שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הילדים לא רוצים לאכול בבוקר? זה הפתרון
    אם אתם יודעים שחשוב שהילדים יאכלו משהו מזין בבוקר אבל זה לא קורה, כדאי לתכנן מראש ולהיערך בהתאם. אז מה עושים עם ילד שלא מוכן לנסות אוכל חדש ואילו מזונות מומלצים במיוחד לפני שיוצאים לגן או לבית ספר?

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בסקר שנעשה לפני מספר שנים, נמצא כי המזון המועדף על ילדים בישראל בארוחת הבוקר (בהנחה והם אכן אוכלים אותה) הוא דגני הבוקר. הבעיה עם חלק מדגני הבוקר היא שמדובר על מזון מתועש המכיל כמויות גבוהות מדי של סוכר. תוסיפו לזה את הקלות של פתיחת הקופסה והאפשרות גם לנשנש בדרך את דגני הבוקר - ועבור רוב ההורים מדובר על מתכון מנצח לארוחה, כאשר בפועל מדובר על ממתק לכל דבר שמקפיץ את רמות הסוכר בגופם של הילדים באופן מיידי, ומיד לאחר מכן מורידים אותו. רכבת ההרים הסוכרית הזו מעודדת תחושה של עיפות בכיתה, חוסר ריכוז והקשבה.

     

    כל הסיבות לא לאכול

    על חשיבותה של ארוחת הבוקר נכתב כמעט בכל ספר או כתב עת להורים ולמטפלים בתזונה. באותיות של קידוש לבנה הוזכר כי התפקיד העיקרי של ארוחת הבוקר הוא למלא את מצברי הגוף שהדלדלו במהלך שנת הלילה. בפועל, דבר מעניין קורה: ככל שאנחנו מודעים לחשיבותה של ארוחה זו, המחקרים מראים שרובנו נוטים לוותר עליה ממגוון רחב של סיבות: מחסור בזמן, חשיבה על "חסכון קלורי" כתוצאה מרצון לרדת במשקל או מתוך שכנוע עצמי ש"אני לא איש של בוקר ולא יכול לאכול בבוקר".

     

    יום הולדת צבעוני ללא ממתק אחד

     

    חלקנו אף סבורים שקפה יכול להוות ארוחת בוקר טובה. לא משנה מה תהיה הסיבה, הרעיון הוא שהרגלי האכילה שלנו - גם בבוקר, הם אלה שיוטמעו בקרב ילדינו. כך שאם עבורנו ארוחת בוקר מהווה קפה ומאפה לא נוכל להתפלא שגם ילדינו ירצה ארוחה דומה. כמו בכל מודל חיקוי התנהגותי שנראה.

     

    האפקט המתמשך של ארוחת הבוקר

    חשוב לציין כי רוב המחקרים שנעשו על חשיבותה של ארוחת הבוקר נעשו דווקא על ילדים ומתבגרים. הסיבה היא שיש לארוחה זו תפקיד משמעותי יותר בשבירת הצום אצל ילדים. המוח אצל ילדים עושה שימוש בגלוקוז בשיעור הכפול מזה של מבוגר, וכדי לשמר את אותו מטבוליזם (כלומר את התהליך בו מזון מתפרק לגלוקוז) יש לספק אנרגיה בדמות מזון מיד לאחר שנת הלילה.

     

    למעשה, במספר מחקרים שנעשו בעולם הוכח כי ילדים ובני נוער שטרחו ואכלו ארוחת בוקר מזינה (בהמשך אפרט מה נחשב ארוחת בוקר מזינה) זכו לביצועים לימודיים טובים יותר הן מבחינת רמת זכרון והן מבחינת קשב, פתרון בעיות והשלמת מטלות מורכבות גם במהלך היום. כלומר, לארוחת הבוקר היה אפקט מתמשך לאורך היממה ולא רק נקודתית עם סיום אכילתה.

     

     

    כשבודקים את יתרונותיה הבריאותיים של ארוחת הבוקר בקרב ילדים ומתבגרים, ניתן לראות כי המחקרים מצביעים על המצאותו של קשר הפוך בין אכילת ארוחת בוקר לבין משקל ואחוז השומן של אותם ילדים. נמצא כי אחוז השומן בגופם של מי שדילגו על ארוחת הבוקר היה גבוה יותר (וכן משקלם הכולל) מאלו שלא דילגו על ארוחת הבוקר. בהמשך חייהם, אגב, הם יהיו חשופים לסיכון גבוה של עודף משקל, רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים ומחלות הקשורות לכלי דם ולב.

     

    כל האמור כמובן הוא בהנחה והדילוג על ארוחת הבוקר הוא משתנה קבוע שמתקיים לאורך זמן (ולא תופעה חד פעמית). הסיבה לכל התופעות האלו היא שתפריטם של ילדים הנמנעים מארוחת הבוקר עשיר יותר בשומנים וכי בהמשך היום הם נוטים לאכול כמויות מזון גבוהות יותר כמנגנון פיצוי על העובדה שלא אכלו דבר בשעות הבוקר.

     

    יתרה על כך, נמצא כי מי שאכלו ארוחת הבוקר בדרך כלל גם צרכו מזון באיכות גבוהה יותר לאורך היממה, הכולל יותר סיבים, ויטמינים ומינראלים מסוג של ברזל, סידן ואבץ. בנוסף, הצריכה הקלורית שלהם הייתה נמוכה יותר והגיעה ככל הנראה ממזון איכותי כמו פירות, ירקות, קטניות ופחות ממזון מהיר ומתועש שעשיר בשומן ובמלח.

     

    אז מה לתת לילד?

    בחירת ארוחת הבוקר אצל ילדים צריכה לקחת בחשבון כמה עקרונות:

    1. מזונות עם ערך גליקמי נמוך (ששומרים על רמת סוכר מאוזנת בדם ללא רכבות הרים)

    2. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים.

    3. מזונות עשירים במינרלים וויטמינים.

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    כמה דוגמאות לארוחות אפשרויות:

    • כריך קטן עם אבוקדו ומלפפון.

    • כריך קטן עם ממרח טחינה וסילאן (ללא סוכר) יחד עם פרי.

    • שייק פירות הכולל: בננה, מלון ומעט נענע או כל שילוב אחר שהילד אוהב. אפשר גם להקפיא את השייק בתוך מתקן של ארטיקים וביום חם לאכול אותו בדרך לבית הספר.

    • יוגורט לבן עם פרי.

    • מאפה על בסיס שיבולת שועל ובננה.

    • עוגת גזר עם דבש וקמח כוסמין.

     

    כדי "לפתות" את הילדים לארוחות בוקר בריאות שכאלו יש להקפיד על מינון נכון של ההיצע הבריא אל מול מה שהם כבר מכירים:

    1. להכין את ארוחת הבוקר (מה שאפשרי) מבעוד מועד יחד עם הילדים.

    2. רצוי לשוחח עימם ולתת להם את הבחירה: ימים שהם יוכלו לאכול את מה שהם רגילים אליו וימים שהם יוכלו לבחור אחת מהאפשרויות היותר מזינות.

    3. ניתן לחתוך את הכריכים לצורות כמו כוכבים או עיגולים כדי לייצר עניין.

    4. אם מדובר בגיל הרך, על גבי המאפים או העוגה הבריאה אפשר לשים קישוטים שונים.


    הכותבת היא יועצת לאורח חיים בריא ונטורופתית מתמחה בבית החולים אסף הרופא


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    כדאי שגם אתם תאכלו בבוקר. הם מסתכלים עליכם ולומדים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים