שתף קטע נבחר

צפו בתמונות: הצצה לבית פאר מעוצב במרכז

אדריכל פיצו קדם נבחר לעצב בית מגורים ביישוב יוקרתי במרכז, ששטחו כ-700 מ"ר בנוי על מגרש המשתרע על פני לא פחות מ-2,000 מ"ר. כך זה נראה

משחר ההיסטוריה, הארכיטקטורה "הציבורית", שנבנתה בידי הממסדים הדתיים והמדיניים, היוותה כלי לעיצוב תודעת הההמון. מימדיה, סידור החללים ובחירת החומרים נעשו במטרה לייצר במתבונן ובמבקר תחושה של מעבר בין מימדים - מהיומיומי, הפשוט והנחות לעתים; אל המקום הנשגב, מעורר היראה ורם ההוד. הפרעונים במצרים הקדומה, בהשפעת הנילוס הזורם בצורה ליניארית, עיצבו את מקדשיהם כחוויה פיזית ארכנית: המבקר עובר בדרכו מהלכי תנועה ארוכים ההולכים ומעמיקים בין חללים, וכל מעבר חושף חלל מוצפן.

 

טורים נוספים במדור ביקור בית :

רומנטי ואלגנטי: המהפך של דירה ברחובות

רצון להתחדשות: ביקור בבית מעוצב בקדימה

כך משנים עיצוב קבלן: הצצה לדירה בנס ציונה

 

 

בארכיטקטורה העממית, העוסקת בתכנון בתי מגורים, חוויית שינוי התודעה בתהליך הכניסה לבית, אשר גם בתקופות קדומות יותר לא זכתה למקום גדול, כמעט ואינה נמצאת כיום בתהליך המחשבה התכנוני. חלל המגורים והסלון עשויים כמקשה אחת, בינם לבין הרחוב קיימת רק הדלת - באופן פיזי ומטאפורי. האדריכלות המודרנית המערבית שאפה להתנתק מהמקום התועמלני ולשמש בבואה לערכי החברה, לתרבותה וליכולותיה הטכנולוגיות. היא נועדה לשרת את הציבור - לא עוד מקומות מקודשים, כי אם מבני ציבור פונקציונליים, מסבירי פנים ודמוקרטיים במהותם. לכן החשיבות בשינוי התודעה של המבקר נעדרה במאות האחרונות כמעט לחלוטין מהשיח התכנוני.

 

הבית עוסק בחוויה

בית המגורים בישוב יוקרתי במרכז הארץ, ששטחו 700 מ"ר על מגרש בשטח של 2,000 מ"ר, עוסק בחוויה הזו: היא הגורם המחולל בתכנונו, מסבירה אותו ומציבה את המבקר במרכזה כבר בעומדו מול החזית הפונה אל הרחוב - העשויה גוש מונוליטי אטום, מחופה אבן כהה. 

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

אטימותו של הקיר מתרככת באמצעות שדרת עצים המכוונת את המבקר לאורכה של המסה המחופה, היישר לתוך חצר פנימית מוקפת סבכת עץ אטומה למחצה, ראשונה בסדרת חצרות פנימיות המהוות עקרון מפתח בתכנונו של הבית.

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

ההליכה על השביל, וכמוה הכניסה אל החצר המסוגרת, הם חלק מתהליך של היפרדות מהחוץ והתעמקות ברגע הנוכח. תשומת הלב ניתנת למבנה, נתפסת בחלליו כשבויה - ניצבת אל מול קיר מסך גדול ושקוף בו התרחשויות הבית מתגלות בשקיפות מוחלטת.

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

בעוד החזית הפונה לרחוב, העשויה כלפי חוץ כמסה אטומה המצפינה סוד, מרגע חציית קו סבכת העץ חללי הבית מונחים כגלויים בפשטותם. תהליך ההעמקה והחשיפה אל המקום הפרטי מפתיע בעוברו מהאטום, המוסתר והמונוליטי - אל המקום הפתוח והמואר.

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)
כמוהו כמתן אישור למעבר פנימה, אל המקום החשוף - חללי הבית הפרטיים עשויים בגאומטריה פשוטה ומינימליסטית, ברורה ושקופה בצורתה ובחומריה, כמי "ששמה את כל הקלפים על השולחן".

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

החצרות הפנימיות הנוספות, וכמותן גם מעקה הזכוכית התוחם את הבריכה וחללי החוץ, כמו אוספים כולם יחד את המבקר אל החווייה ההדוקה והמוקפדת, מציבים בפניו בצורה ברורה את גבולות המותר והאפשרי, מגדירים את הבית כחוויה פרטית ואינטימית.

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)
 

אדריכל פיצו קדם הוא בעלי משרד פיצו קדם אדריכלים. קדם יעביר הרצאה בנושא "בין רעיון לחומר" במסגרת ועידת אילת לעיצוב ואדריכלות 2016 של מרכז הבנייה הישראלי, שתיפתח מחרתיים (ג') במסגרת כנס עיר הנדל"ן באילת

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית גרון
הבית המעוצב בישוב יוקרתי במרכז
צילום: עמית גרון
מומלצים