הוי כינרת שלי: בית במראה שורשי וטבעי על מצוק בקיבוץ מבוא חמה

הקירות עשויים מיציקת המפ ובוץ, הרהיטים והדלתות נקנו משומשים והותאמו מחדש, ובני הבית היו שותפים מלאים לתהליך היצירה - אך הכוכב האמיתי של הבית הוא הנוף

גיא נרדי

|

15.12.16 | 09:15

הבית פונה אל נופה המרהיב של הכינרת, בשכונת ההרחבה החדשה של קיבוץ מבוא חמה, שעבר הפרטה גמורה בשנים האחרונות (צילום: שירן כרמל)
הבית פונה אל נופה המרהיב של הכינרת, בשכונת ההרחבה החדשה של קיבוץ מבוא חמה, שעבר הפרטה גמורה בשנים האחרונות (צילום: שירן כרמל)
בני הבית - מטפלת ברפואה סינית וטייס, הורים לשני ילדים - בחרו בבנייה ירוקה: השלד אמנם סטנדרטי, אבל הקירות העבים יצוקים מסיבי קנאבוס ובוץ ומצופים בטיח אדמה. את המבנה החד-קומתי תיכנן האדריכל כפיר וקס, שמתגורר אף הוא בקיבוץ ובונה בו במו ידיו את ביתו החדש (צילום: שירן כרמל)
בני הבית - מטפלת ברפואה סינית וטייס, הורים לשני ילדים - בחרו בבנייה ירוקה: השלד אמנם סטנדרטי, אבל הקירות העבים יצוקים מסיבי קנאבוס ובוץ ומצופים בטיח אדמה. את המבנה החד-קומתי תיכנן האדריכל כפיר וקס, שמתגורר אף הוא בקיבוץ ובונה בו במו ידיו את ביתו החדש (צילום: שירן כרמל)
וקס אומר שתהליך בניית בית מזכיר לו את ילדותו, כשהילדים היו בונים ''מחנה'' (במלעיל). הוא מתרכז בתכנון, ואת עיצוב הפנים משאיר לבני הבית (צילום: שירן כרמל)
וקס אומר שתהליך בניית בית מזכיר לו את ילדותו, כשהילדים היו בונים ''מחנה'' (במלעיל). הוא מתרכז בתכנון, ואת עיצוב הפנים משאיר לבני הבית (צילום: שירן כרמל)
מעצבת הפנים מרב זהר שותפה בתהליך משלב מוקדם, וכיוונה את בני הזוג לשימוש בצבעוניות רבה יחסית, שמאזנת את הגוונים הקרים של הקירות, הרצפה והנוף. יחד איתם היא בחרה רהיטים פשוטים, בעיקר משומשים, שנקנו בחנויות יד שנייה (צילום: שירן כרמל)
מעצבת הפנים מרב זהר שותפה בתהליך משלב מוקדם, וכיוונה את בני הזוג לשימוש בצבעוניות רבה יחסית, שמאזנת את הגוונים הקרים של הקירות, הרצפה והנוף. יחד איתם היא בחרה רהיטים פשוטים, בעיקר משומשים, שנקנו בחנויות יד שנייה (צילום: שירן כרמל)
אמנם הרצפה ברוב שטחי הבית כוסתה באריחי גרניט-פורצלן, אך לסלון ''חודרות'' מבחוץ אבני הבזלת של שביל הכניסה, במראן האופייני לרמת הגולן (צילום: שירן כרמל)
אמנם הרצפה ברוב שטחי הבית כוסתה באריחי גרניט-פורצלן, אך לסלון ''חודרות'' מבחוץ אבני הבזלת של שביל הכניסה, במראן האופייני לרמת הגולן (צילום: שירן כרמל)
גובה התקרות אינו אחיד: בסלון ובהול הפנימי שממנו נכנסים לחדרי השינה הן גבוהות יותר, מה שמייצר תחושה של התפתחות אורגנית של המבנה, ומאפשר חדירת אוויר מצנן בקיץ ואור שמש בחורף. יחד עם הקירות העבים נהנה הבית מבידוד תרמי מוצלח (צילום: שירן כרמל)
גובה התקרות אינו אחיד: בסלון ובהול הפנימי שממנו נכנסים לחדרי השינה הן גבוהות יותר, מה שמייצר תחושה של התפתחות אורגנית של המבנה, ומאפשר חדירת אוויר מצנן בקיץ ואור שמש בחורף. יחד עם הקירות העבים נהנה הבית מבידוד תרמי מוצלח (צילום: שירן כרמל)
מבט מהסלון אל המטבח הגדול, שהוא לב הבית ומאחוריו המעבר לאגף חדרי השינה (צילום: שירן כרמל)
מבט מהסלון אל המטבח הגדול, שהוא לב הבית ומאחוריו המעבר לאגף חדרי השינה (צילום: שירן כרמל)
החומריות במטבח מגוונת: ארונות תחתונים מפח מגולוון, ארון קיר מעץ סנדוויץ' בגמר טבעי, שולחן אוכל שמורכב מרגל של מכונת תפירה ומשטח עץ פשוט וכיסאות פלסטיק צבעוניים, ישנים (צילום: שירן כרמל)
החומריות במטבח מגוונת: ארונות תחתונים מפח מגולוון, ארון קיר מעץ סנדוויץ' בגמר טבעי, שולחן אוכל שמורכב מרגל של מכונת תפירה ומשטח עץ פשוט וכיסאות פלסטיק צבעוניים, ישנים (צילום: שירן כרמל)
גם ההול הפנימי שממנו יוצאים חדרי השינה מרוהט בפריטים יד שנייה, או בכאלה שנוצרו בעבודה עצמית (כמו מתלה הבגדים). כמו בסלון, התקרה כאן גבוהה במיוחד (צילום: שירן כרמל)
גם ההול הפנימי שממנו יוצאים חדרי השינה מרוהט בפריטים יד שנייה, או בכאלה שנוצרו בעבודה עצמית (כמו מתלה הבגדים). כמו בסלון, התקרה כאן גבוהה במיוחד (צילום: שירן כרמל)
בבית אין מותגים משום סוג, ודייריו מעידים על מעורבות גדולה והנאה ממימוש הרעיונות והיצירה (צילום: שירן כרמל)
בבית אין מותגים משום סוג, ודייריו מעידים על מעורבות גדולה והנאה ממימוש הרעיונות והיצירה (צילום: שירן כרמל)
  (צילום: שירן כרמל)
חדר ההורים. הקירות בחדרי הרחצה צופו בטיח טדלקט, שמיועד לחדרים רטובים ואפשר לעשות בו שימוש במקום אריחי קרמיקה (צילום: שירן כרמל)
חדר ההורים. הקירות בחדרי הרחצה צופו בטיח טדלקט, שמיועד לחדרים רטובים ואפשר לעשות בו שימוש במקום אריחי קרמיקה (צילום: שירן כרמל)
דלתות הבית נקנו משומשות, חודשו והותאמו מחדש לפתחי הבית. בחדרי הרחצה אריחי רצפה מעוטרים (צילום: שירן כרמל)
דלתות הבית נקנו משומשות, חודשו והותאמו מחדש לפתחי הבית. בחדרי הרחצה אריחי רצפה מעוטרים (צילום: שירן כרמל)
  (צילום: שירן כרמל)

הבית של משפחת ברגיל, בקצהו של מצוק המשקיף על הכנרת, מבטא היטב את החזון המוצהר, החדש, של קיבוץ מבוא חמה: שילוב של זיקה עמוקה לנוף המרהיב וחיפוש אחר ביטוי אינדיבידואלי ואותנטי. במשך שנים התמודדו חברי הקיבוץ עם תנאי מזג האוויר הקיצוניים והריחוק הגיאוגרפי שלהם, והתפרנסו בעיקר מחקלאות ומניהול המרחצאות בחמת גדר.

 

בשנים האחרונות עבר הקיבוץ הפרטה גמורה, ועכשיו הוא מגדיר את עצמו כ"קהילה בנוף". בצדו הצפוני, בניתוק מהחלק הוותיק, נבנתה שכונת הרחבה. היא מוגדרת באתר הקיבוץ כענף מענפי המשק, ונועדה "להצעיר את היישוב מתוך חזון של קהילה איכותית, השואפת למצוינות בחינוך ולאיכות חיים גבוהה".

 

בעלי הבית, נעה וינון ברגיל, הגיעו לקיבוץ שבו גדל ינון כי רצו להיות קרובים למשפחה. נעה, בת קיבוץ יגור, היא אחות מוסמכת ומטפלת ברפואה סינית, ינון טייס ויש להם שני ילדים קטנים. לפני שחזרו לקיבוץ הם חיו ביבנאל, שם התגבשה קהילה שוחרת סביבה. נעה התעמקה בנושאים אקולוגיים ופרמקלצ'ר (חקלאות בת קיימא), וכך הם התוודעו לרעיון של בנייה ירוקה.

 

הבית לא נראה ''מעוצב'' (צילום: שירן כרמל)
    הבית לא נראה ''מעוצב''(צילום: שירן כרמל)

     

    מבט מאחור. בנוי בראש המצוק ופונה לנוף (צילום: שירן כרמל)
      מבט מאחור. בנוי בראש המצוק ופונה לנוף(צילום: שירן כרמל)

       

      מדרגות פח מובילות אל הגג (צילום: שירן כרמל)
        מדרגות פח מובילות אל הגג(צילום: שירן כרמל)

         

        ומשטחי העמסה אל הנקודה הגבוהה ביותר (צילום: שירן כרמל)
          ומשטחי העמסה אל הנקודה הגבוהה ביותר(צילום: שירן כרמל)

           

            (צילום: שירן כרמל)
            (צילום: שירן כרמל)

             

            מבנה הבית מושך תשומת לב: הוא מאוד שונה הן מבתי הקיבוץ הוותיקים, הטיפוסיים והצנועים, והן מהבתים החדשים בהרחבה, שנראים תמיד דומים מדי. חזותו משדרת פשטות ומקומיות שורשית, ששואבת אמנם את השראתה מאדריכלות מדברית מקסיקנית, או אפילו מצרית, אך בסופו של דבר משתלבת היטב בנוף מורדות הגולן.

             

            שביל אבני בזלת מוביל מהרחוב (צילום: שירן כרמל)
              שביל אבני בזלת מוביל מהרחוב(צילום: שירן כרמל)

               

              הכניסה (צילום: שירן כרמל)
                הכניסה(צילום: שירן כרמל)

                 

                הבית חד קומתי, גודלו 180 מטרים רבועים והוא נבנה על מגרש גדול יחסית הפונה לנוף פתוח, ולכן התכנון שלו נדיב למדי מבחינת הפריסה בשטח. צורתו כשל האות ח', והמרפסת הפונה לנוף הכנרת מהווה מעין מרכז שאליו פונים חללי הבית. הסלון המרווח משקיף לכיוון מערב, חדרי השינה ממוקמים בצפון הבית ובתווך אזור מטבח גדול.

                 

                גובה התקרות אינו אחיד: בסלון ובהול הפנימי שממנו נכנסים לחדרי השינה הן גבוהות יותר, מה שמייצר תחושה של התפתחות אורגנית של המבנה, ומאפשר חדירת אוויר מצנן בקיץ, ואור שמש בחורף.

                 

                פתחים עליונות מוסיפים אור וזרימת אוויר (צילום: שירן כרמל)
                  פתחים עליונות מוסיפים אור וזרימת אוויר(צילום: שירן כרמל)

                   

                  השלד אמנם סטנדרטי, ומורכב מיסודות, קורות ועמודים מבטון מזוין – אך עובי הקירות הוא 30-40 סנטימטרים (לעומת 20 בבית רגיל), והם נוצקו באתר מחומר שקרוי המפ ומקורו בצמח הקנאבוס, המיובא מצרפת כסיבים ומעורבב עם אדמה. הבנייה בבוץ מעניקה לקירות איכות טבעית, והם מבודדים מפני שינויי טמפרטורה ורעש בצורה מוצלחת במיוחד.

                   

                  קירות הבית מחופים מבחוץ בטיח סיד ומבפנים בטיח אדמה. קונסטרוקציית הגג עשויה מפרופילי מתכת גלויים ועליהם לוחות עץ בגמר טבעי, שכוסו בחומר מבודד (קלקר, בט קל ויריעות ביטומניות). על הרצפה אריחי גרניט-פורצלן פשוטים, אפורים במרבית שטחי הבית ובחדרי הרחצה עם עיטור שמזכיר את הבלטות הישנות בבתים של פעם.

                   

                  שידת המבואה לצד דלת הכניסה (צילום: שירן כרמל)
                    שידת המבואה לצד דלת הכניסה(צילום: שירן כרמל)

                     

                    בסלון פוגשים האריחים התעשייתיים שביל של לוחות אבן בזלת טבעית, שמחבר את חלל המגורים עם החוץ. בחדרי הרחצה והשירותים נעשה שימוש בטיח טדלקט כתחליף לאריחי קרמיקה. כל הדלתות משומשות (מהחנות של טוני אשקר בוואדי ניסנס), ועברו ניקוי והתאמה לפתחים של הבית. החלונות חדשים, ועשויים מעץ בגמר טבעי.

                     

                    המראה מכיוון הדלת (צילום: שירן כרמל)
                      המראה מכיוון הדלת(צילום: שירן כרמל)

                       

                       (צילום: שירן כרמל)
                        (צילום: שירן כרמל)

                         

                        השולחנות בסלון מיובאים מסיני (צילום: שירן כרמל)
                          השולחנות בסלון מיובאים מסיני(צילום: שירן כרמל)

                           

                          את המבנה תיכנן האדריכל כפיר וקס, שאף הוא מתגורר בקיבוץ ובונה בו בימים אלה בית מעץ ובוץ, במו ידיו. כפיר מסביר שהבנייה בבוץ היא אחד הפנים של הבנייה הירוקה: "הבוץ הוא חומר טבעי, הייצור שלו פחות פוגע בסביבה, ומצד שני, עם תום השימוש בבית, החומר יכול חזור לטבע". לדבריו, התרומה של הבניה בבוץ היא תרמית ואקוסטית, והעובדה שהקיר נושם מוסיפה איכות שאי אפשר להגיע אליה עם חומרים מתועשים. וקס מוסיף, שבבנייה המתועשת יש חומרים נדיפים (VOC), שמזיקים לבריאות.

                           

                          מעצבת הפנים של הבית היא מרב זהר, שהייתה מעורבת משלב די מוקדם בתכנון ובבחירת חומרי הגמר. זהר התייחסה לנוף הנשקף מהחלונות כאל מרכיב קריטי: "היה לי ברור שאני צריכה לעשות מקסימום ומינימום כדי לא לקחת את הכינרת מהבית, לא לקחת את הפואנטה מהנוף". 

                           

                          זהר כיוונה את בני הזוג לשימוש בצבעוניות רבה יחסית, שמאזנת את הגוונים הקרים של הקירות, הרצפה והנוף. יחד איתם היא בחרה רהיטים פשוטים, בעיקר משומשים, שנקנו בחנויות יד שנייה (רשימה בסוף הכתבה). בשיתוף פעולה רעיוני ומעשי יצרו השלושה מגוון אלתורים, שנותנים תחושה של בית דינמי, ספוג בחדוות יצירה. דוגמה בולטת מהווה המטבח הפתוח, לב הבית, שבו ארונות תחתונים העשויים מפח מגולוון ומזכירים קצת ריהוט משרדי של פעם, לצדם ארון קיר עשוי עץ סנדוויץ' בגמר טבעי, ואת המדפים התלויים על הקיר בנה בעל הבית ממשטחי העמסה ישנים.

                           

                          מדפים ממשטחי העמסה ישנים, שבעל הבית בנה בעצמו (צילום: שירן כרמל)
                            מדפים ממשטחי העמסה ישנים, שבעל הבית בנה בעצמו(צילום: שירן כרמל)

                             

                            שולחן האוכל מורכב מרגל של מכונת תפירה ישנה ומשטח עץ, וסביבו כיסאות נערמים ישנים, מפלסטיק בצבעים שונים. גם בשאר חלקי הבית בולטים רהיטים שלוקטו ושופצו, או הותאמו לשימוש שונה.

                             

                            המעבר לאזור חדרי השינה (צילום: שירן כרמל)
                              המעבר לאזור חדרי השינה(צילום: שירן כרמל)

                               

                              דלתות ישנות שהותאמו למקום (צילום: שירן כרמל)
                                דלתות ישנות שהותאמו למקום(צילום: שירן כרמל)

                                 

                                חדר הרחצה המרכזי (צילום: שירן כרמל)
                                  חדר הרחצה המרכזי(צילום: שירן כרמל)

                                   

                                  עם אמבטיה עומדת (צילום: שירן כרמל)
                                    עם אמבטיה עומדת(צילום: שירן כרמל)

                                     

                                    חדר הרחצה של ההורים (צילום: שירן כרמל)
                                      חדר הרחצה של ההורים(צילום: שירן כרמל)

                                       

                                      הכניסה לקליניקה של האם נפרדת (צילום: שירן כרמל)
                                        הכניסה לקליניקה של האם נפרדת(צילום: שירן כרמל)

                                         

                                        הקליניקה (צילום: שירן כרמל)
                                          הקליניקה(צילום: שירן כרמל)

                                           

                                          לדברי האדריכל, תהליך הבנייה של כל בית מזכיר לו את ילדותו במושבה אבן יהודה, כשהילדים היו בונים "מחנה" (במלעיל) בחורשה. הוא לוקח על עצמו את התכנון, ומבחינתו המצב האידיאלי הוא שדיירי הבית בוחרים חומרים ומרהטים.

                                           

                                            (צילום: שירן כרמל)
                                            (צילום: שירן כרמל)

                                             

                                            הבית במבוא חמה לא מציע אדריכלות גבוהה או יומרנית, ואין בו מותגים משום סוג. אך יש בו משהו מרגש במיוחד, משום שברור לגמרי שכל הנוגעים בדבר התייחסו לפרויקט בכובד ראש ונהנו מהתהליך, מליקוט הרעיונות ומהיצירה. כל מי שלקח חלק במלאכת הבנייה לא התייחס לבחירות האסתטיות כסופיות, ואפילו בעלי הבית לא מצהירים שיישארו בו לנצח. הכל זורם.

                                             

                                            תוכנית הבית (באדיבות כפיר וקס)
                                              תוכנית הבית(באדיבות כפיר וקס)

                                               

                                              תוכנית המדגישה את החללים הגבוהים, שבהם פתחים עליונים (באדיבות כפיר וקס)
                                                תוכנית המדגישה את החללים הגבוהים, שבהם פתחים עליונים(באדיבות כפיר וקס)

                                                 

                                                חתך המסביר את התכנון התרמי (באדיבות כפיר וקס)
                                                  חתך המסביר את התכנון התרמי(באדיבות כפיר וקס)

                                                   

                                                  • מפקח: אסי מני
                                                  • קבלן: רפיק פחר אלדין
                                                  • תכנון קונסטרוקציה -מרי חדד, ח.מ. הנדסה
                                                  • בנייה בחומרים טבעיים, יציקות המפ וטייחי סיד ואדמה: בוץ חומרים טבעיים
                                                  • דלתות פנים: טוני אשקר
                                                  • שיפוץ ושיחזור דלתות: שי לעץ
                                                  • חלונות מרווין: חלון ירוק
                                                  • מטבח פח: מדפי לה גווארדיה
                                                  • מטבח סנדוויץ': ארז, נגר בכפר
                                                  • גופי תאורה: טרנדלייט
                                                  • ריצוף בזלת: אבן בראשית
                                                  • ריצוף דקורטיבי: רצף, נגב, זהבי
                                                  • וילונות: קרן נחושתן, סטודיו לוקה
                                                  • רהיטים: עינב רייז, ילדותי השנייה (הכורסאות בסלון), מפעם פעם (כסאות שולחן האוכל)
                                                  • שולחנות סלון וחדר משפחה: דידי מוצרי סיני
                                                  • שטיח בסלון: מרבדים

                                                   

                                                  גם כאן שביל אבנים ונוף נפלא, אבל התקציב והגישה שונים לגמרי: לחצו על התמונה לכתבה המלאה

                                                  בית מאבן בגליל המערבי. לחצו לכתבה המלאה (צילום: עודד סמדר)
                                                  בית מאבן בגליל המערבי. לחצו לכתבה המלאה (צילום: עודד סמדר)

                                                   

                                                   

                                                   
                                                  הצג:
                                                  אזהרה:
                                                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד