שתף קטע נבחר

מה גורם לחברות הביטוח להתעקש על התייקרות

חשבתם שהתייקרות ביטוח החובה לרוכבי אופנועים וקטנועים תוסר מהשולחן רק כי משרד האוצר רוצה? חברות הביטוח רוצות יותר, וינצחו. יובל בר מסביר למה

התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי חובה לרכב, המוכר גם בשם "הפול", הגיש השבוע עתירה לבג"ץ נגד משרד האוצר, בדרישה להעלות מיידית את תעריפי הביטוח לאופנועים ב-20%. כך חשף אתמול ynet. ולפני שנמשיך, כדאי להבין מי אחראי ישירות להתייקרות. שכן תעריפי "הפול" נקבעים על-ידי משרד האוצר. ליתר דיוק, האחראית על אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 

31.7.16 - למרות ההבטחות: ביטוח החובה יתייקר

9.8.16 - האוצר מבטל את התייקרות ביטוח החובה

 

2.8.16 - התייקרות ביטוח חובה - האוצר מנסה להסביר

 

ועכשיו, במה בדיוק מדובר. בתעריף הביטוח נדרשת התייחסות למספר גורמים, למשל "סיכון טהור מחושב" עבור כל כלי הרכב הדורשים ביטוח מ"הפול" למשל "מרכיב ההעמסה", סבסוד חברות הביטוח של אותם כלי רכב. וגם הוצאות שונות הנדרשות, שלא להזכיר התייחסות למדד.

 

מוקדם יותר השנה, קבעה ועדה שמינה שר הרווחה, "ועדת וינוגרד", שיש לשנות את הריבית אליה מתייחסים כאשר משלמים פיצויים לנפגעי תאונות. אותה ועדה קבעה כי הריבית שבה משתמשים כיום, אינה נכונה ויש להורידה. אותה הורדת ריבית גוררת באופן מיידי זינוק בסכומי הפיצויים שיקבלו נפגעי תאונות מהמוסד לביטוח לאומי, כך שעיקר הנטל הנוסף נובע מתאונות דרכים. ומכיוון שתאונות הדרכים ממומנות על-ידי חברות הביטוח, התוצאה מוכרת וצפויה - אלה קמו ודרשו ממשרד האוצר שיעלה תעריפים, כדי שיהיה להן מספיק כסף לשלם.

 

זה הזמן להזכיר שוב כי חברות הביטוח מגלגלות רווח מביטוחי חובה בגובה מיליארד שקלים בשנה. רווח, חד וחלק. סכום עתק זה לא הפריע - ולא מפריע להן גם כעת - לזעוק על מר גורלן ולדרוש מיידית ממשרד האוצר שיתקנו את העוול הנורא. משרד האוצר, גם זה אינו מפתיע במיוחד, בישר לנו בחודש אוגוסט השנה על עליית מחירים צפויה לכלל ביטוחי החובה בישראל, בגובה 13%-20%.

 

התגובות של הציבור היו מיידיות, ולאחר מחאה תקשורתית רועשת ועימות ישיר עם משרד האוצר, פרסם שר האוצר, משה כחלון, הודעה משותפת עם משרד הרווחה, לפיה יבוטלו התקנות שאמורות היו להשפיע על מחירי הביטוח.

 

בפועל, חברות הביטוח נערכות לשלם יותר בתביעות עתידיות. המלצות הוועדה יכולות להדחק לפינה על-ידי השרים, אבל בית המשפט צריך לקחת בחשבון את היוון הריבית, וכבר ניתנו מספר פסקי דין המאמצים את אשר נקבע בוועדת וינוגרד.

 

בהקשר זה ראוי להזכיר כי משרד האוצר פיזר לפחות רשמית הנחות לא מעטות השנה. החזרים מעודפי קרנית, הוזלה (זעירה) תודות למערכות בטיחות והבטחות לביטוח זול. ועדת וינוגרד "לא באה להם בטוב", ובוודאי לא קביעתו כי יש להכין יותר עתודות כספיות. זה הרי לא מסתדר עם הכותרות על הורדת יוקר המחיה. מה עשו? הלכו על המוצא הקל, ניסו לקבור את ממצאי הוועדה ולקוות שאף אחד לא ישים לב.

 

אלא ששנה חדשה בפתח, ו"הפול" לא ממש משתכנע מתרגילים שקופים. כפי שעולה מהעתירה שהגיש, הוא מתעקש לעדכן את התעריפים או למצוא להם מימון, כיוון שהדבר עלול ליצור פגיעה בחוק שמתייחס לקביעת תעריפי הביטוח של "הפול" על-ידי משרד האוצר, ועל מרכיב הסבסוד של חברות הביטוח. אל תטעו, העתירה לבג"צ היא יריית הפתיחה עבור חברות הביטוח, שלא בזבזו ולו רגע דל. חלקן כבר הודיעו שלא יעבירו כספים מעבר למה שקבוע בחוק, וכך עלול במהרה להיווצר מחסור בכספי "הפול" המיועדים לפיצויים.

 

השורה התחתונה? ציבור הנהגים במדינת ישראל שוב חוטף מכה. או שמקצצים לנו בפיצויים אחרי תאונה, או שמקפיצים לנו את מחיר הפוליסה בצורה דרסטית. ובינתיים יושבות מהצד חברות הביטוח, מסתכלות בהנאה צרופה על המתרחש וחושבות על מיליארד השקלים שירוויחו גם בשנה הבאה משוק המס, הקרוי ביטוח חובה. זה שהופקד בידיהן על-ידי אלה שאמורים לדאוג לנו.

 

הכותב הוא סוכן ביטוח ורוכב אופנוע

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ביטוח החובה יהיה יקר יותר - רוכבי אופנוע
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים