שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    ליקויים ביישום התוכנית הלאומית לצמצום הזיהום מתחבורה
    הזיהום הנפלט מכלי רכב באזורי מגורים נחשב לאחד הגורמים המרכזיים לסרטן ומחלות לב וכלי דם. לפני 4 שנים הוצגה תוכנית מקיפה, אבל כמה סעיפים בה לא בוצעו. למשל, גריטת מכוניות ישנות, אוטובוסים המונעים בגז טבעי, צמצום הנסיעה בליסינג ועוד

     


    ארכיון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    ארכיון(צילום: מוטי קמחי)

    דו"ח שפרסם המרכז להעצמת האזרח מצביע על ליקויים ביישום סעיפי התוכנית הלאומית למניעה ולצמצום זיהום האוויר מתחבורה - שנחשב אחד הגורמים העיקריים לתחלואת סרטן, לב וכלי דם. התוכנית התקבלה ב-2013, אבל לפי הדו"ח, מאז לא יושמו כמה סעיפים, בהם התוכנית לגריטת כלי רכב ישנים, פרויקט פיילוט של שלושה אוטובוסים עירוניים המונעים באמצעות גז טבעי דחוס, בחינה והמלצה על כלים לצמצום הנסיעה בליסינג וקביעת שיעור מס דיפרנציאלי על דלקים שונים.

     

    הדו"ח מצא גם שסעיפים אחרים יושמו רק באופן חלקי, דוגמת זה שקבע מתן תמיכות של 28 מיליון שקל לעידוד מעסיקים להפחית את זיהום האוויר מנסיעה בינעירונית למקום העבודה. בפועל, רק שבע רשויות מפעילות פרויקטים כאלה, בתמיכה של שישה מיליון שקל בלבד, כשבעתיד יתווספו פרויקטים בשיעור של 14 מיליון שקל.

     

    תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח: "עולה מהדו"ח ומדו"חות נוספים בנושאי סביבה שיש מחלוקת מובנית בין המשרד להגנת הסביבה, שדוחף מאוד את החלקים הירוקים בתוכניות האלה, לבין משרדי התשתית ובעיקר התחבורה והאנרגיה. אנחנו תמיד מזהים כשלים וכאן זה מאוד בולט".

     

     (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
    (צילום: אבי מועלם)

    מנגד, במשרד התחבורה מציינים שורה של צעדים שנועדו להפחית את זיהום האוויר בכלי רכב ולעודד שימוש באנרגיות חלופיות: "בין השאר פועל המשרד לעידוד מפעילי תחבורה ציבורית לשלב אוטובוסים בהנעה חלופית באמצעות תמריצים כספיים. במסגרת מכרזי התחבורה הציבורית שמפרסם משרד התחבורה, מתמודד המתחייב להפעיל את השירות באמצעות אוטובוסים מונעים באנרגיה חלופית בהיקף של כ-50% ממצבת האוטובוסים, זכאי להטבה כספית של כמיליון שקל לכל אוטובוס.

     

    "במהלך 2016 פרסם המשרד קול קורא לתמיכה בהצטיידות בחמישים אוטובוסים המונעים בגז טבעי, בהיקף כולל של 15 מיליון שקל. חברת סופרבוס שזכתה במכרז צפויה להפעיל בחודשים הקרובים 25 אוטובוסים ראשונים המונעים בגז טבעי.

     

    "משרד התחבורה עדכן את דרישות החובה לכלי רכב פרטיים ואוטובוסים בפרט בכל הנוגע לעמידה בתקני זיהום אוויר מתקדמים, והחל מ-2015 מיובאים לישראל כלי רכב העומדים בתקני זיהום האוויר המחמירים 'יורו 6'. במסגרת הבדיקות השנתיות שעוברים כלי הרכב בישראל חלה חובה על כל רכב לעמוד בתקני זיהום אוויר מחמירים התואמים את התקינה האירופית, זאת כחלק מהתנאים שכלי הרכב נדרשים כדי לעבור את מבחן הרישוי השנתי של משרד התחבורה".

     

    בין זיהום לתחלואה

    פרופ' מיכה בר חנא מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה היה רשם הסרטן במשרד הבריאות וחקר את הקשר בין קרבת מגורים לצירי תנועה לבין סיכון לחלות. "זיהום תחבורתי הוא בעצם אחד מהזיהומים המרכזיים שקיימים, ומקיף את כל האוכלוסייה, בוודאי זו שגרה באזורים עירוניים", הוא אומר. "ככל שנפח התחבורה יותר גדול - הפליטות גדולות יותר, וככל שהצפיפות גבוהה יותר, הזיהום שורה יותר באותו אזור. גם הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם ובמחלות ממאירות כגון סרטן ריאות, גרון ולימפומה עולה אצל החשופים לזיהום סביבתי ובעיקר תחבורתי".

     

    פרופ' בר חנא עומד על כך שלא מדובר בגזירת גורל: "בהרבה מהמדינות אוכפים תקנים מתקדמים ודורשים מיצרני הרכב לשכלל את המנועים. גם לאוטובוסים יש תקינה מחמירה וכמובן ששימוש בדלקים חליפיים כמו גז או רכבים היברידיים גם היא תורמת לירידה בפליטות. בישראל למשל יש הרבה משאיות שאתה רואה כמה הן מעשנות והשאלה היא אם הפיקוח הוא אפקטיבי וטוב. רגולציה ובקרה היא צד אחד. הצד השני הוא הגבלת תנועה באזורים סואנים, כמו שנעשה באירופה, שם ברוב מרכזי הערים לא ניתן להיכנס עם רכבים אלא לאנשים שגרים שם".

     (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    (צילום: מוטי קמחי)

    ד"ר רויטל גולדשמיד, מנהלת מחלקת מחקר במרכז לניתוח תלונות סביבה של הציבור במפרץ חיפה, מוסיפה: "האוויר המזוהם מכיל חלקיקים קטנים ששוקעים בריאות ומקדמים מחלות. הזיהום התחבורתי מתחלק לשלוש דרגות: מרחק אפס כשיושבים בתוך הרכב, מרחק מגורים או שהות בסמיכות לציר תחבורה של עד 100 מטר, ומגורים או שהות בסמיכות לציר מעל 100 מטר. במרחק אפס יש פי 25 יותר חלקיקים ואנחנו נושמים הרבה חומרים רעילים גם כשאנחנו יושבים בתוך הרכב. במרחק של עד 100 מטר הסיכון לקבל איזושהי מחלה שנובעת מזיהום אוויר תחבורתי שנובע מהדלקים הוא גדול יותר".

     

    לדבריה, "שליש מאוכלוסיית מדינת ישראל נמצאת סמוך לכבישים ראשיים ויש כאן סיכון מיוחד לאוכלוסיות חלשות כמו ילדים, שרגישים יותר לזיהום אוויר. מחקרים מראים שילדים במרחק של עד 300 מטר מכביש ראשי פיתחו פי 6 עד פי 8 יותר לוקמיה. לנשים בהריון יש בין 20 ל-30 אחוז יותר סיכון ללדת תינוקות עם בעיות בריאות"

     

    ד"ר גולדשמיד מדגימה את זיהום האוויר באמצעות נתוני תחנות ניטור זיהום האוויר התחבורתיות של המשרד להגנת הסביבה: "מקור רוב תחמוצות החנקן, נוקסים, הם בבעירה של דלקים ומזהמים את האוויר. ניתן לראות כיצד רמת הנוקסים צונחת ביום כיפור ועולה חזרה במוצאי הצום, כך גם במהלך השבת. בכבישים ראשיים ניתן לראות כיצד מדדי הזיהום נמצאים בקורלציה לשעות העומס בשעות הבוקר ומשעה 15:30 כשהורים יוצאים לקחת את הילדים ועד לשעות הערב".

     

    פרופ' בר חנא מסכם: "יש לחצים מקבוצות שונות וכך המדינה בנויה. למשל אם תחמיר את התקנים בנוגע לרכב כבד, בעלי משאיות יצטרכו לקנות רכב חדש. אתה לא תשבית את כל המשאיות אלא תיתן זמן להתארגנות, והרבה פעמים הטריק הוא פשוט למשוך זמן".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים