שתף קטע נבחר

פשרה של הכבאים על רוחב הכביש בתמ"א 38

רשות הכבאות הודיעה כי לאחר דיונים עם מינהל התכנון ושרי האוצר וביטחון פנים, החליטה לצמצם את התקנה הקובעת כי לא ינתנו היתרי בנייה למיזמי התחדשות עירונית - אם הרחוב יהיה צר מדי למעבר רכב כיבוי. "חשוב לחזק מבנים". הוחלט לצמצם את רוחב הכביש מ-3.7 מטרים ל-3.6 מטרים

פשרה של רשות הכבאות תאפשר למיזמי תמ"א 38 שנתקעו לצאת לדרך. באחרונה אישרה הרשות תקנה, לפיה היא אינה מאשרת היתרי בנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית, אם הרחוב בו נבנה הפרויקט אינו רחב מספיק למעבר של רכב כיבוי. ההודעה על אישור התקנה התקבלה בדיון שנערך בוועדת המשנה לכבאות והצלה בכנסת,בראשות היו"ר ח"כ נאוה בוקר. אלא שכעת נודע כי הרשות הסכימה להתפשר על רוחב כביש של 3.6 מטרים במקום 3.7 מטרים.

 

הגורם המפתיע שמעכב מיזמי תמ"א 38

 

את ההודעה על הפשרה הודיע היום (ב') טפסר בכיר חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות ברשות הארצית לכבאות והצלה, במהלך יום עיון בנושא תמ"א 38 שערך ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים בכפר המכביה ברמת גן. ההחלטה מגיעה בעקבות התגדות של מינהל התכנון ושל התאחדות בוני הארץ לתקנה החדשה, כפי שהוצגה לפני כחודש בדיון בנושא בוועדת המשנה לשירותי כבאות בכנסת.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

תמם ציין כי "הסיכון הכי גדול היום לשריפה הוא בבנייני מגורים. זוהי תופעה עולמית, שמראה כי כ-80% מההרוגים מהשריפות הם בבניינים. תמ"א 38 היא פעילת חשובה, וככל שנעסוק היום בחיזוק המבנים - נבטיח שכאשר יהיה אירוע, יהיו פחות בניינים שיקרסו. לכן בראייה שלנו, אנחנו רוצים ללכת יד ביד עם תמ"א 38 - אנחנו רוצים להיות גמישים, ולא להתעקש, כי אז לא יהיו פרויקטים. לכן  התגמשנו בעניין רחבת היערכות ודרך גישה - אם הייתה רחבה בבניין לפני החיזוק, חייבים לשמור על הרחבה, אך אם לא הייתה רחבה - לא נעמוד על כך".

 

תמם הסביר כי סוגיית רוחב הכביש היא קריטית. "לוחמי האש יוצאים אל הבניין תוך 30 שניות, אבל אם אי אפשר להגיע אליו כי הכביש צר מדי - זה חסר תועלת", הוא הוסיף. "אבל אנחנו רוצים לבוא לקראת פרויקטים אלה. נפגשנו עם מינהל התכנון ושרי האוצר וביטחון הפנים, והסכמנו להתפשר ולרדת מהתקנה של 3.7 מטרים ל-3.6 מטרים של רוחב כביש - ירידה ב-10 ס"מ, מה שכמובן יהיה צריך להיות מוסדר בחקיקה. צריך ליצור לחץ על הרשויות ולמצוא את הפתרונות הנכונים. לא מספיק להגיד שאי אפשר - ואז לבנות מגדלים שהדיירים שלהם בסיכון. אנחנו עובדים מול מינהל התכנון בשביל לתת פתרונות 'win-win' גם לנו וגם לדיירים".

 

"שיקום עירוני לכל דבר ועניין"

את הכנס פתח אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו -בת ים, ואמר כי "תמ"א 38 פרצה מזמן את גבולות הפתרון הפרגמטי והטכני. היכולת לחדש את מרכזי העיר שנותרו מאחור, ולהביא אליהן אוכלוסיות צעירות, מבוססות, שמעשירות ומחיות - היא תהליך של שיקום עירוני לכל דבר ועניין. לכן אנחנו מתקשים להבין את הקושי והסחבת הבירוקרטית שמאפיינות בתקופה האחרונה יותר ויותר את ההתנהלות בנושא מול הרשויות המקומיות".

 

"למה לעכב תהליך בריא של התחדשות במרכזי הערים שלכם?", תהה לוי ופנה לראשי הרשויות המקומיות, "למה לא לאפשר דיור בר השגה לצעירים שמעוניינים להישאר בעיר מגוריהם? למה לא להבטיח לתושבי העיר שלכם שבפעם הבאה שתתחולל רעידת אדמה הם ובתיהם יהיו מוגנים? מנהיגות אמיתית היא מנהיגות שרואה קדימה ועושה ומאפשרת ופועלת - לא מנהיגות שמונעת, ומעכבת ושוללת".

 

אחריו דיבר איציק שגב, יו"ר ועדת תמ"א 38 בארגון, אשר התייחס להתחדשות העירונית ברחבי הארץ ובתל אביב-יפו בפרט. "בשנתיים האחרונות יש מגמת עלייה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית, שהגיעה לשיא של 14.2% מכלל התחלות הבנייה ברבעון השני של 2016", אמר שגב.

 

לדבריו, "עליות המחירים וההיכרות עם תמ"א 38 גרמו להתייחסות שונה של הדיירים. תושבים בתל אביב מעלים את הדרישות שלהם בצורה בלתי רגילה, הרווחיות בצפון הישן הולכת וקטנה כתוצאה מהדרישות. יזם בתל אביב צריך איזון של הרווחיות בין הצפון הישן לבין שכונות בדרום העיר כמו יד אליהו, יפו, פלורנטין".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים