שתף קטע נבחר

תיעוד "הגורם האנושי": כך מובילים לתאונות בכבישים

על רקע העלייה במספר ההרוגים בכבישים תיעד כתב ynet התנהלות נהגים והולכי רגל בכבישי ישראל. בין היתר צולמו מקרים רבים של מעבר מסוכן בין נתיבים, אי-מתן זכות קדימה והולכי רגל שמצפצפים על החוק. כך נראית בריונות הכביש שגובה מחיר דמים

 

המושג "כמעט תאונה" עובר בראשו של כל נהג ישראלי: הנהג שחתך אותך בכביש או הולך הרגל שחצה באדום או שלא במעבר חצייה. שנת 2016 הייתה קטלנית במיוחד בכבישים - 379 הרוגים - והייתה לשנה המדממת ביותר בחמש השנים האחרונות. המגמה נמשכת עם 39 הרוגים מתחילת השנה. לא מעט מאותן תאונות קטלניות נגרמות בשל מה שמוגדר "הגורם האנושי": הנהג או הנהגת שיושבים מאחורי ההגה או הולך הרגל שעבר על החוק.

 

לפרויקט המיוחד "כבישי המוות" - לחצו כאן

 

במשך חודש תיעדנו באמצעות מצלמת רכב ומצלמת קסדה את ההתנהלות בכבישים כדי להבין מה החלק של האזרח בתאונות הדרכים שרק הולכות ומתרבות מדי יום. וזה לא היה קילומטראז' של נהגי מוניות. גם בנסיעות השגרתיות הספקנו לצלם את המראות המסוכנים. ובשטח, לאזרח או לאזרחית אחריות במניין ההרוגים שהולך ועולה מדי שנה בכבישים רק בגלל בריונות כביש.

 

מזגזגים בכבישים ועוברים בין נתיבים בצורה מסוכנת

נסיעה באור יום. נסיעה שלווה בדרך ואז מגיע הרגע שבו רכב מגיח משום מקום וכמעט מתנגש בך. מי לא נתקל במקרה כזה במהלך נסיעה על הכביש. לא מעט תאונות מתרחשות בגלל נהג שנזכר ברגע האחרון שהוא צריך לפנות לכיוון הנגדי או נהג ש"התעסק" עם המכשיר הסלולרי בזמן נהיגה וגם הנהגים ש"לא דופקים חשבון" ונוסעים במהירות מופרזת על הכביש ומזגזגים בין הנתיבים רק "כי הם יכולים".

 

בסרטון ניתן לראות כיצד נהג בכביש 4 באזור מחלף אשדוד נוסע על הנתיב השמאלי ואז ברגע האחרון עובר לנתיב האמצעי ואז חותך לשמאלי תוך שהוא מסכן את הרכב שנוסע באותו נתיב. לזכות אותו נהג ייאמר שהוא אותת, אך בשלב מאוחר ומבלי להסתכל במראה שלו אם הוא יכול להשתלב רק כי הוא נזכר שעליו לצאת במחלף.

 

במקרה אחר ניתן לראות כיצד נהגים מגיחים בנסיעה מופרזת מצד שמאל ועוברים בין הנתיבים מבלי שום חשש ובלי להתחשב באפשרות שהם עלולים לגרום לתאונה קשה. במקרה שניידת משטרה הייתה עוצרת את אותם נהגים, העונש כה חלש מה שמעיד על היעדר ההרתעה. "העונש הוא קנס כספי או במקרה החמור אפשרות לזימון למשפט", מסביר עו"ד לירון אורון, ממשרד עורכי הדין אילון אורון, המתמחה בדיני תעבורה.

 

זכות קדימה? הצחקת את הנהגים הישראלים

אחת העבירות הפופולריות ביותר על-ידי הנהג הישראלי הוא אי-מתן זכות קדימה. המצלמה קלטה עשרות מקרים כאלה במהלך התיעוד המיוחד בחודש האחרון: נהג נכנס לכיכר כשאין לו זכות קדימה, נהג אחר לא מעניק זכות קדימה על אף שהוא אמור לציית לתמרור מתן זכות קדימה וגם נהגת שבמקום להבין את טעותה מכבדת את הנהג שכמעט התנגשה בו באצבע משולשת וקללה עסיסית.

 

גם במקרה של עבירה זו, העונש לוקה בחסר. "במקרים כאלה, הנהג שנתפס מבצע את העבירה מקבל דו"ח ברירת משפט ללא זימון לדיון", מסביר עו"ד אורון. "אם לא ישלם את הקנס, על הנהג יהיה להתייצב בבית משפט לתעבורה. בנוסף, הנהג ייענש ב-10 נקודות".

 

הולכי הרגל מצפצפים על החוק והנהגים על האור האדום

אחריות רבה מוטלת גם על הכתפיים של הולכי הרגל ורוכבי האופניים. עם זאת, נראה שגם בקרב הולכי הרגל, שיותר מ-100 נהרגו בשנה שעברה, לא חושבים יותר מדי ורק ממהרים להגיע למעוז חפצם. במקרה אחד נתפסה הולכת רגל חוצה מעבר חצייה באור אדום בזמן שהרכב שלו זכות לנסוע באור ירוק צריך לבלום בפתאומיות.

 

במקרים אחרים נתפסו הולכי רגל חוצים גם שלא במעבר חצייה ומסכנים את התנועה. מקרה נוסף שתועד הוא של רוכב אופניים חשמליים שאינו לובש אפוד זוהר ומגיע לחצות במעבר חצייה וכלל לא מסתכל עם רכב מגיע או לא. בכל המקרים, גם כאן אין הרתעה בענישה. הולך רגל שייתפס חוצה באדום או שלא במעבר חצייה יקבל רק קנס.

 

ומה לגבי רכבים שחוצים ברמזור אדום? גם נהגים ונהגות כאלה נתפסו בעדשת המצלמה. לאחרונה אישרה ועדת הכלכלה את החמרת התקנות בעבירות תעבורה. במקרה של נהג שייתפס חוצה ברמזור אדום, עלה הקנס הכספי ל-1,500 שקלים ו-10 נקודות. עו"ד אורון מסביר כי גם העונש הזה לא ירתיע משום שהוא אפילו לא כולל שלילה. ומה בנוגע לרכבים שחוצים באדום ונתקעים בצומת? "במקרה כזה יינתן דו"ח כספי ושש נקודות", אומר עו"ד אורון.

 

"נרדמים" בנתיב השמאלי

אם יש עבירה שמעצבנת לא מעט נהגים ונהגות היא שהרכב מלפנים לא מפנה את הנתיב השמאלי. כן כן, זו עבירה על החוק. "גם כאן מדובר בקנס בלבד", כך מציין עו"ד אורון. זו הייתה ללא ספק העבירה שחזרה על עצמה לאורך כל המסע של החודש האחרון בכבישי ישראל.

 

מה שאותם נהגים ונהגות לא חושבים וחושבות עליו הוא שאי-פינוי הנתיב השמאלי גורם לנהג שמאחוריך לבצע עקיפה ולפעמים אותה יציאה לעקיפה עלולה לגרום לתאונה.

 

 

אגף התנועה: "פועלים לשינוי תרבות הנהיגה"

באגף התנועה של המשטרה מנסים להתמודד עם תופעת בריונות הכביש ומנסים למגר אותה באמצעות כמה שיטות שונות. על רקע הקיצוץ בשנים האחרונות בתקציב האגף בהיקף של עשרות אחוזים, בשנה הנוכחית, אמור האגף לעבור שינוי כולל הגדלת מספר הניידות על הכבישים וכעת פועלים עשרות ניידות ואופנועים בצירים המיועדים לפורענות.

 

"כחלק ממדיניות חדשה שמתווה אגף התנועה במאבק המתמשך בתאונות הדרכים, פותחו מודלים סמויים וגלויים מבוססים מחקר, שתכליתם מיקוד האכיפה בעבירות בריונות ומסכנות חיים תוך אכיפה משטרתית ממוקדת בצירים מועדים שבהם יש ריבוי של תאונות דרכים", אומרים באגף התנועה.

 

לפי נתוני האגף, בשנים 2016-2015 נרשמה עלייה של 57% במתן דו"חות לאזרחים שלא העניקו בזמן נהיגה זכות קדימה להולכי רגל. בקרב רוכבי אופניים שחצו באור אדום נרשמה עלייה של לא פחות מ-235% במתן הדו"חות.

 

בעבירות מהירות, מציינים באגף התנועה, נרשמה עלייה של 141% בחודש ינואר האחרון לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בעבירות שכרות באותה תקופה יש עלייה של 32% לעומת ינואר 2015.

 

"משטרת ישראל פועלת ותמשיך לפעול בנחישות וביתר שאת כדי להיאבק בקטל בדרכים בכל מקום שנדרש לכך כדי לשנות את תרבות הנהיגה וההרתעה בקרב ציבור משתמשי הדרך", סיכמו באגף התנועה. ומה בנוגע לענישה? "שיקול הדעת של הקצינים בשטח הורחב בדבר מעצר חשודים שביצעו עבירות מסכנות חיים כדי להפסיק את המסוכנות ולהביאם בפני שופט. מעצר הוא אינו עונש אלא מהלך להפסקת סיכון חיי משתמשי הדרך". 

 

סיוע בצילום: אופיר גונן

עריכת וידאו: תמר אברהם

גרפיקה: איתן פלד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים