שתף קטע נבחר

"אסון בלב ים": יש גיבורים, אין מטרה

השחזור של התלקחות אסדת הקידוח דיפווטר הורייזון בסרט "אסון בלב ים" מרשים ולא נצלני. אולם, למעט האדרת גבורת הפועלים הפשוטים וההתמרמרות נגד המנהלים, הבמאי פיטר ברג לא מנסח ביקורת מהותית על תעשיית הנפט שהביאה לאובדן חיי אדם ולנזק סביבתי עצום

הקולנוע העכשווי שופע סרטי אסונות ורובם פנטזיות בקנה מידה אפוקליפטי שעוצבו כבידור להמונים. בחלקם האסון משקף פרשנות מאוד פסימית לפוטנציאל ההרס של הטבע - רעידת האדמה ב"סן אנדריאס" (2015), או סרטיו של רולנד אמריך ("היום שאחרי מחר" ו"2012") המציעים חורבן כולל של הטבע ושל כמעט כל המין האנושי. סרטי אסונות אחרים מסתתרים בתוך ז'אנרים כמו אימה (אפוקליפסת זומבים) וגיבורי-על (סרטי "הנוקמים" ו"ליגת הצדק") שבהם העולם ניצל מחורבן כולל מטעם אויב כזה או אחר. 

 

מול קבוצת התייחסות סנסציונית זו בולט "אסון בלב ים" ("Deepwater Horizon") המשתייך לקבוצה השלישית של סרטי אסונות המבוססים על אירועים שקרו באמת, ולתת-הקבוצה של אלו שהתרחשו בלב ים ("הסערה המושלמת", "שעה של גיבורים"). יחסית לסרטי האסונות שהוזכרו הוא צנוע, ועדיין מחציתו מוקדשת להצגה מותחת ומרשימה של אסון טכנולוגי-ימי אדיר ממדים, ושל האופן בו בני אדם צריכים להחליט ולפעול כדי לשרוד.

 

השם המקורי "דיפווטר הוריזון" הוא שמה של אסדת קידוח שעגנה במפרץ מקסיקו ושעסקה בהכנת התשתית לשאיבת נפט מעומק של למעלה מעשרה קילומטרים מתחת לפני הים. האסון שהתחולל באפריל 2010 גבה מחיר בחיי אדם, חולל את דליפת הנפט הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית והביא, כפי שניתן לנחש, לאסון אקולוגי אדיר ממדים.

 

ביקורות נוספות בערוץ הקולנוע :

 

הגיבור הוא מייק וויליאמס (מארק וולברג) אחראי האלקטרוניקה של דיפווטר הורייזן (וויליאמס עצמו שימש כיועץ צמוד בסרט). בתחילת הסרט הוא עוזב את אשתו פליסיה (קייט האדסון בתפקיד הכפוי טובה של האישה הדואגת) ואת ילדתו הקטנה סידני (סטלה אלן), ויוצא למשמרת של שלושה שבועות. הצופים מתלווים אליו ואל ג'ימי (קורט ראסל), המנהל של המתקן, ובאמצעותם נכנסים לשגרת העבודה רוויית הז'רגון של הפועלים.

 

 

הבחירה בשתי הדמויות עורכת לצופים היכרות עם שלל הבעיות הטכנולוגיות מהן סובלת האסדה הוותיקה, ומליקויים המתגלים בדרכי קבלת ההחלטות. מייק וג'ימי הם מופת של מקצוענות ושיקול דעת, אך על האסדה נמצאים גם שני אחראים מטעם חברת בריטיש פטרוליום (הבולט שבהם מגולם ע"י ג'ון מלקוביץ') והם מקצרים תהליכים באופן פזיז כדי לחסוך כספים. האסון יגיע בנקודת האמצע של הסרט, אך הרמזים להגעתו הקרבה מפוזרים לכל אורכו של החלק הראשון.

 

אם המטרה היא לשחזר אסון שקרה באמת, יש לצפות להצגה מדויקת של האסון, ולא להתמכרות לספקטקל ים מוגזם שהמדיום הקולנועי מאפשר. בכך עומד "אסון בלב הים" בכבוד. הבמאי פיטר ברג כבר עבד עם תקציבים גדולים ואפקטים מיוחדים ("הנקוק" ו"באטלשיפ"), וכאן הוא נעזר בתקציב גדול באופן מפתיע (160 מיליון) בכדי ליצור שיחזור ריאליסטי ומרשים של האסדה, ושל האסון שיתחולל בה.

 

האלמנט החשוב השני הוא יכולת לומר משהו בעל ערך לגבי הסיטואציה - הערכים המשתקפים בהתנהגותם החיובית והשלילית של הדמויות, תובנה בעלת ערך על מה שחולל את האסון/מה שקרה בעקבותיו, או יכולת לנסח אמירה פוליטית או פילוסופית במבט על אירוע זה. מבחינה זו "אסון בלב ים" אינו מצליח לעצב דמויות מורכבות או סיטואציה מעניינת מעבר למתח הבסיסי בעצם ניסיון ההישרדות.

 

חמדנות בריטיש פטרוליום נמצאת ברקע של האסון, והאנשים המייצגים אותה הם בבחינת הרעים, אך הסרט לא עושה יותר מדי עם אלמנט זה - לא בדרמה האנושית, ולא בהוקעה המוסרית. האנשים הטובים נבנים על מודלים קלאסיים של אמינות ומקצוענות, אבל בהשוואה לאופן בו במאי כמו קלינט איסטווד מטפל בערכים אלו (למשל, בסרטו האחרון "סאלי: נס על ההדסון"), ברורה חולשת התסריט והיעדר העומק בפרספקטיבה אותה מביא ברג.

 

החלק הראשון של הסרט מוקדש להצגת הדמויות, להבנה כללית של אופן הפעולה של האסדה, ולהתוויה של הדינמיקה בין בעלי התפקידים השונים שתתרום לאסון הקרב. חלק זה אינו מעניין במיוחד מבחינה דרמטית ואף סובל מרגעים שבהם התסריט בוחר, באופן כמעט מעליב, להסביר את פעולת האסדה. בתו של מייק מדגימה בפני הוריה (כלומר בפנינו) את האופן בו היא תציג את מקצועו של אביה כריסון זעמם של הדינוזאורים (המקור האורגני לנפט) הנמצאים בעומק הים. שן דינוזאור שמייק יקבל בהמשך תהיה מזכרת מתמדת וסמלית לפרזנטציה ילדותית זו. אגב, יש גם הדגמה של לחץ תת ימי באמצעות פחית קולה.

 

לכשעצמו, הניסיון לפשט סיטואציה טכנית מורכבת בהחלט מתקבל על הדעת. אבל הבעיה היא שהסרט מנותב לתכלית האקשן, ולא מנסה לנסח בחינה ביקורתית (ולכן גם כזו שעלולה לעורר חילוקי דעות) של עצם תהליך הפקת הנפט. לו היה זה סרט על כבאים שמנסים להציל ובעצמם מצליחים להינצל משריפה אדירה, הרי שהגבורה הייתה ערך טהור. במקרה זה מדובר על "כבאים" שהם גם חלק מהמנגנון הפירומאני של חמדנות וחוסר אחריות תאגידית, לא ניתן להסתפק רק בתיאורי ילדה על אילוף דינוזאורים ובפחיות קולה תוססת. הסרט מתעלם מההשלכות של האסון לטובת הרואיזם סתמי ומתח נוכח סכנה.

 

"אסון בלב ים" (ארצות הברית) - במאי: פיטר ברג. שחקנים ראשיים: מארק וולברג, קורט ראסל, קייט האדסון, דילן או'בריאן וג'ון מלקוביץ'. אורך הסרט: 107 דקות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מארק וולברג ב"אסון בלב ים"
לאתר ההטבות
מומלצים