טיפ לחיסכון: התת-משפחתית שתשאיר לכם עודף ממאה אלף שקל

פיאט טיפו מצויידת במנוע 1.6, מרווחת כמעט כמו מכונית משפחתית ממוצעת אבל עולה הרבה פחות. על מה היצרן נאלץ להתפשר והאם היא כדאית לכם?

צביקה בורג

|

01.12.16 | 16:14

התת משפחתיות מעניקות תמורה מצויינת לכסף - ומאפשרות לכם לקנות מכונית חדשה במקום משפחתית משומשת באותו תקציב (צילום: מתוך fiat.com)
התת משפחתיות מעניקות תמורה מצויינת לכסף - ומאפשרות לכם לקנות מכונית חדשה במקום משפחתית משומשת באותו תקציב (צילום: מתוך fiat.com)
הצטרפו לנסיעת המבחן
מתוך איזור המדיה של חברת פיאט

ב"פיאט" אמנם מגדירים את ה"טיפו" כ"משפחתית", אבל מבחינת המחיר והביצועים – כדאי אולי לשייך אותה לרף העליון בקטגוריית התת-משפחתיות. באלה תמצאו את מיצובישי אטראז' ואת פיג'ו 301, את סקודה ראפיד ואת סיאט טולדו, את יונדאי i25 ואת סיטרואן אליזה (שכבר לא מיובאת לישראל), וגם את ניסאן אלמרה ומאזדה דמיו ואם תרצו – אפילו את סוזוקי באלנו החדשה (למרות שהיא יותר סופר-מיני גדולה ופחות משפחתית קטנה).

 

המחירים שלהן נעים בין 90 ל-120 אלף שקל (לעומת 135 אלף שקל וצפונה למשפחתיות "אמיתיות" כמו טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה או יונדאי אלנטרה), והטיפו מתמקמת שם במקום טוב באמצע ואף מחזירה לכם 100 שקל עודף מ-100 אלף שקל (בגרסת ה-1.6 האוטומטית).

 

מקום טוב באמצע על סקאלת המחירים של התת-משפחתיות. פיאט טיפו (צילום: מתוך fiat.com)
    מקום טוב באמצע על סקאלת המחירים של התת-משפחתיות. פיאט טיפו(צילום: מתוך fiat.com)

     

    התת-משפחתיות עולות פחות, כי יש בהן לא מעט פשרות לעומת המשפחתיות הגדולות יותר: בממדים, בביצועים, בנוחות, באבזור, לפעמים גם בבטיחות. מצד שני – רובן מעניקות תמורה מצוינת לכסף, ואפשרות לקנייה של מכונית חדשה במקום משפחתית משומשת בת שנתיים או שלוש באותו תקציב.

     

    גם עם הטיפו התפשרו:

    הממדים אמנם מרווחים כמעט כמו של משפחתיות יקרות בהרבה, תא המטען גדול (520 ליטר), העיצוב נאה ואפילו מאוד, והיא מצוידת בחלום המוטורי הישראלי - מנוע 1.6 ותיבת הילוכים אוטומטית בת שש מהירויות, אבל כאן בדיוק, בסעיף המנוע, נרשם הקאץ'. ה-1.6 הזה אינו מודרני, הוא מפיק רק 110 כ"ס ומומנט של 15.5 קג"מ (שזה מעט יחסית למקובל במשפחתיות הגדולות), והתוצאה על הכביש היא עצלות מסוימת.

     

    מצויידת בחלום המוטורי הישראלי. פיאט טיפו (צילום: מתוך fiat.com)
      מצויידת בחלום המוטורי הישראלי. פיאט טיפו(צילום: מתוך fiat.com)

       

      עוד פשרה נרשמת בסעיף האבזור:

      צג המולטימדיה קטן ואבזור הבטיחות רק סטנדרטי. פשרה לא מקובלת נרשמת בסעיף הבטיחות: גרסת הסטיישן שלה, שעוד לא נמכרת בישראל, הצליחה לקבל במבחן הריסוק של ה-EuroNCAP האירופי שנערך ממש לאחרונה רק שלושה כוכבים, ובשנת 2016 זה ממש לא מספק.

       

      מצד שני, הטיפו לא זוחלת על הכביש (אבל גם לא דוהרת), צריכת הדלק לא רעה כלל (כ-13-12 ק"מ לליטר), הנסיעה בה נוחה ולא מרגישה צפופה או דחוסה, והילדים במושב האחורי (המרווח והרחב) בכלל לא התלוננו. בקיצור, מדובר במשפחתית ראויה, כזאת שבאה לעבוד בשבילנו, שנותנת קצת פחות אבל עולה הרבה הרבה פחות.

       

      מחיר: 99,900 שקל (בגרסת "קומפורט". יש גרסה מאובזרת יותר ויקרה יותר, ויש גם ידנית, עם מנוע חלש עוד יותר, שעולה כ-10,000 שקל פחות).

      נמסרו מתחילת 2016 ועד סוף ספטמבר: 481 יחידות.

      פלוס: עיצוב, תמורה לכסף.

      מינוס: ביצועים, אבזור, בטיחות.

      שורה תחתונה: למי שמעדיף לעשות חשבון על פני פוזה.

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד