שתף קטע נבחר

איך נגדל ילדים חברותיים, משפיעים ותורמים?

הצורך לתרום ולהיות אפקטיבי לסביבה, הוא רצון מולד שיש חשיבות רבה לפתחו. חופית אורנשטיין, מנחת קבוצת הורים ב"מכון אדלר", מסבירה כיצד לעודד את ילדכם, להיות תורמים ומועילים לסביבה

 

 

האדם הוא יצור חברתי, בעל זיקה חברתית. הוא נולד תלוי בהוריו וכל חייו חותר לתחושת שייכות. ילדים קטנים, לקראת גיל שנה, מגלים סקרנות רבה במה שמבוגרים עושים, ומתאמנים על כוחם בתרומה ומועילות בבית. ההורים לעומת זאת, לעתים מתקשים להשאיר את הדרך לתרומה ומועילות פתוחה, מפני שהעבודה עם ילד קטן ארוכה ומלכלכת יותר מאשר לעשותה לבד. עם זאת, זהו צורך מולד, וחינוך לתרומה ומועילות, וראיית הזולת מתחיל כבר בשנותיו הראשונות של האדם.

 

 

חינוך חברתי: תרומה היא צורך מולד של ילד ()
חינוך חברתי: תרומה היא צורך מולד של ילד

 

מדוע אמפתיה ואהבת הזולת קשורים בתרומה ומועילות?

כבר בשנות הילדות המוקדמות, לומדים הילדים מה היא תקשורת סביבתית. דרך התקשורת שלהם עם ההורים, דרך האינטרקציה בין ההורים לבין עצמם, ועם קבוצת השווים, כך הם מסיקים מסקנות על מערכות יחסים. הצורך להרגיש שייך, בעל ערך, הוא כמו אוויר לנשימה, דרך תרומה ומועילות, ילדים יכולים להרגיש משמעותיים וללמוד רבות, על הכוחות הפועלים בתוכם. הם רוצים לתרום ולהועיל מתוך הבנה פנימית קדומה, שרק כך יוכלו להיות חלק מהקבוצה אלייה הם משתייכים. כמו כן, כשהדרך לתרומה ומועילות פתוחה, ילדים נעשים רגישים לסביבתם, ומוצאים כי יש בכוחם להשפיע על זולתם רק מתוך הבנה של מצבים רגשיים וצרכים של האחר.

 

להרגיש שייך - כמו אוויר לנשימה  ()
להרגיש שייך - כמו אוויר לנשימה

 

10 דרכים לעידוד ילדים להיות תורמים ומועילים:

 

1. כבר בגיל צעיר אפשר לתת לילדים תחומי אחריות, תחומים שניתן לסמוך עליהם. למשל, להיות אחראים על השקיית עציצים, או על האכלת בעלי חיים. האחריות, מלמדת אותם להכיר בצרכים של הבית ושל בעלי החיים, ולהיות ערים מתוך אחריות והבנה. בהתחלה, הם זקוקים לליווי והדרכה, ולאט לאט, ניתן להעביר אליהם את האחריות במלואה. המסר: אני סומכת עליך, ואתה יכול.  בנוסף, אם אתה לא תעשה זאת אף אחד לא יעשה זאת, אתה חשוב.

 

2. הפסיקו לעשות במקומם דברים שהם יכולים לעשות בכוחות עצמם. גיל שנתיים, מתאפיין ברצון עז של הילד בנפרדות ועצמאות. הגיל הזה, הוא זמן מצוין לאפשר לו לעשות דברים באופן עצמאי. דווקא התחושה שהוא מוגבל היא זו המתסכלת, ויש לו מוטיבציה פנימית להצלחה. עודדו אותו על כל פעולה שמשקפת כוחות שקיימים אצלו.

 

3. תנו לו לייעץ לכם, ועזרו לו להרגיש משפיע ומועיל. ילדים הם עם יצירתי, שופע ברעיונות. מצידנו, אנחנו המבוגרים צריכים רק לאפשר להם, לתת לנו מעולמם. דרך ההתייעצות, הילד לומד להבין את האחר, ולגלות כי הוא משפיע. לעתים, ללא מילים על תהליכים חיצוניים בינו לבין האחר.

 

4. הרכיבו משקפים הרואות רק את התרומה והמועילות של הילדים בבית. השתדלו לקדיש לכך תשומת לב, ופחות שימת דגש, לרגעים בהם אינכם מרוצים. הילדים יהיו, היכן שהפוקוס שלכם יהיה.

 

כבר מגיל צעיר: לחלק תחומי אחריות לילדים ()
כבר מגיל צעיר: לחלק תחומי אחריות לילדים

 

 

5. אמרו להם שאתם אוהבים אותם גם בלי קשר לתרומתם, ככה סתם בלי סיבה. תנו להם להרגיש שלאהבה שלכם אין תנאים. אם הם ירגישו שאתם מרוצים רק כשהם תורמים. הרי שירצו לרצות או שיגלו התנגדות.

 

6. האמינו ביכולתם של הילדים לעשות דברים מורכבים, וצעדו איתם יד ביד בדרך לעצמאותם. כשהם זקוקים לעזרה, עזרו להם. עם זאת, תנו להם תחושה שאת מרבית הדרך עשו בעצמם.

 

7. הבדילו בין דרישה לבקשה. בקשה היא עניין עם סימן שאלה, המתחשב במוכנותו של הילד. לעומת זאת, דרישה היא דבר מחייב, הבא עם סימן קריאה, ומצריך אסרטיביות, ועקביות.

 

8. הימנעו מפרסים או עונשים חיצוניים. פרס אינו הרווח לתרומה ומועילות, כי היכולת של הילד לתרום לקבוצה שלו, היא הרווח האמיתי. עשייה לשם העשייה ולא לשם הפרס. ענישה מייצרת מאבקי כח סמויים וגלויים, וגורמת לילדים להיות עסוקים בחוויית השליטה, במקום בחוויית התרומה. יש תחליפים טובים לענישה, שאינם כרוכים בהפעלת כח והשפלה.

 

האמינו ביכולות של ילדכם, גם משימות מורכבות הם יכולים לבצע ()
האמינו ביכולות של ילדכם, גם משימות מורכבות הם יכולים לבצע

 

9. היו מודל לאמפתיה ואהבת הזולת, זכרו שהילדים לומדים רבות ממה שהם רואים, הם מתבוננים בעשייה שלכם ולומדים ממנה. שאלו את עצמכם שאלות: האם אני אמפתי בזוגיות? האם אני עושה עבור אחרים גם ללא תמורה? האם אני בעצמי מרגישה תורמת ומועילה? האם אני מהווה מודל של הקשבה?

 

10. זכרו כי הזרעים שתזרעו בשנים הראשונות של ילדותם, אלו הם הפירות שהם יקצרו בבגרותם. היינו רוצים שכשהילדים שלנו יגדלו, הם יגדלו לעשייה מתוך מוטיבציה פנימית, וראייה חברתית.

 

 "מכון אדלר" הינו הארגון הגדול ביותר בישראל שעוסק הן בהכשרה והסמכה של אנשי מקצוע בתחום היחסים והן בהעסקתם בקהילה. המכון מוכר כמרכז ארצי של ידע, ניסיון ומקצועיות בטיפול בקשיים נורמטיביים של הפרט והמשפחה, כולל הדרכה, הנחייה, ייעוץ וטיפול, תוך התאמה לצרכים וגמישות מרבית.

 

 

ב-28 במרס יתקיים יום מעשים טובים, המהווה יום שיא לפעילות שנתית למען הקהילה והסביבה. למעלה ממיליון וחצי ישראלים, צפויים להשתתף בפרויקט שיתקיים השנה ב-87 מדינות. הרעיון מאחורי היוזמה, הוא כי כל אדם יכול לעשות מעשה טוב למען הזולת, מעשה טוב גדול או קטן, שיכול לסייע לאחר - החל בחיוך למישהו, ביקור בביתו של שכן קשיש ועד להתנדבות בפרויקטים למען החברה והסביבה.

 

רוצים לעשות טוב ולהצטרף ליום מעשים טובים? חפשו בגוגל "יום מעשים טובים" או חייגו *9093

לפרטים נוספים חפשו 'יום מעשים טובים' בגוגל או בפייסבוק

http://www.good-deeds-day.org.il/

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איך הופכים ילדים למשפיעים ותורמים?
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים