שתף קטע נבחר

הדרך הארוכה לשיקום: יום בחיי משפחה שביתה ניזוק בשריפה

הסחבת של מס רכוש, האכזבה מחברת החשמל והבית היפה ברוממה בחיפה שחלקו החיצוני נשרף והפנימי התמלא פיח. "לי הייתה השגחה פרטית, יש בתים ברחוב שנראים כמו אחרי פצצת אטום", אומרת עדה מלר. העירייה תערוך כנס הדרכה לתושבים שבתיהם ניזוקו כיצד להתמודד עם הבירוקרטיה

 

את עדה מלר פגשנו לראשונה אתמול בבוקר (א') במוקד העירוני בשכונת רוממה בחיפה. היא הגיעה לשם אחרי שלא הצליחה ליצור קשר עם אנשי מס רכוש. גם החשמל עדיין לא חזר לביתה, שלושה ימים אחרי השריפה הגדולה, ובימים הקרובים תידרש להעביר את הזמן עם אנשי מקצוע שונים כדי לתקן את כל הנזקים בביתה. "התחושות אינן פשוטות וזו לא משימה קלה", היא אומרת.

 

ביתה של עדה לא נפגע בצורה קשה. הפגיעה היא חיצונית בלבד בגינת הבית שכללה דקים מעץ, צמחייה מגוונת, גדרות וגם ג'קוזי שנשרף כליל. במקביל, הבית התמלא בפיח, מערכת החשמל קרסה, ואת היום העבירו עדה ובעלה שלומי בניקיונות, השלכת תכולת המקרר ושמאות מצד אנשי מס רכוש.

 

בשעות הערב היה הבית נקי. הגינה שחורה ורטובה, ובני המשפחה מותשים. לחדר השינה עדיין לא חזר החשמל, ובחברת החשמל אמרו כי הבעיה היא פנימית, ואינה באחריות החברה. "כבר בשמונה בבוקר ניסינו להתחיל עם מס רכוש, אבל לא מצאתי אותם. ניסינו לתפוס אותם בטלפון ולא הצלחתי", אומרת מלר. "הלכתי למרכז ברוממה. כשהם הגיעו, הם נכנסו לפה ובדקו. היה נציג של מס רכוש וגם שמאי. הוא צילם, בדק וזהו. הבאנו חשמלאי כדי לנסות לעלות על הבעיה ולא כל כך הצליח. אמרו לנו להתחיל לקחת הצעות מחיר מבעלי מקצוע. היו פה ממס רכוש, וגם מחברת הביטוח שלנו, ביטוח ישיר. דפקו בדלת ואמרו שבכל מקרה הם רוצים לראות ולאמוד את הנזקים. גם יונה יהב היה פה, ובכל יום התקשרו אלינו מהעירייה לשאול לשלומי".

עדה מלר ליד ביתה. החצר כולה נשרפה ()
עדה מלר ליד ביתה. החצר כולה נשרפה

עדה מלר. ייקח זמן לחזור לשגרה ()
עדה מלר. ייקח זמן לחזור לשגרה

מיום חמישי כל חייהם של הזוג מלר נסוב סביב הבית. "כל החיים שלנו פה. אנחנו הולכים, חוזרים, בודקים. פחדנו גם שיפרצו. היום, אחרי מס רכוש, אני יכולה להתחיל לנקות. לרוקן את המקרר. כל הבשרים, הכול התקלקל. לא סיימנו, אבל לפחות יהיה אפשר לישון פה", היא מספרת.

 

עדה היא ספרית, אולם לדבריה היא לא רואה את עצמה חוזרת לעבודה בימים הקרובים. "הסיטואציה הזו מכניסה אותך להלם, כי אתה מבין שתוך שניות האדמה נשמטת מתחת לרגליך ואתה פשוט מרגיש חוסר אונים. אתה לא יכול לעשות כלום, אתה יודע שאולי הבית שלך בוער ואתה לא מסוגל לעשות שום דבר", היא אומרת. "תשמע, הבית בשבילי זה הדבר הכי חשוב, זה הבטן הרכה שלי. אז השעות האלה, גם כשאתה בבית מלון ובאמת, כל כך יפה, אתה כל הזמן בלחץ, אתה בוער, אתה עצבני, זה לא המקום שלך. באמת תודה לאל שיצאנו ככה".

 

 

שכונת רוממה לאחר השריפה ()
שכונת רוממה לאחר השריפה

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

את יום חמישי לא תשכח מלר לעולם. כאשר פרצה האש הם ארזו את האלבומים, הכניסו לציפות כמה בגדים שהצליחו וברחו. הסקרנות הובילה את מלר לחזור לביתה. "חוסר הוודאות והמתח לא הרפו ממני. פשוט שמתי סמרטוט על הפרצוף והתחלתי ללכת בדרך. הלכתי שעה ורבע מאיפה שהייתי עד שהגעתי לפה", היא משחזרת. "כל הרחובות נראו כמו אחרי פצצת אטום. מלא כבאיות, מלא שוטרים. עצרו אותי בדרך כל מיני שוטרים וכבאים ולא רצו לתת לי להגיע. כשהתעקשתי, בסוף ליוו אותי כבאים ונכנסתי הביתה. פתחתי את הדלת, ראיתי שהבית פחות או יותר בסדר, וכשפתחתי את הגינה, את הדלתות החוצה לחצר, ראיתי את הנזק הגדול. בכל מקום שאתה נוגע יש אבק שחור".

 

בימים מאז לנו בני המשפחה במלון דן כרמל. חברת סלקום, שבה עובד בנם, מימנה את שהותם. "באנו לפה מדי פעם כדי לאמור את הנזק ולאט לאט התחלנו לנקות ולנסות לחזור לשגרה", היא אומרת. "אני לא רואה איך חוזרים פה מהר לשגרה. זה ייקח עוד הרבה זמן. יש פה ברחוב בתים שנשרפו כליל, אז קודם כול הולך להיות פה אתר בנייה בשנה הקרובה. אין מה לעשות. למרות הכול, למרות הקושי, אני צריכה להגיד שלי באופן אישי הייתה פה השגחה פרטית".

 

עיריית חיפה תערוך ביום שלישי בשעה 18:30 בבית ספר אליאנס בעיר כנס לתושבים שבתיהם ניזוקו בשריפה שמטרתו להעניק להם מידע וסיוע מקצועי על מנת שיוכלו למצות את זכויותיהם בהקדם ולשוב לשגרת חייהם. עורך הדין והשמאי תום זגול ינחה את באי הכנס בנוגע לזכויותיהם והצעדים שעליהם לעשות. במהלך הכנס יעברו נציגי אגף הארנונה בין המשתתפים וייקחו מהם פרטים לפטור מארנונה.

 

העירייה הקימה מנהלת שיקום לנזקי השריפה. המנהלת, בראשותו של ראש מנהל התפעול בעיריית חיפה דוד לוריא, אמונה על הטיפול בפניות תושבים שבתיהם נפגעו מהשריפה וטרם קיבלו מענה בנושאים שונים, בהם מס רכוש, מים, חשמל, תשתיות, רווחה, חינוך, מוקד עירוני, פניות ציבור ורשות החירום הלאומי. צוות המנהלת מעניק סיוע פרטני ועושה את כל המאמצים על מנת לזרז את הטיפול בפניות התושבים.


פורסם לראשונה 27/11/2016 22:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים