שתף קטע נבחר

בל בוי לא ישב במשמרת - ופוצה ב-32 אלף שקל

בית הדין לעבודה פסק לבל בוי שהועסק במלון "הר ציון" בירושלים במשך 3 חודשים פיצוי בגין אי מתן זכות לעבוד בישיבה. המלון: "תביעה מקוממת, רק לאחר סיום העבודה נזכר העובד לטעון טענות שונות ומשונות"

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים פסק בשבוע שעבר לטובת בל בוי שהועסק במלון "הר ציון" בירושלים, פיצוי בסכום של 32,000 שקל בגין התנכלות בעבודה ואי מתן זכות לעבוד בישיבה.

 

אביתר (שם בדוי) הוא סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה העברית בירושלים. במקביל ללימודיו הוא החל לעבוד ב-2013 כבל בוי במלון "הר ציון" בירושלים. "בתחילת העסקתי הוסבר לי כי עליי לעמוד בסמוך לקבלה ולהמתין לאורחים שמגיעים או עוזבים ולקחת את מזוודותיהם לחדר. אורך משמרת ממוצע היה כ-8 שעות והובהר לנו שצריך לעמוד כל המשמרת ללא אפשרות לשבת. הדבר הזה הפריע לי מאוד. אני יודע שזה בניגוד לחוק. כשניגשתי למנהל הישיר שלי וביקשתי כיסא, הוא ענה: זה לא ספרייה פה".

 

התובע, שיוצג על-ידי עו"ד גלי זינגר, מנהלת הקליניקה לצדק חברתי, במרכז אונו למשפט חברתי קליני של הקריה האקדמית אונו, טען בכתב התביעה שלמרות בקשתו, המלון לא העמיד לרשותו כיסא, והוא נדרש לעמוד זקוף בעמדת הבל בוי, במשך כל 8 שעות המשמרת שלו. כן טען התובע, כי אם נצפה בכל זאת יושב בעמדה שהיתה סמוכה לעמדת הבל בוי, ננזף בצעקות על ידי מנהליו. התובע טען שהמלון נהג בניגוד לחוק הזכות לעבודה בישיבה ("חוק הקופאיות"), המחייב כל מעסיק לתת לעובדיו את האפשרות לשבת בזמן ביצוע העבודה.

מלון הר ציון בירושלים (צילום: רון פלד) (צילום: רון פלד)
מלון הר ציון בירושלים(צילום: רון פלד)

המלון: הזכות לעבוד בישיבה אינה חלה על בל בוי

בנוסף, טען התובע כי הממונה הישיר שלו בעבודה, נהג להתעמר בו בעבודה, ולהתנכל לו. המלון טען, בין היתר, כי החוק איננו חל על עבודתו של בל בוי, מאחר וזו עבודה שאיננה מאפשרת ישיבה בעת ביצוע. בסופו של דבר, בית הדין פסק לתובע, שעבד במלון בסך הכל כ-3 חודשי עבודה, פיצוי בסכום של 32,000 שקל.

 

עו״ד גלי זינגר, שייצגה את אביתר, מספרת: ״חשוב שכל עובד במדינת ישראל יידע שיש לו זכות לעבוד בישיבה, שהחוק מחייב את המעסיק לתת לו כיסא, ושאסור למעסיק ולממונים עליו להתנכל לו ולהתעמר בו בעבודה. פסק הדין, על הפיצוי המשמעותי שנפסק בו, לעובד שעבד כ-3 חודשים בלבד, מלמד על החשיבות העצומה של זכויות אלה גם בעיני בית הדין".

 

ממלון הר ציון נמסר בתגובה: "מלון הר ציון רואה כערך עליון שמירה וכיבוד זכויות העובדים, ומאות עובדי המלון בעבר ובהווה יעידו על כך. מדובר במלון המתנהל באווירה משפחתית ופתוחה, והעובדים זוכים לכל תנאי השכר והזכויות כמקובל וכמתחייב. חשוב להדגיש כי עובדי המלון אשר תפקידם מאפשר זאת מבצעים עבודתם בישיבה, בהתאם להסכם הקיבוצי הייעודי בענף המלונאות, ובכל רחבי המלון פזורים כיסאות מנוחה לרווחת העובדים.

 

"במקרה הנדון מדובר בתביעה מקוממת שהוגשה על ידי עובד שעבד במלון לתקופה קצרה של כשלושה חודשים, עד להיעלמותו ללא הודעה מוקדמת. רק לאחר סיום העבודה נזכר העובד לטעון טענות שונות ומשונות מן הגורן ומן היקב, טענות אשר התגלו בבית המשפט כעורבא ופרח.

 

"לא בכדי בחר העובד לחזור בו מתביעתו ולהסירה במסגרת הסכם הכולל תשלום נמוך משמעותית מסכומי התביעה, ולאחר ששמע את עמדת נשיא בית הדין לעבודה ביחס לסיכוייה. המלון משיקולים פרקטיים לחלוטין וללא הודאה בכל חבות נעתר לפניית הנשיא, וניאות לשלם לעובד, לקראת חג הפסח, תשלום כספי נמוך ביחס לסכומי התביעה ועלויות ניהול ההליך, וכמובן שאין בכך כל הכרה בטענות העובד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים