שתף קטע נבחר

25 נרצחים ב-25 ק"מ: מבט לכביש הקטלני בשטחים

צירי מילוט, היעדר קליטה סלולרית ועיקולים שנשלטים מגבוה. סיור בציר 60 מזכיר שרצף הפיגועים האחרון עלול לחזור לקטע הכביש שגבה הכי הרבה קורבנות מאז החתימה על הסכמי אוסלו לפני 23 שנה. בצה"ל פועלים כדי למנוע את הפיגוע הבא ותגברו את הכביש עם פלוגה נוספת ופועלים לפי מיקוד מודיעיני

 

 

ציר הפיגועים של השטחים: רצף הפיגועים בעת האחרונה חשף שוב את אחת מנקודות התורפה המבצעיות ביהודה ושומרון – ציר 60, כביש האורך המרכזי שחוצה את כל איו"ש, מפאתיה הצפוניים של באר שבע, דרך ירושלים ועד לאזור ג'נין ופאתי עפולה.

 

פיגועי הירי בימים האחרונים נרשמו בכמה גזרות בציר 60, מאזור רמאללה בשישי בערב ועד לכרמי צור, צפונית לחברון, יממה מאוחר יותר. אלא שהגזרה הקטלנית ביותר בציר המרכזי של איו"ש היא בקטע שבדרום הר חברון, מאזור שמעה, ועד לבית חגי בואכה קריית ארבע.

 

בדיקה שנערכה בחטיבת יהודה החולשת על הגזרה העלתה נתון מדהים: מאז מימוש הסכמי אוסלו ששינו את פני הגדה המערבית ב-1993 נרצחו בקטע הכביש של הציר בדרום הר חברון הנמתח על פני כ-25 ק"מ, לא פחות מ-25 אזרחים ישראלים.

זירת פיגוע ירי באדוריים בכביש 60 בחודש יולי (צילום: AP) (צילום: AP)
זירת פיגוע ירי באדוריים בכביש 60 בחודש יולי(צילום: AP)
 


הציר גבה הכי הרבה קורבנות מאז הסכמי אוסלו (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
הציר גבה הכי הרבה קורבנות מאז הסכמי אוסלו(צילום: גיל יוחנן)

"אין אף קטע כביש שבו נרצחו יותר אזרחים ישראלים בפיגועים כמו בכביש הזה, שני לו רק קטע הכביש שבין כיסופים לגוש קטיף, שאותו עזבנו עם ההתנתקות מרצועת עזה ב-2005", אמר ל-ynet קצין בכיר בגזרה.

 

בעקבות ששת הפיגועים וניסיונות הפיגוע בימים האחרונים, חודדו לכוחות באוגדת איו"ש ההנחיות, שלפיהן דרך הפעולה האפשרית העיקרית כעת של מחבלים לפגע היא באמצעות נשק חם, שמהווה את מדרגת הפיגועים האפשרית החמורה ביותר. אלפי כלי נשק, תקניים ולא תקניים נמצאים בידיים פלסטיניות באיו"ש, לא כולל אלפי נשקים אחרים באישור שמוחזקים בידי פעילי המנגנונים, שארבעה מהם השתמשו בו לירות לעבר ישראלים במהלך פיגועים בשנה האחרונה, על דעת עצמם, האחרון בכניסה לרמאללה בתחילת השבוע, בפיגוע שבו נפצעו שלושה לוחמי צנחנים באורח קל עד בינוני.  

מג"ד ההנדסה הקרבית יובל משה (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
מג"ד ההנדסה הקרבית יובל משה(צילום: עפר מאיר)
 

השאיפה באוגדת איו"ש למנוע את הפיגוע הבא בציר 60 בדרום הר חברון הובילה להחלטה לתגבר את קטע הכביש בפלוגה נוספת עם עשרות לוחמים שכל ייעודם הוא אבטחת הציר המסוכן.

 

"כיתור מאות אלפי פלסטינים יוביל לעוד פיגועים"

ציר 60, בדומה לכבישים בינעירוניים אחרים בגדה דוגמת כביש 35 שבין קריית גת לקריית ארבע, פתוח לתנועה פלסטינית חופשית, בניגוד לשנות האינתיפאדה השנייה. אלמנט זה נוצל לא פעם על-ידי מחבלים להוציא לפועל פיגועים רצחניים, מחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח, בקיץ 2014, דרך רציחת הזוג הנקין ליד שכם באחד הפיגועים הראשונים בגל הטרור שפרץ בשנה שעברה ועד לרציחתם של יעקב ליטמן ובנו נתנאל וכן רציחת הרב מיכאל מרק, בשני פיגועים באותו אזור בציר 60, בין עותניאל לחברון.

פעילות כוחות צה"ל במחנה אל פוואר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פעילות כוחות צה"ל במחנה אל פוואר(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מחסום בידוק בכביש 60 (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
מחסום בידוק בכביש 60(צילום: יואב זיתון)

עם זאת, הציר נשאר תמיד פתוח לתנועה פלסטינית, חרף מחאת המתנחלים, מתוך חישוב מבצעי קר בצה"ל: למחבל שמעוניין לבצע פיגוע ירי בכביש יהיה קל יותר לאתר מטרה כשבכביש נוסעים יהודים בלבד, בעוד מחיר כיתור מאות אלפי הפלסטינים בעריהם יחריף את הלחץ ברחוב להוציא עוד פיגועים. "הרף העליון שהציב הפיקוד כהוראה לכוחות בשטח הוא לסכל פיגוע, והתחתון הוא לשבש פיגוע", הסביר הקצין מחטמ"ר חברון.

 

מי שאמור לממש מדי יום את המדיניות הזו בקטע הכביש הרצחני ביותר בגדה הוא מפקד גדוד ההנדסה 605, סא"ל יובל משה, שאחראי בחודשים האחרונים על גזרת דרום הר חברון. "אנו לא קוראים למחבלים האלה מפגע בודד אלא מפגע בהשראה", הוא מספר ל-ynet במהלך סיור בגזרה. "כשיש פיגוע אנו בודקים מהר את המעגל של המפגע כדי למנוע את הפיגוע הבא על-ידי אחד ממכריו או קרוביו".

 

לצורך כך, בצה"ל חזרו בשנה האחרונה להשתמש בכתרים על כפרים וערים שמהם יצאו מחבלים. אמנם מדובר בסגירה נקודתית ולרוב "נושמת" (מעבר אחרי בידוק) של היישוב הפלסטיני, וגם כזו שמסתיימת בחלוף ימים בודדים, אך מבחינת המג"ד ומפקדיו, לא מדובר בענישה אלא בצעד מניעתי יעיל נגד המחבל הבא שינקום על הריגת המחבל בפיגוע האחרון, דפוס שחזר על עצמו כמה פעמים השנה. לוחמי הגדוד סיכלו בחודשים האחרונים כמה ניסיונות פיגוע, בעיקר מכיוון העיירה בני נעים, כשבאחד המקרים זיהו מרחוק פלסטיני חשוד מתקרב לכיוונם, נדרכו מולו וכשהתנפל לכיוונם עם סכין שלופה, ירו לכיוונו ונטרלו אותו.

 

בנסיעה עם המג"ד על ציר 60 דרומה, לאורך בית חגי, אדוריים ועותניאל, ומחנה הפליטים אל פוואר, מתגלות נקודות התורפה שעמן הוא מתמודד: צירי עפר צדדיים שנושקים לכביש הראשי ועלולים לשמש למילוט מחבלים, עיקולים מבודדים בין מבתרים או חורשות שולטות וקטעים שבהם הקליטה הסלולרית כמעט ואינה קיימת. "לסגור כפר זה כמו לדרוך על קנה הנשימה שלו, כמו עצירת המים אליו", מזכיר המג"ד את רגישות הפעולות שנוקט הצבא. "אנחנו לא הולכים להטריד סתם פלסטינים בלילות אלא רק לפי מיקוד מודיעיני, וכך מחרימים נשקים ומחרטות לייצור רובים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים