שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תקציב של 10 מיליארד שקלים – וניידות משטרה אַין

    נהיגה במהירות מופרזת, אי שימוש בחגורת בטיחות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ושימוש בסלולרי - אלו ארבעת הגורמים העיקריים לתאונות דרכים ורק אכיפה היא זו שיכולה לצמצם את המספרים בצורה דרסטית, אבל נדמה שאגף התנועה של המשטרה נשכח מאחור מבחינת התקציב

    בשיתוף אור ירוק

     

    בכל יום נהרג אדם בממוצע בתאונת דרכים וממשלת ישראל לא רואה לנכון לחזק את אגף התנועה במשטרה. תקציב משטרת ישראל עמד בשנת 2015 על קצת יותר מ-10 מיליארד שקלים, אך במשטרה עדיין לא מצאו את 85 מיליון השקלים כדי לרכוש 300 ניידות ו-300 שוטרי תנועה לטובת המלחמה בתאונות הדרכים.

     

     

    בשנת 2008 עמד תקציב משטרת ישראל על כ-6.5 מיליארד שקלים, כשבכל שנה הוא מטפס ועולה. במקביל לעליית התקציב שהגיע למשטרה, דווקא הכסף שהגיע לאגף התנועה ירד בכ-70%.

     

    המשמעות הישירה היא ירידה חדה במספר הניידות - בשנת 2010 סיירו בכבישים יותר מ-300 ניידות, כיום הסיכוי לראות ניידת הוא נמוך מאוד. רק 75 ניידות של משטרת התנועה נמצאות בכבישים במהלך היום ורק 37 ניידות מסיירות בכבישים במשמרת הלילה. והתוצאה שנה רביעית שממשלת ישראל רושמת כישלון בהצלת החיים בכבישים ומספר ההרוגים רק הולך ועולה.

     

    "בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים", אומר שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק. "זה נתון מטורף שאסור לנו להשלים איתו. לא צריך להיות גאון כדי להבין ששנה רביעית ברציפות של עליה בהרוגים נובעת בשל ההחלטה לייבש את משטרת התנועה - פחות ניידות שווה פחות אכיפה ויותר תאונות.

     

    "כדי למנוע את ההרוג הבא המשרד לביטחון פנים חייב לרכוש 300 ניידות ולגייס 300 שוטרים כדי שאלו יגבירו את ההרתעה בכבישים האדומים מרובי התאונות. מדובר בהשקעה כספית קטנה שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות עבור הרבה מאוד ישראלים."

     

     

    אכיפת משטרה? ישראל במקומות האחרונים

    דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) לסיכום שנת 2015 שפורסם לאחרונה, קובע כי הירידה באכיפת המשטרה משפיעה באופן ישיר על העלייה במספר ההרוגים מתאונות דרכים.

     

    במסגרת הדוח התמקדה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים בנושא האכיפה באירופה ובתוך כך גם בישראל. מנתוני הדו"ח ניתן לראות כי בכל הקשור לתחום אכיפת המשטרה, ישראל נמצאת בתחתית הרשימה ביחס למדינות אירופה.

     

    • מהירות מופרזת - בשינוי שנתי במספר הדוחות בגין נהיגה במהירות מופרזת בשנים 2010-2015 ישראל נמצאת במקום ה-18 מתוך 20 מדינות אירופה.
    • מספר מצלמות מהירות למיליון בני אדם – ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 20.
    • דו"חות בגין שימוש בסלולר – ישראל במקום ה-16 מתוך 19 מדינות.
    • דו"חות בשל אי חגירה מאחור – ישראל במקום ה-14 מתוך 20.

     

    מהירות הורגת - 1 מכל 3 תאונות קטלנית בשל מהירות מופרזת

    מחברי הדו"ח איתרו ארבעה גורמים עיקריים לתאונות הדרכים:

     

    1. נהיגה במהירות מופרזת/ בלתי הולמת.
    2. נהיגה תחת השפעת אלכוהול.
    3. אי שימוש בחגורת בטיחות במהלך נסיעה.
    4. שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה.

     

    מהדו"ח עולה כי מהירות מופרזת/ בלתי הולמת היא גורם מרכזי באחת מכל שלוש תאונות דרכים קטלניות וגורם מחמיר ברבות נוספות. כמו כן, נהיגה בשכרות עדיין מהווה חלק מרכזי בסיבות לתאונות הדרכים, כשכל הרוג רביעי (25%) מתאונת דרכים נהרג בשל בתאונות במעורבות אלכוהול.

     

    כאמור, הסחת הדעת בנהיגה ולשימוש בטלפון הנייד הם שני גורמים שמעלים את מספר תאונות הדרכים הקטלניות. באשר לחגורת הבטיחות, מחברי הדו"ח טוענים כי לו 99% מהאנשים היו חוגרים חגורת בטיחות ניתן היה להציל את חייהם של 900 בני אדם בשנה.

     

    לסיכום, אכיפה משטרתית יעילה כשהיא פועלת במטרה להגביר את ההרתעה ונותנת לנהג תחושה שמגבירה אצלו את הסיכוי שייתפס, ולא אכיפה שמטרתה להגדיל את מתן הדוחות והקנסות.

     

     בשיתוף אור ירוק


    פורסם לראשונה 29/09/2016 12:07

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גלעד מורג
    יותר ניידות, יותר אכיפה, פחות הרוגים ופצועים
    צילום: גלעד מורג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים