שתף קטע נבחר

מחירי הטונה ירדו ולא בזכות הורדת המכס

בעקבות הורדת המכס על קופסאות טונה, בהדרגה מאז 2013, גדל מספר היבואנים והיצרנים הישראלים עברו לייבוא. מה קרה למחירים? מחיר הטונה ירד בממוצע ב-8%-14% לרביעייה של 160 גרם, חיסכון של 3 שקלים בחודש. במקביל הקופסאות קטנו והסיבה העיקרית לירידה במחירים היא בכלל ירידת המחיר של חומר הגלם בחו"ל ב-50%-30%

מה קרה למחירי הטונה בישראל מ-2013 ועד סוף 2016? נכון לינואר 2016, המכס על טונה הוסר לגמרי, ב-4 פעימות. האם זה השפיע על המחיר לצרכן? משרד האוצר החליט לבדוק זאת.

 

המכס על טונה הוסר בהדרגה מנובמבר 2013 ובוטל לחלוטין בינואר 2016. שוק הטונה נחלק אז והיום ליבואנים כמו ויליפוד, שופרסל וטעמן שרוכשים את המוצר בקופסאות מחו"ל וליצרנים מקומיים כמו סטארקיסט, פילטונה, וילגר (נטו) ופרי הגליל שרוכשים טונה גולמית מחו"ל אך אורזים אותה בארץ. בעוד שהראשונים שילמו על ייבוא טונה בקופסה מכס של 12% בתוספת מכס קצוב של 51.3 שקל לק"ג, שהיווה שיעור מכס אפקטיבי של עד 30%, האחרונים היו פטורים מכל מכס על יבוא טונה גולמית. עקב כך הורדת המכס באה להיטיב עם היבואנים, על מנת להוריד את מחיר הטונה לצרכן.

 

התוצאה ב-2016: המכס הוסר, מחיר חומר הגלם בעולם שהיה בשיא של כל הזמנים ב-2012, ירד ב-32% וממשיך לרדת (מחירי הטונה בשוק העולמי צפויים לרדת גם ב-2017, כך לפי יצרן אחד. יצרן אחר אמר ל-ynet: המחירים דווקא מתחילים לטפס בחזרה) מחיר קופסת טונה מיובאת ירד ב-31% והמחיר לצרכן בישראל ירד ב-22%-8% תלוי איך מודדים. במונחים של הוצאה חודשית על טונה מדובר בחיסכון של 3 שקלים למשק בית, כך לפי נתוני הלמ"ס. כלומר, נראה שלהורדת מחיר חומר הגלם הייתה השפעה על ירידת המחיר לצרכן וגם ככה – לא מדובר בחיסכון גדול.

 

בנוסף, אין יבואן חדש שהצליח לכבוש נתח שוק. במקביל, רוב פחיות הטונה הוקטנו ל-140 גרם ורוב היצרנים כמו סטארקיסט ונטו עברו לייבוא חלקי ויצרנים כמו פילטונה שעדיין שומרים על נתח שוק משמעותי (מספר 2 בשוק) – נאבקים כדי לשמור על עובדי המפעל שלהם. גודל השוק בישראל התכווץ מ-550 מיליון שקל ל-504 מיליון שקל (ללא מסעדות וגני אירועים).

נתחי טונה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נתחי טונה(צילום: shutterstock)

 

מספר היבואנים הוכפל, אך סטארקיסט נותרה שליטת השוק

מהסקירה עולה כי מספר היבואנים כמעט הוכפל מ-11% ל-20% בעקבות הורדת המכס, אך היצרנים טוענים שמדובר ביבואנים זניחים למעט שופרסל שלא השפיעו על השוק. ולראייה: סטארקיסט נותרה שליטת השוק ושמרה על נתח השוק שלה: ערב הורדת המכסים החזיקה ב-53% מהשוק וכיום היא מחזיקה ב-52% מהשוק. נתח השוק של היצרנים האחרים ירד מ-35% ל-28%. כלומר הייבוא פגע ביצרנים האחרים ועיקר הפגיעה נעשתה על-ידי רשתות גדולות ויבואנים ותיקים ולא על ידי יבואנים חדשים וקטנים. לפי נתוני המכס, יש גידול כמותי של יותר מ-6% בייבוא טונה בקופסאות, אך חלק מהיצרנים הפכו ליבואנים.

 

בשנים שעברו מאז תחילת הליך הפחתת המכס, מחירי הטונה ירדו, אך גם באוצר מודים: ההוזלה בטונה מגיעה בעקבות ירידה של 32% במחירי חומר הגלם בחו"ל והירידה במחירים לצרכן אף לא מגיעה לשיעור זה.

 

האוצר: הירידה בהוצאה החודשית הממוצעת על טונה: 15%

באוצר מפרטים לגבי הירידה במחירי הטונה בשוק העולמי וכותבים בהמשך לכך: "מאוקטובר 2013, ערב הפחתת המכסים ועד אוקטובר 2016, ירד מחיר קופסת סטארקיסט 160 גרם ב-22% לקופסה אחת וב-14% לאריזה של רביעייה (באוצר לא התחשבו בכך שרוב שימורי הטונה בשוק הם כיום במשקל 140 גרם מ.ק). כיוון שהמחיר משתנה מחודש לחודש בהתאם למבצעי מכירות, נבדק גם השינוי בין ינואר-אוקטובר 2013 לינואר-אוקטובר 2016 - גם בתקופה זו חלה ירידה של בין 16% במחיר של קופסה וב-8% לרביעייה.

 

"בכל אופן, בהתחשב בהוצאה הממוצעת של כ-18 שקל לחודש, החיסכון הממוצע למשק בית, הנובע מירידה של כ-15 אחוזים במחיר לצרכן, הסתכם ב-3 שקלים לחודש".

 

פילטונה: הורדת המכס לא הורידה מחירים לצרכן

היצרנים טוענים: האוצר לוקח קרדיט על הורדת מחירי הטונה, אך ב-2012, עת פורסמו ההמלצות להורדת המכס – מחיר הטונה כחומר גלם היה בשיא של כל הזמנים. "הורדת המכס לא הורידה את המחיר לצרכן, הורדת המחיר היא עקב ירידת מחירי חומרי הגלם", אמר ל-ynet קובי כהן, מנכ"ל פילטונה.

 

"יותר מכך, אגיד שהורדת המכס לא השפיעה בכלל על המחיר לצרכן, אלא נכנסה לכיס של היבואנים ואסביר: היום רביעייה נמכרת ב-19.90 שקל, לפני הורדת המכס נמכרה ב-24.90 שקל, אבל מחיר חומר הגלם ירד מ-4300 עד 4,400 שקל, ל-3,000 שקל. מדובר בירידת מחירים של 32% בעולם.

 

"חומר הגלם מהווה 56% ממחיר פחית טונה. אז אם מחיר חומר הגלם ירד ב-32%, המחיר לצרכן צריך לרדת לפחות ב-16%. וזה קרה. אז תגיעי בדיוק ל-19.90 שקל. אז איפה ההשפעה של הורדת המכס? לא הייתה כזאת. מה שקרה זה שכולם שיפרו את הרווחיות. רשתות שהיו מרוויחות בין 7% ל-12%, היום הן מרוויחות בין 18% ל-24%. היבואן היה עובד על 5%-7%, היום הוא עובד על 18%-19%. זה כל הסיפור של הורדת הפעימות".

 

בסקירה של האוצר נכתב שיש "לייחס את ההוזלה לצרכן לשילוב של הפחתת המכסים וירידה במחיר הבינלאומי של היבוא". ייתכן שללא הפחתת המכסים, הירידה במחיר הבינלאומי לא הייתה מתגלגלת לצרכן. הפחתת המכסים הגבירה את התחרות שהובילה לגלגול הפחתת העלויות לצרכן.

מחירי חומר הגלם לטונה ירדו ()
מחירי חומר הגלם לטונה ירדו

 

יצרן טונה: מחיר הטונה ירד בכ-50% בעולם

יצרן אחר של קופסאות טונה אמר ל-ynet: "אנחנו עכשיו גם יבואנים של מוצרים מוגמרים, אבל האוצר פשוט רוכב על ירידת מחירי הטונה העולמית. ב-2012 מחיר הטונה כחומר גלם עמד על 2,130 דולר לטון. ב-2013 הוא ירד ל-1,980 דולר לטון. ב-2014 ל-1,410 דולר לטון וב-2015 ל-1,180 דולר. מדובר בנתונים עובדתיים לחלוטין. זו ירידה של כמעט 50%. אלה המחירים העולמיים. ב-2017 המחיר צפוי לרדת עוד יותר.

 

"למרות ששומעים שהטונה נכחדת לא מדובר בסקיפ ג'ק, הזן ממנו מייצרים את שימורי הטונה, שלו יש ריבוי טבעי עצום. כלומר, ירידת המחירים מתבטאת ישירות ממחירי הגלם. אצלנו חומר הגלם מרכיב 60% מהמחיר.

 

"האוצר משתמש בזה כי זה משמש את הצרכים שלו. הרווחיות של היצרנים המקומיים ירדה התחרות שהיתה ממשיכה להיות, היא לא השתנתה וכל אחד מתמודד עם זה בדרכו. אנחנו ויתרנו על קווי ייצור שהם פחות רווחיים, סרדינים, שפרוטים, מקרלים ואנחנו עובדים עם פחות כוח אדם".

 

לפי האוצר מספר היבואנים הוכפל.

"מספר היבואנים לא גדל. אין אף יבואן חדש בולט: יש את אותם יבואנים: תומר, ויליפוד, ריו מארה. אם ריו מארה כולם מכירים, הם 3% בשוק אז תחשבי איפה נמצאים יבואנים חדשים. הם לא קיימים מבחינת נתחי שוק. אנחנו באמת מדברים על נתונים שלאומר לא כדאי להתהדר בהם. הם כוללים בנתונים את 'טונה יוסי', שמביא אלף קרטונים, אז זה בעייתי. גם הפיקוח על היבואנים האלה בעייתי. לא כולם שמים טונה בקופסאות".

 

אסם פתחו בייבוא לפני חודש.

כן, זה נעשה לפני החגים וכרגע אין לזה השפעה על השוק, אך עוד נראה. (הייבוא של אסם נעשה דרך יבואן משנה ומחיר הטונה לא נמוך יותר ממחירי השוק - מ.ק)".

 

 

יבואן: "התחרות לא באמת השתנתה, אלה אותם שחקנים"

אחד היבואנים הוותיקים בתחום הטונה אמר ל-ynet: "נוספו מעט יבואנים לשוק, אך למעט רשתות שיווק שהחלו לייבא בעצמן, ההשפעה שלהם זניחה. עלינו הורדת המכס הקלה מאוד, אבל מחירי הטונה ירדו בצורה תלולה בעולם אז מחיר הטונה ירד לצרכן".

 

יתכן שהמחיר לא היה יורד לולא התחרות?

"כאמור התחרות לא באמת השתנתה. אלה אותם שחקנים. כמו כן, המחיר לא היה יורד לולא הצרכן הישראלי היה מבקש את זה. הצרכנים רוצים טונה בזול".

 

חלק מהטונה שהיבואנים מייבאים, זו לא באמת טונה וגם האריזות קטנו ל-140 גרם.

"נכון, ככה מתמודדים עם הביקוש של הצרכנים להורדת מחירים".

 

מאמצים אחרונים לא לפטר עובדים

ומה לגבי העובדים? קובי כהן מפילטונה אמר ל-ynet: "אנחנו רוצים שיחזירו אחורה את הורדת המכס, בפעימה אחת, כדי שנוכל לשרוד ולא לפטר עובדים. אנחנו נמצאים בדיוק על הקצה. לא מפסידים אבל לא מרוויחים.

 

"כולם התחילו לייבא. גם סטארקיסט משתלם לו לייבא 40% מהשישיות. אצל נטו: כמעט הכל ייבוא. רק אני נשארתי ללא ייבוא וקשה לנו מאוד. מחר יש לנו פגישה עם ראש העיר באר שבע (המפעל נמצא בעיר - מ.ק). אם זה לא יעזור נלך לצמצום עובדים ולייבוא חלקי, או שנסגור בסוף. מילא אם זה היה עוזר והיו תורמים הכל לצרכן אין לנו בעיה עם יוקר המחיה, אבל כלום לא הלך לצרכן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים