שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רק הילד שלי עוד לא זוחל
    יואב התחיל לדבר רק לקראת גיל שלוש, עלמה לא זחלה ואור סירבה ללכת. ומה קורה איתם היום? הורים מספרים כיצד התמודדו עם עיכוב התפתחותי של הילדים, ויש גם תשובה לשאלת השאלות - מתי להתייעץ עם איש מקצוע

    הורים צעירים הרבה פעמים מודאגים ומוטרדים כשהילד שלהם לא מתחיל לזחול, ללכת או לדבר בזמן, כלומר בהשוואה לבני גילו. אמנם צריך לשים לב, להיות עם יד על הדופק ובמידת הצורך לבדוק ולהתייעץ, אך בעיקר חשוב לא להיכנס לפאניקה כי כל ילד הוא עולם בפני עצמו ויש לו את הקצב שלו.

     

    "הבת הגדולה שלי לא זחלה. היא בכלל הייתה קטנה וחלשה והתחילה ללכת רק בגיל שנה וחצי", אומרת נעמה קטיעי, אמא של עלמה (בת 6) ויואב (בן 3). "למען האמת, זה ממש לא הלחיץ אותנו ואפילו לא את אמא שלי, שזכרה שגם אני הייתי בדיוק כך בגילה. לעומת זאת, יואב מפותח מוטורית, אבל עד לפני שלושה חודשים הוא בכלל לא דיבר. העניין הוא שבבית אנחנו מדברים בשתי שפות. בן זוגי מדבר עם הילדים רק ברוסית ואני רק בעברית. החלוקה הזאת מאוד ברורה בין שנינו ויש מילים מסויימות שהילדים מבינים רק בשפה אחת (תלוי עם מי מההורים הם מבלים – למשל בן זוגי מאוד אוהב לטייל בטבע ואני יותר אדם ביתי, וכך גם חלוקת אוצר המילים)".

     

    נעמה קטיעי: "לא לחוצים מעיכוב התפתחותי" (צילום: אלבום פרטי)
    נעמה קטיעי: "לא לחוצים מעיכוב התפתחותי"(צילום: אלבום פרטי)
     

    - חשבתם לבדוק את העניין אצל איש מקצוע?

    "לפני זמן קצר פנינו למכון להתפתחות הילד והסבירו לנו שאכן יש עיכוב שפתי של כמה חודשים. בן זוגי נלחץ קצת שאולי השימוש בשתי שפות מבלבל את הילד, אבל אני חושבת שאין מה לדאוג ובסופו של דבר הוא ידבר ויעשיר את אוצר המילים שלו. עובדה שהוא מבין היטב כשמדברים איתו בשתי השפות".

     

    "הילדות שלי מושלמות בדיוק כפי שהן"

    גל ברקן, אמא של אור (בת 19), איל (בת 15) ותום (בת 12), מספרת שבתה הבכורה החלה לדבר מגיל תשעה חודשים אבל סירבה ללכת. "היא היתה הולכת על הברכיים, זקופה, אך סירבה לעבור להליכה אמיתית. היא כבר היתה בת שנתיים כמעט. מאחר שבגיל שנה וחצי התחיל הסינדרום הנדיר שלה - תסמונת פרוטיאוס - לתת אותותיו בכף רגלה, היו מי שאמרו שאולי בגלל זה היא לא הולכת".

     

    אור ותום (צילום: אלבום משפחתי) (צילום: אלבום משפחתי)
    אור ותום(צילום: אלבום משפחתי)

    - מה עשית?

    "לחצו עליי שאקח אותה לרופאים, שאלחץ עליה ללכת, אבל אני הכרתי את ה'סחורה' שלי. עד שהיא לא הייתה בטוחה שהיא יודעת לעשות משהו ב-100%, היא לא הייתה עושה. המוטו שלי בחיים הוא שהילדות שלי מושלמות בדיוק כפי שהן, ולכן לא לחצתי עליה. בגיל שנתיים בערך היא החליטה שזה מספיק. ביום אחד היא התחילה ללכת, לרוץ, לדלג ולטפס. בגיל ארבע היא כבר הייתה רקדנית מחוננת. בגיל שש היא הופיעה לראשונה בסוזן דלל".

     

    - מה לגבי האחיות של אור?

    "כשתום עברה את גיל שנה בלי לדבר היו מי שהרימו גבה, אחרי שתי האחיות הגאונות שלה. אני כבר לא זוכרת מתי היא התחילה לדבר, אולי בסביבות גיל שנה וחצי, שזה נורמלי, רק שבבית שלנו זה נחשב מאוחר. מאז ועד היום אנחנו מתחננים לחמש דקות שקט. הילדה התחילה השנה כיתת מחוננים בחטיבה, והיא מתקנת שגיאות בעברית אפילו את המורים שלה".

     

    פתאום הילדה אמרה משפט שלם

    "מההתחלה אמרו לי להפסיק את ההריון כי נדבקתי ב-CMV", מספרת שלומית ויזנר, אמא לבן 12, בת 10, בן 8 ובת 5. "הפחידו אותי שיהיו לילדה בעיות שמיעה ופיגור. בשבוע 24 עשיתי בדיקת מי שפיר וגילינו שהיא לא נדבקה, אבל אז בסקירה מאוחרת בחודש שמיני בדקו וגילו שהמוח שלה קטן מדי לגיל ההריון. המליצו לי להפסיק את ההריון, אבל לא הסכמתי".

    טליה ויזנר. הגננת הרגיעה ואמרה שהיא מסתדרת מצוין (צילום: אלבום פרטי)
    טליה ויזנר. הגננת הרגיעה ואמרה שהיא מסתדרת מצוין(צילום: אלבום פרטי)
     

    טליה נולדה שבוע לפני המועד, תינוקת בריאה לחלוטין, אבל לדברי ויזנר, תמיד הייתה איזו עננה קטנה מעל. "למרות שבדיקת השמיעה לפני שחרור ממחלקת יולדות הייתה בסדר, עדיין חששנו וכל הזמן ניסינו לבדוק אם היא שומעת ועשינו רעשים. בשלב מסוים כבר החלטנו שהיא לא שומעת, אבל היא פשוט הייתה תינוקת מאוד רגועה.

     

    "אחרי שנרגענו עם השמיעה, שמנו לב שהילדה לא מדברת. היא הייתה מסתובבת בבית ומצביעה על הדברים כשרצתה לבקש משהו. גם כשהלכה לגן, לא הייתי רגועה ולא ידעתי איך היא תסתדר, אבל הגננת הרגיעה אותי ואמרה שטליה מסתדרת מצוין. ואז, בערך בגיל שנתיים, כל המשפחה ישבה ופתאום טליה פתחה את הפה ואמרה משפט שלם".

     

    - היום היא מדברת הרבה?

    "היא לא דברנית גדולה, אבל יש לה אוצר מילים רחב והיא תלמידה טובה. היא אוהבת מאוד לשיר, לרקוד ולשמוע מוזיקה".

     

    אולי יעניין אותך גם:

    "בואו נירגע עם הלחץ על הנקה"

    התארגנות בוקר - אפשר גם אחרת

    גברים לא "עוזרים" לנשים עם הילדים בבית

     

    הילד לא זחל כמו שצריך

    "ההתפתחות של הבן שלי הייתה מאד איטית", אומרת ליאת שרון, אמא לבן 9.5. "הוא לא זחל כמו שצריך, היינו צריכים להושיב אותו ובאיזשהו שלב הבנו שיש לו גם בעיה עם זחילה. פנינו לרופא משפחה ששלח אותנו למכון להתפתחות הילד לבדוק האם אכן מדובר באיחור. זה היה בערך בגיל שנה. ביום של התור עף לבן שלי מוצץ ופתאום ראיתי שהוא זוחל כדי לקחת אותו. ואז, בהפרש של כמה דקות הוא גם נעמד, משהו שלא ידע לעשות מקודם".

     

    - ויתרתם על התור?

    "לא, הלכנו וקיבלנו תשובה שההתפתחות שלו תקינה לחלוטין. מאז לא הייתה לו שום בעיה".

     

    להיות עירניים

    "להיות הורה זה לא פשוט", אומרת ריטה כהן-וולף, פסיכולוגית התפתחותית. "מצד אחד להיות עם יד על הדופק כדי לא לפספס דברים שקורים (או לא קורים) עם הילד שלך, ומצד שני לא לפתח חרדות מיותרות (יש את אלו הקוראים לזה 'להיות היסטרי') אם הילד עוד לא הולך או לא מדבר".

     

    "לא פשוט להיות הורה" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    "לא פשוט להיות הורה"(צילום: shutterstock)

    - ואין באמת סיבה לדאגה?

    "קודם כל כשמדברים על התפתחות הילד, צריך להתייחס לטווחים. כלומר, כל ילד מתפתח בקצב שלו ובזמן שלו והתפתחותו מושפעת הן מגורמים תורשתיים ואישיותיים והן מגורמים סביבתיים. כך למשל, אם אנחנו מדברים על פיתוח השפה היא תהיה מושפעת לא רק מהיכולות השפתיות המולדות, כמו גם מהסביבה בה הילד חי (חשוף לשתי שפות, אם הסביבה היא פחות או יותר ורבלית, אם היא מעודדת שפה וכו').

     

    "בקשר לטווחים, נהוג להתייחס לגילאים בהם צפוי שהילד ירכש מיומנות מסויימת. למשל, יש ילדים שמתחילים ללכת לפני גיל שנה. לעומת זאת, לפי משרד הבריאות, מקובל שהילד יתחיל ללכת עד גיל שנה ושבעה חודשים. זה בסדר וגם זה בסדר. הכל עניין של קצב אישי. גם כאן, אם אין בעיה התפתחותית מורכבת, כל אחד עם היכולות המולדות שלו, המזג האישי ומידת החשיפה והגירוים שהוא יקבל מהסביבה שבהחלט יכולים להשפיע לטובתו".

     

    לכתבות נוספות היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    - עד כמה האינטואציה של ההורים חשובה פה?

    "הרבה פעמים הקושי העיקרי של ההורים הוא לאו דווקא להתמודד עם קצב ההתפתחות של הילד, אלא להתמודד עם דרישות הסביבה ממנו כהורה. כלומר, 'לבדוק כבר מה קורה אם הילד שמזמן היה צריך כבר לזחול, לעמוד, ללכת או לרכב על אופניים'. כאן חשובה מאוד האינטואיציה ההורית. האם נראה לך שהילד מתקשה? מדד חשוב הוא מידת האי שקט שלכם, ואם אתם לא שקטים אין שום סיבה לשבת בבית. לכו להתייעץ עם רופא ילדים, פיזיותרפיסטית התפתחותית, קלינאי תקשורת, מרפאה בעיסוק או פסיכולוג התפתחותי".

     

    - יש משהו שצריך לשים לב במיוחד?

    "רוב המשפחות יכולות יחסית בקלות לשים לב לעיכובים באבני דרך המרכזיות בהתפתחות של הילד, כגון זחילה והליכה. אבל ישנם גם עיכובים ספציפיים יותר, כגון הקושי לאחוז חפצים קטנים או להעביר צעצוע מיד ליד. בתחום השפה, אחד מסימני האזהרה הוא לשים לב אם הילד מבין את משמעות המילים, או אם אינו מנסה לתקשר, בין אם זה על ידי הצבעה או מלמול, ולכן כדאי שאיש מקצוע מנוסה ייתן את חוות דעתו.

     

    "חשוב שההורים יהיו מודעים שכל ילד הוא פרי שמתבשל בזמן שלו, אך אם מתעורר אצלם אי שקט בנוגע להתפתחות הילד, כדאי מאוד להתייעץ עם גורם רפואי או פרא-רפואי מומחה, על מנת לספק לילד במידת הצורך את הטיפול המתאים בזמן המתאים".

     

    מחקר על אוצר מילים של ילדים. צפו בממצאים: 

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אם אתם לא שקטים, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים