שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    הקרב על אייר פורס 1: "שירוויחו, אבל לא כל כך הרבה"
    טראמפ קרא לבטל את העסקה עם בואינג לייצור מטוסים נשיאותיים בטענה כי המחיר - 4 מיליארד דולר - "מגוחך". הבית הלבן טען שלא דייק בפרטים. כך או כך המטוסים לא יהיו מוכנים לפני 2024. החידושים שעל הפרק: שרידות במלחמה גרעינית ותדלוק באוויר

     

     

    טראמפ נגד בואינג

    טראמפ נגד בואינג

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ מבקש לצמצם את העלויות של צמד מטוסי האייר פורס 1 שיחליפו בעתיד את צמד המטוסים הנשיאותיים הנוכחיים, ועל הדרך תוקף את חברת בואינג. "ובכן, המטוס יצא לגמרי משליטה", אמר הלילה טראמפ לעיתונאים במגדל הקרוי על שמו בניו יורק. "זה הולך לעלות יותר מארבעה מיליארד דולר לתוכנית האייר פורס 1, ואני חושב שזה מגוחך. אני חושב שבואינג עושה עלינו קופה. אני רוצה שבואינג ירוויחו הרבה כסף, אבל לא כל כך הרבה כסף".

     

    דבריו של טראמפ על המטוס באו בהמשך לציוץ שבו כתב: "חברת בואינג בונה דגם חדש של אייר פורס 747, אבל המחיר יצא משליטה, יותר מארבעה מיליארד דולר. לבטל את ההזמנה!". אף בכיר בבואינג לא הגיב באופן ישיר לדבריו של טראמפ, אך מהחברה נמסר כי יש חוזה בשווי 170 מיליון דולר שנועד לקבוע את היכולות של המטוס שימלא את הדרישות הייחודיות של הנשיא. "אנחנו מצפים לעבוד עם חיל האוויר האמריקני על המהלכים הבאים של התוכנית, שיאפשרו לנו להביא את המטוסים הטובים ביותר לנשיא בערך הטוב ביותר עבור משלם המסים האמריקני", נכתב בתגובה. 

     (צילום: AP) (צילום: AP)
    (צילום: AP)


    הציוץ שחולל סערה ()
    הציוץ שחולל סערה
     

    אייר פורס 1 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
    אייר פורס 1(צילום: EPA)

    גם דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט התייחס לדברים, ואמר כי כמה מהסכומים שטראמפ ציין לא משקפים את ההסכם העסקי בין בואינג למחלקת ההגנה. כיום יש שני מטוסי אייר פורס 1 פעילים, מטוסי בואינג 747 זהים, שבכל אחד מהם משתמש הנשיא לכמה חודשים - ואז השני נכנס לשימוש. גם החוזה החדש, שטראמפ מתח עליו ביקורת, מתייחס למעשה לשני מטוסים.

     

    ב"ניו יורק טיימס" הזכירו כי מערכות התקשורת של המטוסים הנשיאותיים הנוכחיים תוכננו בשנות ה-80, וכי המטוסים החדשים יכללו את החידושים העדכניים ביותר בתחום מערכות התקשורת, בהם גם מערכות הגנת סייבר. עוד דווח כי המטוסים יישאו מערכות מסווגות שישמשו להגנת הנשיא, מערכות שחיל האוויר סירב להתייחס אליהן, אך צוין כי לפני כמה שנים בעת תכנון מסוק נשיאותי חדש דובר על אמצעים טכנולוגיים שימנעו מתקפות טרור ויחסמו את האפקט האלקטרומגנטי של פיצוץ גרעיני.

     

    ברויטרס נכתב כי המטוסים החדשים יוכלו לטוס ישירות מוושינגטון להונג קונג, מרחק של 1,600 קילומטר יותר מהמטוסים הנוכחיים, וכי הם יעוצבו לשמש מעין בית לבן מעופף שיוכל לטוס בתסריטים הביטחוניים הקשים ביותר, בהם גם מלחמה גרעינית. המטוסים ייכנסו לשימוש רק ב-2024, וכדי ליהנות מיכולותיהן יצטרך טראמפ להיבחר לכהונה נוספת.

    נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ (צילום: AP) (צילום: AP)
    נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ(צילום: AP)

    ב"וושינגטון פוסט" הגדילו לעשות ופרסמו כתבה ובה פירקו את הציוץ של טראמפ לגורמים והדגימו כיצד כל אחד מחלקיו אינו מדויק. בכתבה מוסבר כי בואינג אינה "בונה" עדיין את המטוסים אלא רק מתכננת ומעצבת אותם. עוד הדגישו בעיתון, הידוע בקו המתנגד לטראמפ, כי מדובר בשני מטוסים ולא באחד. באשר לטענה כי "המחיר יצא משליטה" ציינו כי המחיר למעשה נקבע, ומחלקת ההגנה קבעה תקציב של 2.9 מיליארד לחמש השנים הקרובות לעיצוב ופיתוח.

     

    עם זאת, בעיתון הודו כי הגיוני להניח שיידרשו עוד מיליארד דולרים להשלים את ייצור המטוסים, אך הזכירו כי בואינג צריכה למעשה לתכנן את המטוס מאפס, וכי המטוס אמור להיות מסוגל לשרוד מלחמה גרעינית, וצריך לכלול כל מיני שדרוגים ביטחוניים הכוללים, בין היתר, גם יכולת תדלוק באוויר. המחיר האמיתי של המטוס, כך נכתב, יהיה תלוי בציוד שיורכב עליו, ואת התקציב הסופי יאשר הקונגרס. באשר לקריאה של טראמפ לבטל את ההזמנה, הזכירו בעיתון כי לא הזמינו עדיין דבר, אבל כן ניתן לבטל את ביצוע התוכניות.

    אייר פורס 1 הנוכחי. הקרב על המחליף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אייר פורס 1 הנוכחי. הקרב על המחליף(צילום: shutterstock)

    השוואה בין המטוס הנשיאותי למטוס הפרטי של טראמפ (צילום: AP, רויטרס) (צילום: AP, רויטרס)
    השוואה בין המטוס הנשיאותי למטוס הפרטי של טראמפ(צילום: AP, רויטרס)
     

    ב"פייננשל טיימס" ציינו כי דבריו של טראמפ על אודות המטוסים הנשיאותיים נאמרו לאחר שהוא וסגנו מייק פנס שכנעו את חברת המזגנים "קרייר", שמקום מושבה באינדיאנה, לבטל את תוכניתה להעביר אלף משרות למכסיקו. המהלך, שנעשה באמצעות הטבות מס לחברה, התקבל בחיוב בקרב תומכי טראמפ. סקר שנערך עבור אתר "פוליטיקו" הראה כי 60 אחוז מהבוחרים אמרו כי העסקה עם "קרייר" גרמה להם לראות את טראמפ באור חיובי יותר.

     

    עם זאת, בעיתון הכלכלי מודים כי לא ברור מדוע טראמפ תוקף את בואינג, אחת מהיצואניות האמריקניות הגדולות ביותר. בכתבה אף צוין כי ב-2013 צייץ טראמפ כי הוא קנה מניות של בואינג ואמר כי היא "חברה נהדרת". אתמול אמר דוברו של טראמפ, ג'ייסון מילר, כי הוא מכר את כל המניות שלו בחודש יוני. מילר הדגיש כי הנשיא הנבחר מתרכז בהורדת העליות של המטוס. "המסר בפירוש נשלח. אנחנו ננסה לחסוך בכספי משלם המסים".

     

    באתר "פוליטיקו" נכתב כי טראמפ מתנהל ב"בריונות", והביעו דאגה מכך שטראמפ "קודם יצייץ, ולאחר מכן ישאל שאלות". מנגד, באתר של רשת CNBC הגדירו את הציוץ של טראמפ על מטוסי הבואינג מהלך "מבריק". בכתבה נכתב כי הוא משתמש בטוויטר ככלי לניהול משא ומתן, וראו בתגובה של בואינג, שבה נאמר כי הם מצפים לספק את המטוסים ב"ערך הטוב ביותר עבור משלם המסים", סימן להתגמשות עתידית במחיר. 

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים