בניגוד לתקנות: עיריות לא דנות במעמד הילד
בדיון בוועדה לזכויות הילד הוצג דו"ח שמראה כי הרשויות המקומיות לא מזמינות את בני הנוער לישיבות בעניינם, ולא מקיימות דיונים בוועדות הרלוונטיות. התלמידים מתחו ביקורת על מוסדות החינוך: "בית ספר ב-2016 זה מוסד מיושן"
יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), פתחה את הדיון. "הנקודה שעומדת על הפרק היא עד כמה אנחנו מובילים את הילדים והנוער ומצפים שהם ישתלבו, ולא מחכים לראות לאיזה כיוון הם מעוניינים לצעוד".
יואב שנרך, תלמיד בית הספר הריאלי בחיפה, הדגיש כי אפשרויות הבחירה של בני הנוער מצומצמות. "בית ספר ב-2016 הוא מוסד מיושן. מכריחים בני נוער לנסוע בסוס וכרכרה. אני לומד 3 יחידות מתמטיקה, אני לא רוצה להיות מהנדס, ואני לא אמור להיות לחוץ מזה, אבל בגלל המציאות הקיימת יש לחץ מההורים ויש את העניין של איך אתה נראה בעיני החברים. יש לחץ לתת לנו לטעום מהכול ואני לא רוצה לטעום מהכול, זה הזמן שלנו להחליט בעצמנו".
שירה צמח, גם היא תלמידת הריאלי, סיפר על תפקוד מועצות התלמידים בבתי הספר. "עיקר התפקיד הוא מסיבות וכיף לתלמידים, אין מספיק עידוד של התלמידים לשנות. מקבלים החלטות בלי לשמוע את קולנו". בדיון עלה כי ישנם לא מעט בתי ספר שלא הקימו מועצות תלמידים, וכי ישנם בתי ספר שהקימו כאלה רק למראית עין. יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, חנן יזדי, קושר את הנושא לזכות ההצבעה. "הבעיה שהיום אין לתלמידים זכות הצבעה והם לא יכולים לבחור את הנציגים שלהם בכנסת. אנחנו מובילים יוזמה להורדת גיל הבחירה לגיל 17".
מנדי רבינוביץ', מנהל החטיבה העליונה בבית הספר הריאלי בחיפה, אמר כי "צרכי הלמידה של תלמידים היום שונים לגמרי מאיך שהמבנה בנוי. יש ניסיונות ראשונים לשנות זאת ויש לקדמם". לדברי מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך וחברה במרכז השלטון המקומי, "זו הכללה לומר שיש הרבה בתי ספר שאין בהם מועצות תלמידים. בסופו של יום יש הסדרה במדינה, יש חוק הנוער, הצורך הוא באכיפה".
אורי מלכין, מנחה מועצות תלמידים ארצית במשרד החינוך, הגיב לטענות. "ברמת הרשויות המקומיות אנחנו מונעים תקציב ומכרזים במידה ולא ממנים ועדת
נוער כפי שנדרש. זה בסמכותנו, לעיתים לוקח זמן כשיש חילופי תפקידים אבל כשאנחנו פונים ישנו שינוי לרוב". לדבריו, "הדברים תקועים דווקא אצל הרבה מאוד משרדי ממשלה שעוסקים בנושא".
בהמשך הדיון העלתה יו"ר הוועדה את נושא החופש ללמוד בבית הספר שבו רוצה התלמיד ללמוד. "את הדבר הכי בסיסי לא נותנים לילד - את הזכות שלו ללמוד איפה שהוא רוצה ללמוד", אמרה שאשא ביטון. דימה, תלמידה תושבת דליית אל כרמל, ביקשה להתייחס לנושא. "ההורים שלי רצו שאלמד בריאלי, העירייה לא כל כך עזרה בזה. בסוף קיבלתי את האישור ללמוד בחיפה ואחרים עדיין לא קיבלו". ח"כ שאשא ביטון סיכמה את הדיון בדרישה כי משרד החינוך והשלטון המקומי יאכפו את תקנות החוק בנוגע לתפקוד מועצות התלמידים.