שתף קטע נבחר

דו"ח: שניות מהתנגשות מטוסים מעל אוניברסיטת ת"א

טייס מטוס קל זיהה כי מטוס של חברת ארקיע נע בנתיב שלו לקראת נחיתה בשדה דב. שני המטוסים התקרבו למרחק של 450 מטר זה מזה, ובעקבות ערנות טייס המטוס הקל נמנעה התנגשות. ממצאי חיל האוויר, שאחראי על מגדל הפיקוח, חשפו רשלנות של מדריכה. "זה יכול היה להיגמר באסון"

חוסר תשומת לב במגדל הפיקוח בשדה דב בתל אביב, שמופעל על ידי חיילים בשירות סדיר, כמעט הוביל להתנגשות בין מטוס עמוס בנוסעים של חברת ארקיע למטוס קל שביצע משימת צילום באוויר. כך עולה מדו"ח שפרסם היום (ב') חוקר התאונה הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז.

 

בדו"ח, שהתייחס לתקרית החמורה במגדל הבקרה האווירית של חיל האוויר בתל אביב בספטמבר האחרון, צוין כי המטוס של חברת ארקיע ששב מאילת התכונן לנחיתה בשדה דב והונחה לטוס בנתיב מטוס צילום של חברת איה תעופה מעל אוניברסיטת תל אביב.

מטוס מהדגם שכמעט היה מעורב בתאונה. ארכיון  (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
מטוס מהדגם שכמעט היה מעורב בתאונה. ארכיון (צילום: יאיר שגיא)
 

ארכיון (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
ארכיון(צילום: יאיר שגיא)

לפי הדו"ח, טייס הססנה 172 שקיבל אישורים לצלם בגובה 1,200 רגל מעל המוסד האקדמי בתל אביב, שמע לתדהמתו ברשת הקשר כי מטוס הנוסעים מסוג אמברייר הונחה לרדת לגובה שלו ולנוע על נתיב הטיסה שלו לקראת נחיתה בשדה דב.

 

"המטוס המצלם יצר קשר רדיו עם המגדל ודיווח כי גובה העבודה שבו עבד הוא זהה לגובה שאושר למטוס ארקיע להנמיך", כתב חוקר התאונות הראשי בדו"ח. "בתגובה, פקח המגדל הנחה את המטוס המצלם להנמיך לגובה 800 רגל וכשלוש שניות אחר כך מטוס ארקיע דיווח כי הוא בקשר עין עם מטוס הססנה ומנמיך דרומית לו".

 

בבדיקה התברר כי המערכת האוטומטית למניעת התנגשות בין מטוסים באוויר הופעלה במטוס הנוסעים, וכי המרחק בין שני המטוסים, שנעו באותו הגובה, עמד על כ-450 מטרים בלבד.

 

"יכול היה להיגרם אסון ענק, עם מאות פצועים והרוגים", אמר עו"ד נתי פרץ שמכהן כמנכ"ל איה תעופה. "אני גאה בדותן סיטי, טייס החברה שהיה ערני לסיטואציה הזאת, למרות שהוא טס לפי ההנחיות. הוא הבין כי עתיד לקרות אסון ומיד הודיע למגדל הפיקוח על טעותם והנמיך גובה על מנת שמטוס ארקיע לא יפגע בו".

הטייס דותן סיטי הבחין בטעות של מגדל הפיקוח ומנע אסון (צילום: הטייס דותן סיטי) (צילום: הטייס דותן סיטי)
הטייס דותן סיטי הבחין בטעות של מגדל הפיקוח ומנע אסון(צילום: הטייס דותן סיטי)

עו"ד נתנאל נתי פרץ (טייס) מנכ"ל איה תעופה ולשעבר מנכ"ל לשכת עורכי הדין (צילום: תמר מצפי) (צילום: תמר מצפי)
עו"ד נתנאל נתי פרץ (טייס) מנכ"ל איה תעופה ולשעבר מנכ"ל לשכת עורכי הדין(צילום: תמר מצפי)
 

בגלל הרשלנות במגדל הבקרה בוצע תחקיר גם בחיל האוויר. ממצאי הבדיקה העלו כי היעדר השגחה של מדריכה שבאותה העת חנכה פקחית טיסה גרם לטעות. "למרות שעומס התעבורה במגדל היה קטן יחסית, האירוע התרחש", קבע רז בדו"ח שלו וציין כי חיל האוויר נקט פעולות הדרכה למזעור טעויות דומות בעתיד.

 

בינואר השנה פורסם ב-ynet דו"ח חמור של חוקר התאונות הראשי, שבו נקבע כי חוסר ניסיון, דיבור משובש ברשת הקשר ואי-הקפדה על נוהלי תעופה כמעט גרמו לתאונה בין מטוס ATR של חברת ישראייר למטוס קל סמוך לשדה דב. דו"ח החקירה העלה אז כי חיילים בשירות סדיר אישרו למטוס הקל לחצות את נתיב הטיסה של מטוס ישראייר שהיה עמוס בנוסעים בניגוד לנהלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
מטוס מהדגם שכמעט היה מעורב בתאונה. ארכיון
צילום: יאיר שגיא
מומלצים