שתף קטע נבחר

החברה שמנסה להוריד לעם את הצ'יה והקינואה

חברת מיה, שמתמחה בין היתר בשיווק סוכריות, החלה לשווק לסופרים קינואה אדומה, שחורה ומעורבת וגם דוחן וזרעי צ'יה, לצד קינואה לבנה. המוצרים האלה לא יוצבו באזור ה"אורגני" - אלא על גבי המדפים "הרגילים": "רוצים להוזיל את המוצרים ב-30% ולהגיע לצרכנים חדשים"

חברת מיה רוצה שנאכל יותר קינואה שחורה וזרעי צ'יה – ושנקנה אותם בסופרמרקט במחיר נמוך ממחירי רשתות הטבע. החברה השיקה את "סדרת בריאות מן הטבע", הכוללת 10 מוצרים, בין היתר: דוחן, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, קוואקר להכנה מהירה, קינואה אדומה, קינואה שחורה וקינואה מעורבת. "אנחנו מאמינים שברגע שנכניס לרשת המזון נוריד את המחירים ב-30%, כי המחירים ברשתות השיווק נמוכים מאשר מחירי רשתות הטבע", אמר סמנכ"ל המכירות של מיה טל שגיא, במסיבת עיתונאים שערכה החברה.

רוצים שיימכרו לא כמוצרי טבע, אלא כמוצרים המיועדים לכל הצרכנים. המטרה: הגדלת המכירות כמובן ()
רוצים שיימכרו לא כמוצרי טבע, אלא כמוצרים המיועדים לכל הצרכנים. המטרה: הגדלת המכירות כמובן

 

 

המטרה: נגישות קלה וטובה למוצרים

"רוב המוצרים האלה לא קיימים במדף הרגיל, אלא ברשתות הטבע או באזורי הטבע ברשתות הגדולות. אנחנו רוצים לקחת את 10 המוצרים האלה ולהכניס אותם לתוך קטגוריית הקטניות. לתת לצרכן הישראלי את היכולת פשוט להגיע לסופר ולאסוף את המוצרים האלה מהמדף שהוא רגיל אליו. בנוסף, אנחנו רוצים להגיע לצרכנים שלא נחשפו למוצר הזה.

 

"נוריד את המחירים לצרכן בסדר גודל של 30%, כי העלויות ברשתות הטבע גבוהות יותר מאשר העלויות ברשתות המזון. המטרה שלנו זה שמי שמחפש את השעועית והחומוס - ימצא גם את המוצרים האלה שם. שתהיה נגישות קלה וטובה למוצרים ברשתות".

 

אחד הבעלים של מיה אמר שהחברה משקיעה במוצרים בעלי נופך בריאותי, בין היתר בתוספי תזונה ופרה ביוטיקה והכריז: "אנחנו רוצים לייצר מזון שאנחנו מוכנים לתת לילדים ולנכדים שלנו", רק שהחברה מוכרת גם סוכריות ומזונות פחות בריאים כמו אינסטנט פודינג, למשל. "גם שם אנחנו עושים עבודה להפחית את רמות הסוכר והשומן בסוכריות כדי לקבל מדבקה ירודה ולא אדומה", מסרו בחברה.

 

האם מדובר בבשורת מחיר במוצרים היקרים הללו?

ברשתות השיווק הגדולות, המתחרה העיקרית של מיה בקטניות ובדגנים היא סוגת, שלא משווקת פשתן, דוחן או קינואה שחורה ומעורבת.

 

בקינואה, מתחרות בה גם החברות הנמל, שקדיה ותבואות. ליב ואובלקה משווקות דוחן לרשתות השיווק הגדולות ותבואות בר-אל וטבע מהדרין בין היתר, מספקות לרשתות הגדולות פשתן. הרשתות קונות זרעי צ'יה מהחברות: תבואות, כרם והרדוף. שופרסל מוכרת צ'יה אורגנית שהיא מייבאת בעצמה.

 

אין ספק שמדובר בבשורת נגישות, אבל האם אכן מדובר בבשורת מחיר? קודם כל חשוב שנדגיש: מדובר במוצרים יקרים. קינואה אדומה (בדרך כלל מתוצרת מדינות בדרום אמריקה), יקרה יותר מלבנה וזרעי פשתן זה לא מוצר זול. האם מוצרי מיה זולים יותר מהמוצרים המתחרים בנישה יקרה זו? לעומת רשתות הטבע (לא כולל מבצעים) ולעומת מוצרים שמוגדרים כמוצרי טבע. יחד עם זאת, בפועל הפרש המחירים בינה לבין סוגת לא משמעותי ולעיתים – גם לא מול חברות אחרות בסופר.

 

לדוגמא, המחירים ל-500 גרם קינואה אדומה: 33.90-18.68 שקל לקינואה אדומה אורגנית של תבואות, 35.90-12 שקל לקינואה אדומה של סוגת ו-26.90-11.50 שקל לקינואה אדומה של מיה. בניצת הדובדבן מוכרים קינואה אדומה אורגנית, 500 גרם ב-29.90 שקל.

 

דוגמאות למחירי קינואה אדומה ברשתות השיווק הגדולות ()
דוגמאות למחירי קינואה אדומה ברשתות השיווק הגדולות

המחיר לקינואה אדומה בניצת הדובדבן ()
המחיר לקינואה אדומה בניצת הדובדבן

 

אריזת 500 גרם קינואה לבנה נמכרת ברשתות השיווק ב-7.50 שקלים (המותג הפרטי של חצי חינם) ועד 33.90 שקל למוצר של סוגת (באלונית). קינואה בתפזורת עולה החל מ-19.90 שקל לק"ג כלומר 1.99 שקלים ל-100 גרם - לא תמיד זול יותר מקינואה ארוזה (זו של חצי חינם עולה 1.5 שקלים ל-100 גרם). בניצת הדובדבן קינואה רויאל אורגנית עולה 29.90 שקל – לאריזת ק"ג.

 

הקינואה הלבנה של מיה שאינה מותג פרטי נמכרת ברשתות ב-23.90-10 שקל לאריזת 500 גרם ואילו הקינואה של שופרסל - מוצר שמיה מייצרת, עולה לצרכנים 18.90-14.90 שקל ל-500 גרם. כלומר, יש קינואה זולה יותר מזו של מיה.

 

זרעי צ'יה של מיה עולים 16.90-9.90 שקל ל-200 גרם ברשתות השיווק הגדולות, כלומר החל מ-4.95 שקלים ל-100 גרם. זרעי צ'יה של כרם עולים 10.90-10 שקלים ל-200 גרם וזרעי צ'יה אורגניים של תבואות עולים 3.99 שקלים ל-100 גרם, בזכות אריזת 650 גרם. זרעי צ'יה במשקל עולים 4.5-3.9 שקלים ל-100 גרם ברשתות הגדולות - כלומר מיה לא הכי זולה.

 

חברה שמגלגלת 130 מיליון שקל בשנה

מיה הוקמה על-ידי שלושה חברים מירושלים ששירתו גם באותה יחידה קרבית בצבא: מויש וייסמן, אודי ורטהיימר וישראל גנזל. שם החברה הוא ראשי התיבות של שמותיהם. אליהם הצטרפו מאוחר יותר שמוליק ריבלין ועמי ורטהיימר.

 

החברה מגלגלת כ-130 מיליון שקל בשנה (נתוני 2016) והייצוא מהווה 10% מהמכירות שלה. היא מייצאת לרשתות כמו וולמארט אבל המוצרים שלה מיועדים בעיקר לקהילות יהודיות בארה"ב ובאירופה ובעיקר סוכריות טופי וג'לי.

 

מיה מייצרת או אורזת מעל ל-400 מוצרים ומעל ל-850 פריטים, בין היתר, דגנים, קטניות, תבלינים, מוצרי אפיה, סוכריות ג'לי, סוכריות ויטמינים, ריבת חלב, פירות יבשים, פירורי לחם וצ'יפס בטטה. רבים מהמוצרים של החברה מיוצרים בסביבה ללא גלוטן. המפעל שלה במישור אדומים, יורחב בקרוב בהשקעה של כ-10 מיליון שקל.

 

החברה משווקת את המוצרים לרוב רשתות השיווק בישראל בהפצה עצמית. היא לא מוכרת מוצרים ברשת שופרסל אלא תחת המותג הפרטי של הרשת – כאסטרטגיה של שופרסל לחזר את המותג הפרטי שלה באמצעות חברות קטנות ובינוניות כמיה. היא מייצרת גם מותג פרטי עבור אושר עד ואת המוצרים ג'לית נוסטלגיה וג'לי ברכות עבור עלית (שטראוס).

 

קטגוריית הקטניות מהווה 15% מקטגוריית הטבע ברשתות. ב-2016, עולם הקטניות מכר ברשתות השיווק כמעט 158 מיליון שקל, לפי נתוני סטורנקסט. החברות ששולטות בשוק הזה הן סוגת ומיה ואחריהן הנמל. המחירים לטענת הספקים, משתנים לפי חומרי הגלם. למשל: קינואה הוזלה מאוד לפני שנתיים ולאחרונה מחיריה החלו לעלות. שעועית היא המוצר מספר 1 בקטגוריה עם 18% נתח שוק, ואחריה: עדשים (כל הסוגים יחד), חומוס וקינואה. בשופרסל, כך אמרו לנו במיה, הקינואה היא מספר 1 בקטניות, למרות שהיא כלל לא קטניה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים