת את העניין ברצינות יותר. "מי שהכיר אותי לפני הרולר לא מזהה אותי היום. הייתי 30 קילו יותר לפני שהתחלתי בתהליך הזה", הוא מספר בגאווה, "זה ספורט מטורף, מאוד אירובי ובונה את הגוף".

 

נכון, הוא לא בגיל צעיר לספורטאי, אבל קלפר לא מייחס לכך חשיבות רבה. "למרות הגיל, עוד לא הגעתי לשיא שלי. רולר זה ענף שמזכיר קצת אופניים, אפשר להצליח בו גם בגיל מאוחר יחסית".

 

כיום קרפל מתזז בין עבודה בהיי-טק, חמישה אימונים בשבוע הכוללים אימוני החלקה, אימונים טכניים ואימוני כוח, וגם משפחה וילדים. בברלין הוא שואף לסיים את המסלול בזמן של 1:15 שעות, להתברג במאייה הראשונה ובמיקום גבוה בקטגוריית הגיל שלו.

 

הרוכב הישראלי הבכיר בארץ. דרורי (צילום: אסף אמברם) (צילום: אסף אמברם)
הרוכב הישראלי הבכיר בארץ. דרורי(צילום: אסף אמברם)

 

בניגוד לקרפל, דור חדש היה צעיר מדי כדי לחוות את שגעון הרולר הגדול בזמן אמת. הוא גילה את הענף אחרי טיול סקי אליו יצא לכבוד הבר מצווה. כשחזר מהטיול ורצה לשמור על טכניקה וכושר, הוא בחר ברולר. כשהשתחרר מהצבא הוא החליט להעלות שלב ולהתאמן באינטנסיביות. עם זאת, ולמרות הזמן הרב שהוא משקיע בכך כיום, הוא לא רואה ברולר כעיסוק מרכזי לחייו. "יש לי חלומות אחרים", הוא מסביר.

 

דבר אחד שמפריע לשניהם ופוגע ביכולת לפתח את הענף הוא היעדר מתקנים מתאימים. "כל שבוע אני צריך לריב עם אנשים בשביל להתאמן. אם היה לי את המגרש שלי, הייתי יכול להתאמן שם חופשי וזה היה הופך את הכול למהנה יותר", אומר חדש.

 

כסף ותקציבים, עניין רגיש מאוד בספורט הישראלי, דווקא לא אמורים להוות מכשול גדול לדעתו של חדש. "ברולר דרושה רק השקעה ראשונית. מספיק מתקן אספלט עגול, רולר בליידס שמתאימים לך ואתה מוכן לצאת לדרך. זה ספורט זול מאוד ביחס לאחרים".

 

"הענף שלנו היה עד עכשיו מאוד שקט", מוסיף קרפל, "היום הגענו למצב שאנחנו עובדים תחת איגוד מסודר. עכשיו אנחנו רוצים לעשות קצת יותר רעש, רוצים שיכירו בנו ומקווים שאחת העיריות תרים את הכפפה ותקים לנו מתקן מסודר להתאמן בו. אפשר להרים פה דור חדש של מחליקים שיקבעו תוצאות מעולות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יבגני מאירסון
אייל קרפל
צילום: יבגני מאירסון
מומלצים