שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    כיבוי שריפות ממעוף המטוס. צפו

    30 מיליון ליטר של קצף ומים, 5,800 שעות טיסה ו-12 אלף גיחות. זה ההספק של טייסת הכיבוי של חיל האוויר שהוקמה לאחר אסון הכרמל. כעת עוברת הטייסת מאחריות צה"ל למשטרה. צפו בפעולות הטייסת

     

    תיעוד: פעילות הטייסת בשנים האחרונות    (צילום: דובר צה"ל)

    תיעוד: פעילות הטייסת בשנים האחרונות    (צילום: דובר צה"ל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    טייסת הכיבוי של חיל האוויר שהוקמה לפני 6 שנים כלקח מרכזי מאסון השריפה בכרמל, עברה אתמול (ב') מצה"ל למשטרת ישראל, ומעתה תופעל על-ידי יחידת השיטור האווירית ו-70 כבאים של רשות הכיבוי הארצית שיהיו על הקרקע. בתיעוד מיוחד ממצלמות שהוצבו על מטוסי הכיבוי החדשים, ניתן לראות טפח מפעילות הטייסת בשנים האחרונות, בעיקר בשריפות גדולות שפרצו בהרי ירושלים.

     

    מטוסי ה"אייר טרקטור" 802 של הטייסת תיעדו זה את זה ואת הטלת החומרים לעיכוב הבעירה המתחמים את זירת האש, בעזרת המצלמות שהותקנו עליהם. בשנתיים האחרונות התייצבה הטייסת על סדר כוחות מלא – 14 מטוסים שהוצבו באורח קבע בשני מנחתים, קדמה בדרום (ליד קרית גת) ומגידו בצפון (סמוך לעפולה), והם יועברו בשלמותם, עם טייסיהם האזרחים מחברת "כימניר", שפעלו תחת חיל האוויר מאז הקמת הטייסת, לאחריות המשטרה.

     

    מטוס הכיבוי והטלת החומרים לעיכוב הבעירה (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    מטוס הכיבוי והטלת החומרים לעיכוב הבעירה(צילום: דובר צה"ל)

     (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    (צילום: דובר צה"ל)

     (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    (צילום: דובר צה"ל)

    ב-6 שנות פעילותה הטילה הטייסת 30 מיליון ליטר של קצף, מים או חומר מעכב בעירה, צברה 5,800 שעות טיסה ו-875 הזנקות שהתפרסו על פני כ-12 אלף גיחות, ובממוצע הפעילה 4-3 פעמים בעונה את כל מטוסיה במבצע אווירי לטובת כיבוי של שריפה גדולה.

     

    צוותי הטייסת פעלו בזוגות, ובכל הזנקה הוקפצו לאוויר שני מטוסים לכל הפחות, וטייסיהם הופעלו בכוננות של עד 15 דקות להמראה ועד 25 דקות להגעה לאתר השריפה, לצד 10 דקות מקסימום למילוי מחדש ועד 15 דקות לתדלוק מחדש.

     

     (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    (צילום: דובר צה"ל)

     (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    (צילום: דובר צה"ל)

    כל אחד מהמטוסים מכיל כשלוש טונות של מטען עם החומר הייעודי לטובת כיבוי השריפה, מערכת שליטה ובקרה מתקדמת שמעניקה תמונת מצב מלאה ומיידית למפעילים בחפ"ק הקרקעי ורשת קשר ארצית. "המטרה של הטייסת היא למנוע את שריפת הענק הבאה כמו זו שהייתה בכרמל, שלה נזקקו 30 מטוסים שפעלו במשך ארבעה ימים, כאשר רכיב הזמן הוא קריטי", הסביר בשיחה עם ynet מפקד הטייסת היוצא, טייס ההרקולס סא"ל ערן.

     

    הטייסת שעליה פיקד סא"ל ערן בשנתיים האחרונות הוקמה אד-הוק אחרי השריפה בכרמל, שבה נספו 44 סוהרים וכבאים, ו-25 אלף דונם שבהם 17 אלף עצים עלו באש. גם במשימות חשובות ודחופות אחרות, בעלות אופי אזרחי דוגמת כיבוי אש או טיפול באזרחים מנזקים קשים של מזג האוויר, הוטלה המשימה על צה"ל, בעיקר כדי לקצר תהליכים ולייתר בירוקרטיות מעכבות.

     

    הטייסת הוקמה תוך ארבעה חודשים. המטרה שנקבעה מראש הייתה להעביר בשלב מתקדם יותר את הטייסת לאחריות המשרד לביטחון פנים. "המבחן האמיתי שלנו היה דווקא בקפריסין, לשם הוקפצנו כדי לסייע בשריפת ענק ותוך 12 שעות מרגע בקשת הסיוע נחתנו בפאפוס, ראשונים לעומת יתר הכוח הבינלאומי שהגיע בהמשך", סיפר סא"ל ערן. "הבאנו לטייסת את ה-DNA  של חיל האוויר שימשיך איתה למשטרה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים