שתף קטע נבחר

חופשת חג קטלנית: 18 נהרגו בכבישים

הסחת דעת, עייפות והתעסקות בנייד. אלה הן רק חלק מהסיבות למספר ההרוגים מאז יצאו התלמידים לחופשת החג ועד לסיומו אתמול. מתחילת השנה נהרגו 102 בני אדם בכבישים לעומת 96 בתקופה המקבילה אשתקד

 

18 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת חופשת הילדים לקראת פסח ועד תום החג אתמול (ג'), שמונה מהם בחופשה הכללית. כך עולה מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שמעידים על עלייה של הרוג אחד לעומת 2016 באותה תקופה. "בחג יש הרבה הסחות דעת ונהיגה עייפה", מסבירה רחלי טבת ויזל, מנכ"לית הרשות.

 

מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 102 בני אדם, עלייה של שישה הרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מראים כי בתקופת פסח, החל מיציאת הילדים לחופשה ועד שביעי של פסח, מספרי הקורבנות גבוהים. כך, למשל, בשנת 2013 (שבה נהרגו סך הכל 377 בני אדם) נהרגו 17, 11 מהם בתקופת החג. בשנת 2014 נהרגו גם כן 17 בני אדם, אך בחלוקה שונה: 9 בתקופת החג. ב-2015 ירד המספר ל-14 בחלוקה שווה בין התקופות. אשתקד שוב נרשמו 17 הרוגים, 11 מהם בתקופת החג.

 

טבת ויזל אומרת כי את מספר ההרוגים אפשר להוריד בחינוך ופנייה לאוכלוסיה. "בדקנו את הפילוחים כי יצאנו לקמפיין לקראת חג הפסח עצמו ובתוך ימי החג אכן הייתה ירידה לשמונה הרוגים. זו לא מגמה אבל זה נתון שמוכיח שצריך להמשיך עם הפנייה לאוכלוסיה בתקופות ממוקדות ועם הנחיות ממוקדות בנושאי הסחות דעת ועצירה בשול הדרך", הסבירה.

תאונת דרכים ליד טללים, שבה נהרגו שני בני אדם (צילום: תיעוד מבצעי מד"א) (צילום: תיעוד מבצעי מד
תאונת דרכים ליד טללים, שבה נהרגו שני בני אדם(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

צומת פרדסיה. ארבעה הרוגים (צילום: דוברות מד"א) (צילום: דוברות מד
צומת פרדסיה. ארבעה הרוגים(צילום: דוברות מד"א)

לדבריה, הנתונים מראים שמרבית ההרוגים אינם ילדים. "אמנם בחג כולם עומדים בפקק אבל זה בדיוק מסביר את זה שהסיפור הוא לא תמיד הדרך. יש הרבה שעות על הכביש עם הרבה הסחי דעת - משחק עם הוויז, שליחת הודעות בניידים, ילדים במושב האחורי וגם ישנה נהיגה עייפה. זה מתנהג כמו ימים רגילים בשנה אבל בחג עצמו אנשים נמצאים בכבישים למשך יותר זמן ולמרחקים ארוכים יותר".

 

אז מה הסיבות לעלייה בכמות הנפגעים בחג? לדברי מומחה התחבורה ד"ר משה בקר למזג האוויר יש השפעה על תרבות הנסיעה, וגם אורך הנסיעה קובע. "אם בחורף אנו מסגלים לעצמנו נהיגה מרוסנת יותר - ההופעה של האביב, מעבר לשעון קיץ והארכת השעות מביא לשינוי התנהגות שכולל נסיעה יותר מהירה", הסביר. "גם במעבר בין נהיגת שגרה לנהיגה בחג יש מאפיינים שונים - הנהיגה בשגרה מוכרת לנהג אבל בחג אנחנו יותר זמן על הכביש, נוסעים למרחקים גדולים יותר ובמהירויות גדולות יותר, משתמשים יותר בכבישים הבינעירוניים הלא מוכרים ובכבישים לאזורי הפריפריה ששם רמת ההפרדה בין המסלולים נמוכה יותר. יחד עם כל אלה, הנסיעה בתקופה הזו מרובה בהסחות דעת".

 

לדברי ד"ר בקר, גם שבימים שלפני החג יש תכונה מסוימת שניכרת בכבישים: "זו תכונה שאנו מכירים אותה מימי שישי מסוימים שבהם אנשים מרחיבים את נסיעותיהם לסידורים, עריכת קניות. יציאה לנופש והחשיפה הזאת לדרכים לקראת חג עם התכונה סביבו מגבירה פעילות ואולי גם הפחתה של תשומת לב, מפני שנסיעה לא שגרתית גורמת לכך שהסיכון הולך וגדל".

 

באשר לילדים ולבני נוער, אומר בקר כי הנתונים יורדים בעת החופשה הכללית כי יש יותר פיקוח. "בזמן החופשה הכללית הפעילות היא משפחתית יותר וישנה בקרה, אבל לפני החג הבעיה", הוא אומר. "בישראל כמות המשפחות שבה שני ההורים עובדים היא די גדולה ורמת הבקרה על מה עושים הילדים בזמן הפנוי שלהם בעייתית - ילדים יצאו לשחק תמיד אבל כעת חוץ מאופניים יש אופניים וקורקינטים חשמליים שילדים ובני נוער משתמשים בהם מגילאים מאוד קטנים והם נחשפים לכל מה שקורה עם התנועה בכבישים. גם בזמן שגרה הולכי רגל ורוכבי אופניים פגיעים יותר בכבישים".

 

גם בגזרת הפצועים המספרים לא מעודדים. בשנת 2016 נפגעו 121 בני אדם באורח קשה, מתוכם 53 בחופשה הכללית, 37 מהסך הכללי מתחת לגיל 19. בשנת 2014 נפצעו קשה 92 בני אדם, מתוכם 27 מתחת לגיל 19. בשנת 2015 נפצעו קשה 101 בני אדם ומתוכם 24 מתחת לגיל 19.

 

בצהריים נפצע קשה גבר כבן 70 ושתי נשים נפצעו בינוני כשרכב הידרדר לוואדי רושמיה בחיפה. פרמדיקים של מד"א פינו אותם לבית החולים רמב"ם בחיפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
תאונת דרכים בטללים
צילום: הרצל יוסף
מומלצים