שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מנכ"ל דניה סיבוס: "אין אכיפה באתרי בנייה"
    בכנס השנתי של איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות שנערך בת"א, אמר רונן גינזבורג, מי שאתר בנייה שביצעה החברה בניהולו קרס לפני חודשיים ברמת החייל, כי יש צורך בפיקוח ראוי מצד המדינה. "לא ייתכן שבישראל לא יהיה ממונה על בטיחות באתרים, כמו בכל מדינה מתוקנת בעולם"

    גל קריסת חברות הבנייה בתקופה האחרונה שימש הבוקר (ב') רקע לכנס המקצועי השנתי של איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות שנערך בתל-אביב. מנכ"לי חברות ביצוע פעילות השתתפו במושב הפתיחה של הכנס, וניסו למנות את הסיבות לבעיות התזרים שאליהן נקלעו כמה חברות מוכרות לאחרונה, זאת לצד ליקויי הבטיחות שהתגלו בתקופה האחרונה גם באתרי בנייה.

     

    הקבלנים: זו הסיבה לקריסת חברות הבנייה

     

    "לא יכול להיות שבמדינת ישראל לא יהיה ממונה על בטיחות באתרי בנייה, כמו כל מדינה מתוקנת בעולם", אמר רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת הבנייה דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, המזוהה עם קריסת החניון ברמת החייל לפני כחודשיים.

     

    "אתם רוצים בטיחות או שאתם רוצים לדבר על בטיחות?", שאל גינזבורג והאשים את מקבלי ההחלטות בהיעדר פיקוח ראוי: "לא יכול להיות שחברות גדולות מעסיקות 10-15 ממוני בטיחות וחברות קטנות לא. המדינה צריכה לדרוש שכל פרויקט קטן יכלול ממונה בטיחות. צריך פיקוח ואכיפה כמו שיש אכיפה בתאונות דרכים. מפקחים צריכים להשבית אתרי בנייה שלא פועלים לפי התקן".

     

    גיא גבע, מנכ"ל חברת ניהול הפרויקטים מנכ”ל וקסמן גוברין גבע, טען כי אחת הבעיות המרכזיות בשמירה על בטיחות באתרי בנייה היא היעדר משאבים. "אי אפשר לצפות לבטיחות אם לא מקצים משאבים. מי שמבין ביצוע יודע שמה שלא נמצא בתמחיר של הקבלן - לא קורה אחר כך באתר הבנייה". גבע לקח אחריות על מנהלי הפרויקטים: "האחריות שלנו מתחילה קודם - אי אפשר לבוא לקבלן אחרי שהתחילו העבודות", הבהיר.

     

    לדבריו, "צריך לדבר על התמחיר בשלב המכרז. האחריות שלנו כמנהלי פרויקטים ומזמיני עבודה היא להעלות את רף הדרישות בשלב הזה - שבו אמצעי הבטיחות מתומחרים בתוך העבודות, ואז רואים תוצאות יותר טובות. הקבלנים רוצים להעלות את הבטיחות - אבל זה תלוי במשאבים".

     

    ירון שורק, מנכ"ל חברת אלקטרה בנייה, לא הסכים עם הדברים. "עשרות מילוני שקלים בשנה מוקצים לטובת בטיחות, בהתאם לגודל החברה המבצעת", אמר, "הבעיה המרכזית היא לא היעדר משאבים אלא היעדר חינוך לבטיחות. אנחנו לא צריכים עוד רגולוציה בענף, אנחנו כן צריכים לדעת לא לברוח מאחריות. המהנדסים צריכים להיות אחראים אבל גם הקבלן צריך להיות אחראי ולא לתת רק קסדה לפועלים. צריך חינוך מגיל צעיר לבטיחות".

     

    שי מרגולין, מנכ"ל אחים מרגולין, הסכים: "הפועלים עושים מה שהם רוצים ואנחנו כמפקחים אומרים למנהל עבודה לטפל בזה. אבל זאת הבעיה, כי מה הוא יכול לעשות? צריך פעולות אכיפה - להעיף את הפועלים מהשטח, לקנוס אותם. כשמנהל עבודה אומר שהוא לא יודע מה לעשות, גם אני לא יודע - זה לא התפקיד שלי, זה תפקיד המנהל".

     

    בהמשך התייחס גינזבורג לסיבות המובילות חברות ביצוע לקריסה כלכלית. "הבעיה כאן היא מוסר התשלומים של מדינת ישראל", הוא אמר, "המזמינים הגרועים ביותר הם המזמינים הממשלתיים - נדיר שמזמין ממשלתי משלם בזמן. ענף הביצוע זה ענף פגוע, קשה, אף מזמין לא משלם בזמן. גם בשוק הפרטי מוסר התשלומים לא טוב, גם בחברות גדולות מתעכב התשלום".

     

    גבע הוסיף כי חלק נוסף של הבעיה נעוץ בעובדה לפיה "קבלנים לוקחים פרויקטים במחירים שכולם יודעים שאינם ריאלים לביצוע עבודה. הרבה פעמים קבלנים קטנים לוקחים עבודה מתחת למחיר המתאים כי הם רוצים תזרים על מנת להראות לבנק שיש להם חוזה ולקבל מימון. אבל כולם יודעים שזה יתפוצץ. יש מתח של מחיר מול איכות".

     

    בפאנל השתתפו גם דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות; אהוד דנוך, מנכ"ל חברת סולל בונה; גיל גבע, מנכ"ל חברת הבנייה תדהר; אדי קורן, שותף ומנכ"ל אפשטיין ניהול פרויקטים; ורוני סרי, מנכ"ל קבוצת גדיש.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גיל יוחנן
    מנכ"ל דניה סיבוס, רונן גינזבוג
    צילום: גיל יוחנן
    מומלצים