מתכוננים לספטמבר: מה חשוב לדעת לפני שרושמים לגן עירוני וכיתה א'?

ההרשמה לגנים ולכיתה א' בעיצומה, והורים רבים מתמודדים עם דילמות מטרידות. איך יודעים שהילד בשל רגשית, ואיך להכין אותו נכון לקראת המעבר? המומחים עונים

כשמתלבטים אם ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א', כדאי להתייחס לסקרנות הטבעית שלו ולא להלחיץ (צילום: Shutterstock)
כשמתלבטים אם ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א', כדאי להתייחס לסקרנות הטבעית שלו ולא להלחיץ (צילום: Shutterstock)

להשאיר שנה נוספת בגן פרטי או להעלות לגן עירייה ילד שבקושי מלאו לו שלוש? איך הוא יסתדר? אבל אם נשאיר אותו עם בני שנתיים, זה לא יקדם אותו במיוחד. לא נעים להודות, אבל יעזור לנו כלכלית לשלוח לגן עירייה. ומה עם הגדול, איך נדע שהוא בשל לעלות לכיתה א'? איך הוא יסתדר בבית הספר העצום הזה אחרי החממה של הגן?

 

בתקופת הרישום לגנים ולבית הספר הדילמות מטרידות, קבוצות הווטסאפ של ההורים גועשות, ושיחות הגינה מהללות ומשמיצות גננות, מטפלות ומורות. לפני שאתן למומחים לדבר, הנה העצה שלי: נסו להקשיב פחות למה שאומרים מסביב (וזה קשה!) ויותר למה שטוב לילד שלכם ולכם.

  

 

ההצלחה בכיתה א' אינה רק לימודית (צילום: Shutterstock)
    ההצלחה בכיתה א' אינה רק לימודית(צילום: Shutterstock)

     

     

    גן שלנו מה נחמד הוא?

     

    1. מה חשוב לבדוק לפני שמעלים לגן עירוני?

    הילה לוי, "כאן גרים בכיף", יועצת משפחתית ומדריכת הורים: שאלו הורים בגן על אופי הגננת, על סוג הפעילויות בגן ומיהם הגורמים הנוספים המטפלים בילדים; כמה ילדים, כמה אנשי צוות, האם הצוות קבוע או שיש תחלופה? לגבי המקום: בדקו אם המבנה מרווח, אם הוא חדש או לפחות מטופח, מה רמת ההקפדה על ההיגיינה, האם המתקנים מותאמים לגיל ובטיחותיים?

     

    2. הילד שלי כזה קטן, איך הוא יסתדר בגן עירוני?

    שרי גלזר, יועצת שינה ומנחת הורים: חשוב לזכור שאת ההחלטה מקבלים בימים אלה, כשהם עדיין פעוטות רכים. במשך שמונה־תשעה חודשים הם יעברו תהליך משמעותי של התבגרות ועצמאות ויהיו לילדים צעירים. מהיכרות עם הילד שלכם תוכלו לדעת אם הוא מתבגר ויהיה בשל לצאת למסגרת גדולה יותר, או שעדיף להשאיר אותו שנה נוספת במסגרת קטנה, שבה יתרגל חיברות, התפתחות העצמאות, דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכול וקושי ועוד.

     

    3. בגן הפרטי התאומים שלי היו יחד, האם לרשום אותם לאותו גן עירוני או להפריד ביניהם?

    קרן דור, "לגדל תאומים ברוגע", ליווי והדרכת הורים לתאומים: בגיל שלוש רוב התאומים חשים קשר חזק, הם עדיין לא סיימו את שלב פיתוח הנפרדות. הפרדה במסגרות עלולה ליצור תחושות של לחץ ודאגה במשך היום בשל היעדרותו של התאום והם לא יהיו פנויים במלואם למשימות הגן.

    לעתים נראה כי יש תלות בין התאומים ואחד "מאפיל" על השני. במצב כזה הנטייה היא להפריד. עם זאת, אפשר לעבוד על נושא התלות גם בבית וגם בגן משותף, וההפרדה הפיזית אינה הכרחית. אם מחליטים על הפרדה בגיל שלוש, ייתכן שבשעות אחר הצהריים התאומים "יידבקו" זה לזה וישלימו את החסר.

     

    4. הילד שלי עדיין לא גמול מחיתולים, איך הוא יסתדר בגן עירוני?

    שרי גלזר: גן עירוני אינו ערוך לטפל בילדים שאינם גמולים, ובמקרים קיצוניים אף יקראו להורים באמצע יום עבודה. קשה לאמוד את הזמן שבו הילד בשל לגמילה. מדובר בשילוב של יכולות גופניות, רגשיות והתנהגותיות. ניתן לנסות לשער: אם מדובר בילד מעוכב רגשית, שתלוי בהוריו ובדמויות המטפלות בתחומים אחרים, כמו התלבשות, אולי עדיף להשאירו בגן פרטי ולהמתין עד שיהיה בשל לגמילה. אם הוא מתחיל להתעניין בשירותים, מנסה לשבת על האסלה/סיר ומתחיל לזהות את הצרכים שלו – הוא בשל לגן עירוני. לפני הכניסה לגן עירוני חשוב לסיים את תהליך הגמילה. אם יש קשיים, ניתן להסתייע ביועצת גמילה ולסיים את פרק החיתולים בחיי הילד.

     

    5. גן פרטי עולה כמה אלפי שקלים בחודש. אנחנו לא רוצים לחסוך על הילדים, ובכל זאת...

    הילה לוי: אולי קשה לחשוב על כסף כשמדובר בילדים שלנו, אך זו המציאות: מסגרות חינוכיות פרטיות יקרות הרבה יותר מהציבוריות, וכדאי לבדוק כיצד הדבר משתלב בסדרי העדיפויות ובתמהיל הכלכלי של המשפחה. בנוסף, חשוב להבין מה אנחנו מקבלים בעבור הכסף שאנחנו משלמים: האם ההבדלים מהותיים?

     

     

    שאלו הורים בגן על אופי הגננת (צילום:  joyfull / Shutterstock)
      שאלו הורים בגן על אופי הגננת(צילום: joyfull / Shutterstock)

       

       

      שלום כיתה א'?

       

      1. האם לרשום את הילד לבית הספר שאליו הולכים החברים?

      מיה שטיינהרדט־זיו, "מאמאמיה", מומחית להורות ושינה: ילדים משתנים בקצב מהיר ומשנים את דעתם ואת טעמם בתדירות גבוהה. גם חבריהם משתנים מתקופה לתקופה, וייתכן שמי שחבר שלהם היום, לא יהיה חבר שלהם בספטמבר. לכן ההמלצה היא לתת פחות משקל לשיקולים החברתיים על פני שיקולים ענייניים אחרים, כמו מיקום בית הספר והדרך החינוכית שלו. כשאתם מתבקשים לבחור חברים בעת ההרשמה, אפשר להתייעץ עם הילד (ולזכור שחברים יכולים להתחלף במהירות), ולהביא בחשבון קרבה גיאוגרפית (ילד שגר קרוב), ילדים בעלי תחומי עניין דומים, ילד שאנחנו מתחברים להורים שלו וכו'.

       

      2. האם כדאי ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א'?

      יערה גונן־הלפרין, "הורות ובקלות", מנחת הורים ומשפחות: באופן עקרוני כיתה א' נועדה ללמד את הילדים קרוא וכתוב. לעתים נדמה שרוב הילדים כבר מגיעים קוראים, אבל זה לא באמת כך. כשמתלבטים אם ללמד את הילד לקרוא לפני כיתה א', כדאי להתייחס לסקרנות הטבעית שלו ולא להלחיץ. להקריא לו סיפורים, לחשוף אותו לשפה הכתובה בעיתון, בשלטי חוצות ובמשחקים. לאט־לאט הילד יתחיל לשאול איך כותבים מילים מסוימות ואולי אף ינסה לקרוא בעצמו. אם הילד מתעניין, אפשרו לו להתנסות בקריאה בספרונים או דרך משחק.

       

      3. מה חשוב לבחון כשמתלבטים אם להעלות את הילד לכיתה א'?

      מיכל וימר, מנהלת המרכז לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים: ההצלחה בכיתה א' אינה רק לימודית. כדי להיות פנוי ללימודים, הילד צריך תשתית חברתית ורגשית טובה. אם עצוב לו, אם אין לו חברים - לא יהיו לו סקרנות ומוכנות ללמידה. פענוח ציורי ילדים הוא דרך טובה לבחון אם הילד בשל לכיתה א' מבחינה רגשית וחברתית. ילדים שטוב להם חברתית יציירו ציור עשיר בפרטים ובעל חיבורים בין האלמנטים, ותהיה בו עלילה. ילדים שקשה להם חברתית יציירו ציור ריק עם הרבה רווחים בין האלמנטים, שיהיו קפואים וללא קישורים. אם אתם חוששים שלילד קשה מבחינה חברתית, השקיעו את החודשים הקרובים בחיזוק הקשרים החברתיים וביצירת חברויות חדשות. לרוב הקושי החברתי יכול להיפתר דרך התיווך של ההורים. נסו להמעיט ב"לסדר את העניינים" לילד ועודדו אותו לפתור דברים בעצמו. במידת הצורך, תמכו בו בנוכחות שקטה מהצד.

       

      לרוב מומלץ להשאיר תאומים באותה שכבת גיל באותה מסגרת (צילום: Shutterstock)
        לרוב מומלץ להשאיר תאומים באותה שכבת גיל באותה מסגרת(צילום: Shutterstock)

         

        4. האם כדאי לעשות לילדה אבחון לפני כיתה א'?

        אורן זך, מרצה, מנחה ומדריכה הורים וצוותי חינוך באתגרי קשב וריכוז: הורים שהוזמנו על ידי הגננת לשיחה בשל קשיים חברתיים, אי־יכולת לשבת לאורך זמן, חוסר ריכוז, תנועתיות ועוד סממנים התנהגותיים, שעלולים לאפיין הפרעת קשב וריכוז, שואלים את עצמם אם לעשות אבחון לפני כיתה א', או לחכות ולראות אם המסגרת החדשה תביא שינוי לטובה. כדי לאבחן הפרעת קשב יש לבחון: האם הסממנים ההתנהגותיים שעליהם מדווחת הגננת קיימים גם בבית וגם בגן? האם הם קיימים ברצף של חצי שנה? אם התשובה לשתי השאלות חיובית, ובהנחה שנבדקו "מחלות שמתחפשות להפרעת קשב", יש מקום ללכת לאבחון.

         

        אבחון מוקדם יכול לעזור להורים, לצוות החינוכי ולילד לקבל כלים מוקדם ככל האפשר ולחסוך מהילד תסכולים וקשיים. הרופא המאבחן ייתן המלצות טיפוליות, כשההחלטה לגבי טיפול תרופתי בידיים שלכם; חשוב לבקש מהרופא המלצה על טיפול רגשי והמלצות לגבי שילוב במערכת החינוך. חשוב שרשת הביטחון לילדים תכלול טיפול רגשי, מיומנויות חברתיות, הדרכת הורים וטיפול תרופתי בהתאם לצורך. ככל שתהיו מצוידים ביותר מידע, תוכלו לקבל החלטות נכונות יותר.

         

        5. הגננת המליצה להשאיר את אחד התאומים בגן שנה נוספת, בעוד התאום השני בשל לעלות לכיתה א'. האם להעלות את אחיו בגן?

        קרן דור: לרוב ממליצים להשאיר תאומים באותה שכבת גיל באותה מסגרת. העלאת תאום אחד לכיתה א' והשארת התאום השני בגן עלולות ליצור תחושת נחיתות אצל התאום הנשאר ולפגוע בביטחונו העצמי ובקשריו עם אחיו התאום. העלאה לכיתה א' בטרם עת עלולה ליצור קשיים רגשיים ולא רק לימודיים. לכן מומלץ להשאיר את שניהם בגן. 

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד