שתף קטע נבחר

ג'יימס ריצ'רדסון תצא מהדיוטי פרי ב־2017

החנות בנתב"ג תיסגר, לאחר שהמו"מ על הפחתת התמלוגים עם רשות שדות התעופה התפוצץ. כעת צפויה הרשות לפרסם מכרז חדש בתנאים נוחים יותר

עכשיו זה סופי: ג'יימס ריצ'רדסון סוגרת את חנות הקוסמטיקה בנתב"ג ויוצאת מהדיוטי פרי. ל"כלכליסט" נודע כי ריצ'רדסון החליטה לסגור את החנות בדיוטי פרי בנתב"ג בסוף שנת 2017 לאחר שלא הגיעה להסכמות עם רשות שדות התעופה (רש"ת) בנושא הפחתת התמלוגים שהיא משלמת.

 

ג'יימס ריצ'רדסון תצא מהדיוטי פרי בנתב"ג לפני תום תקופת החוזה, שמסתיים רשמית ב־2020, ולפני מועד האופציה להארכת החוזה. בקרוב תפרסם רשות שדות התעופה מכרז חלופי לחנות הקוסמטיקה והטבק, שיהיה בתנאים נוחים יותר ובסכום נמוך יותר ממה ששילמה לה ג'יימס ריצ'רדסון.

 

בשלב זה עדיין לא ברור באיזה תנאים תצא ג'יימס ריצ'רדסון משדה התעופה, והאם רש"ת תבחר לחלט את הערבויות של החנות, אך ההערכות היא כי היא לא תאפשר לחברה לגשת למכרז החדש. כפי שנהגה בעבר, רש"ת מנסה למנוע משוכרים שזכו במכרז מקורי תמורת תמלוגים גבוהים לסגור את החנות ולגשת למכרז שמציע תנאים נוחים יותר.

 

סניף הדיוטי פרי הוא החנות העיקרית שמפעילה ג'יימס ריצ'רדסון בישראל ומהווה לפי ההערכות כ־90% מעסקיה בארץ. בנוסף מפעילה החברה חנויות במעבר הגבול בירדן ובטאבה ושותפה בחנות האופנה בנתב"ג עם קבוצת אירני ובחנות הספורט של MGS.

 

מי תמלא את החלל שיתפנה בדיוטי פרי?

המועמדות האפשריות להחליף את ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג הן חברות זרות שמפעילות חנויות דיוטי פרי בחו"ל, כהיינמן הגרמנית, דיוטי פרי אמריקה של ליאון פאליק או חברת ניואנס. מחליפות אפשריות אחרות הן סופר פארם, המשביר לצרכן וקבוצת סקאל, שהתעניינו במכרז שבו זכתה ג'יימס ריצ'רדסון ב־2013 ועשויות להתמודד במכרז החדש במידה ודמי התמלוגים הכלולים בו יופחתו.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" באוגוסט האחרון, השיחות שניהלו רש"ת וג'יימס ריצ'רדסון במטרה להפחית את התמלוגים שמשלמת ריצ'רדסון עלו על שרטון, וכבר אז עלתה הסברה שג'יימס ריצ'רדסון תסגור את החנות לפני תום החוזה. ג'יימס ריצ'רדסון דרשה מרש"ת לנתק את בין התמלוגים שהיא משלמת לבין מספר הנוסעים, אך רש"ת סירבה. היענות לדרישה היתה עלולה להוביל לתביעות מצד המפסידות במכרז שהציעו תמלוגים נמוכים יותר מג'יימס ריצ'רדסון.

 

הצדדים ניסו להגיע בשנה האחרונה להבנות ופתרונות, אך ללא הצלחה. עוד בינואר נקטה רשות שדות התעופה בצעד חריג ואישרה לג'יימס ריצ'רדסון לדחות את תשלום התמלוגים של דצמבר 2015 ולפרוס אותו למספר תשלומים על פני 2016. בחוסר ברירה נאלצה הרשות להציע את פריסת התשלום לכל השוכרים שנענו לה בחיוב, שכן היא מחויבת להציע תנאים זהים לכל השוכרים.

 

היציאה המוקדמת מהווה הפסד כספי עבור שני הצדדים, אך ההיקף האמיתי של ההפסד שתספוג ג'יימס ריצ'רדסון תלוי בסופו של דבר בתנאים שבהם רש"ת תאפשר לה לצאת מהמכרז.

 

בעבר הענישה רש"ת חברות כמו סקאל דיוטי פרי או באג שסגרו את חנויותיהן לפני תום תקופת החוזה ומנעה מהן לגשת למכרז החלופי. גם עבור רש"ת מדובר בפגיעה לא קטנה: ג'יימס ריצ'רדסון היא חנות הדגל המשמעותית ביותר בדיוטי פרי וסגירתה תגרור הפסדים שמוערכים בעשרות מיליוני דולרים עד לקיום מכרז מחדש ואיוש החנות בשוכר חלופי שיידרש לבצע שיפוצים.

 

על פי ההערכות מחזור המכירות השנתי של חנות ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג עומד על 400 מיליון דולר, אך למרות זאת היא מפסידה כ־10 מיליון דולר מדי שנה בשל תמלוגים בגובה של כ־210 מיליון דולר שהיא משלמת לרש"ת.

 

ג'יימס ריצ'רדסון אף ביצעה בחנות שיפוץ מסיבי בהיקף של 10 מיליון שקל, אך הוא הופסק באמצע בשל העלויות הגבוהות וחוסר הכדאיות הכלכלית. מתחמי הקוסמטיקה והשוקולד בחנות שופצו, אך מתחם הטבק והמשקאות חריפים נשאר בנראות הישנה. מעבר לכך, לפי ההערכות השיפוץ לא הביא להגדלת סל הקנייה בחנות.

 

טיסות הלואו קוסט שינו את תמהיל הקניות

ג'יימס ריצ'רדסון זכתה במכרז להפעלת חנות הקומסטיקה והטבק בנתב"ג ב־2013 והתחייבה לתמלוגים של 169 מיליון דולר בשנה, צמוד למדד ובכפוף לשינויים בתנועת הנוסעים. מאז טיפסו התמלוגים ל־210 מיליון דולר מדי שנה כנגזרת מהיקף המכירות ומספר הנוסעים. אלא שבחברה טוענים שאף שמספר הנוסעים עלה ב־20%, סל הקניה לנוסע הצטמצם. עיקר העלייה במספר הנוסעים נרשמה בקרב נוסעים ישראלים ולא תיירים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים