שתף קטע נבחר

כשסבא וסבתא מתגברים על הפחד מהסמארטפון

בזמן שמרבית השירותים היומיומיים דורשים חיבור לרשת והבנה בהפעלת פונקציות בטלפון החכם, מבוגרים רבים חשים חוסר אונים. מפגשים ללא עלות של השירות הלאומי למבוגר מבקשים למוסס את הפחד וללמד איך להזמין תור לרופא ולשלוח תמונה למשפחה בוואטסאפ

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

  

להתמודד עם התסכול. מבוגרים רבים חווים תסכול וחוסר אונים אל מול האתגרים הדיגטליים החדשים של העשור האחרון. מה שמתקבל אצל הצעירים כאורח חיים פשוט וקל אצל רבים מהמבוגרים מהווה מחסום המונע מהם להיות שותפים מלאים ופעילים.

 

"היום אפילו הזמנת תור לרופא עיניים צריך לעשות דרך אתר האינטרנט של קופת החולים", אומרת שמחה גרנות בת 70 מכפר מעש. למען הדיוק כיום כל השירותים הבסיסיים והיומיומיים הפכו דיגטליים. פעולות בבנק, שירותים של הדואר, משרדי הממשלה השונים, קופות החולים, הביטוח הלאומי, ביטוחי החיים, חברות תעופה, רכבת ישראל ועוד ועוד כולם רוצים להתקדם אבל באותה שעה רבים נשארים מאחור, חסרי אונים כמעט שקופים וזקוקים לעזרה אל מול הקידמה המסרבת להתחשב במי שלא צועד עמה.

 

עוד במדור 60 פלוס:

4 סוגי התרגילים שישפרו את יכולת התנועה של מבוגרים

10 המלצות תזונתיות לשריפת שומן בגיל מבוגר 

מחקר: כמה שנים תרוויחו אם תבלו עם הנכדים

 

מבוגרים מלמדים מבוגרים איך להפעיל ביעילות את הטלפון החכם (באדיבות החברה למתנ"סים הארצית ) (באדיבות החברה למתנ
מבוגרים מלמדים מבוגרים איך להפעיל ביעילות את הטלפון החכם(באדיבות החברה למתנ"סים הארצית )
 

 

פחד שהכל יעלם וחוסר אונים

גרנות יחד עם אלפי מבוגרים נוספים ברחבי הארץ מבקשת להתמודד עם השגרה החדשה ומשתתפת בקורס הדרכה דיגטלית המועבר על ידי מתנדבי שירות לאומי למבוגר (של"מ) של החברה למתנ"סים הארצית במיזם בשם "מחוברים לגיל הזהב" המשותף עם פרטנר. "היה לי מאוד קשה לפני הסדנא". היא מודה בכנות. "לא התמצאתי ויותר מהכל לא העזתי. פחדתי שאם אלחץ על כפתור לא נכון אני אאבד את כל מה שיש לי בטלפון".

 

"המפגשים נתנו לי ביטחון, לימדו אותי טיפים ולימדו אותי שגם אם יתקלקל תמיד אפשר לשלוח את המכשיר לתיקון. אומנם לא נעשיתי מומחית אבל יש שיפור ממשי באומץ וביכולת להשתמש באתרי אינטרנט שונים".

 

גם יעל דרור, בת ה-70 מפתח תקווה שותפה להקלה בעקבות מפגשי ההדרכה, "סוף סוף אני יכולה לחדש את הקשר עם הילדים והנכדים שנמצאים בארץ ובחו"ל, לראשונה אני שותפה לכל מה שקורה במשפחה בזמן אמת". היא אומרת בשמחה.

 

"אף פעם לא רציתי לבקש עזרה מהנכד. זה מביך". אומרת בגילוי לב דרור את מה שרבים מהמבוגרים חשים. "הנכד שלי כבר נרתע ממני כי הוא חושב שאני עומדת לבקש עזרה בתפעול המכשיר הסלולרי. הצעירים הם חסרי סבלנות, הם לא מבינים את הקושי של מבוגר בעולם החדש. עולם שבו הם שוחים ואנחנו רק לומדים לצעוד".

 

גם גרנות מסכימה, נכון יש משפחה ונכדים, אבל הם לא מבינים את הקושי, "היום לילדים או לנכדים שלי אין סבלנות ללמד אותי איך להשתמש בסמארטפון. הם תמיד אומרים שהם יעשו את זה לבד כי זה יהיה יותר מהיר. אנחנו חייבים להיות עצמאיים ולא להיות תלויים לא בנכדים ולא בשכנים".

 

יעל דרורי, מימין ושמחה גרנות, משמאל, כבר לא מפחדות מהנייד (באדיבות החברה למתנ"סים הארצית ) (באדיבות החברה למתנ
יעל דרורי, מימין ושמחה גרנות, משמאל, כבר לא מפחדות מהנייד(באדיבות החברה למתנ"סים הארצית )
 

רמות שונות אבל רצון עז ללמוד

לימוד מבוגרים כיצד להשתמש במגוון האפשרויות הזמינות בטלפונים החכמים לא רק מקשר את האוכלוסייה המבוגרת עם העולם המודרני, מחזק את הקשרים בין בני המשפחה וממלא את יומם בהנאה, אלא עשוי להציל חיים בזמן חירום על ידי שימוש באפליקציות חירום ותקשורת זמינה ופשוטה עם שירותי הצלה מקומיים או עם בני משפחה בזמן מצוקה. 

 

"אני בהחלט רואה שהקורס משיג את מטרתו ומחזק את הביטחון של המשתתפים בהפעלה היום יומית של הטלפון החכם ודרכו גם בשרותים הניתנים על גבי הרשת". אומר יורם ירון, בן-64 מתל אביב מדריך מתנדב במפגשים בעיר.

 

"נכון כי כאשר מגיעים כתרייסר מבוגרים עם מכשירים שונים ומערכות הפעלה שונות יש קושי וחייבים ליישר קו בין כולם". הוא מסביר, "המפגשים הראשונים עושים זאת ולעיתים אנו אף מקבלים תמיכה ממפעילי הסלולר בשביל לעדכן או לשדרג את המכשירים".

 

"אני בהחלט חווה שרוב המידע המועבר במפגשים חדש למבוגרים רבים ואני רואה את הרצון העצום מצידם ללמוד ולהבין, גם אם לפעמים הדברים לוקחים זמן".

 

איך זה מתבצע: צפו בקטע קצר בו ירון מלמד את הקבוצה להכנס דרך הטלפון החכם ללינק באינטרנט

  

 

"קורס חייב להיות נגיש"

כ-15 קבוצות נפתחו השנה במתנס"ים ברחבי הארץ ומספר דומה צפוי להפתח עד סוף השנה. הקורס הוא ללא עלות ומונה כ-10 מפגשים של שעתיים המועברים על ידי מתנדבי של"מ שעברו הכשרה מתאימה בנושא. כל אחד מהמפגשים מתמקד בהפעלת פונקציה שימושית אחרת בטלפון החכם."הקורס הזה צריך להיות נגיש לכל מבוגר שיוצא לפנסיה".  אומרת גרנות בנחרצות. "רוב השירותים הציבוריים היום פועלים דרך אפליקציות או אתרי אינטרנט". 

 

"צריך פשוט לפנות לשר"מ או למתנ"ס ולהצטרף. אצלנו הקבוצה הקטנה שבה אנחנו לומדים יצרה אווירה אינטימית של שיתוף, עזרה וכבוד". מספרת דרור, "מדהים שגם מחוץ למפגשים, כשפתאום אני לא מצליחה לשלוח תמונה לבן שלי בוואטסאפ, אני ימרגישה בנוח ליצור קשר עם המדריכה בשביל לקבל עזרה".

 

"התחושה של המבוגרים להיות חלק מקבוצה הדומה להם, גם בגיל אבל גם בקשיים מאפשרת לכולם להרגיש בנוח וללמוד". מסכם ירון.

 

 

 

 

תראו מה קורה כאשר סבתות שמפעילות בפעם הראשונה סנאפצ'ט ולא מפסיקות לצחקק: 

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
באדיבות החברה למתנ"סים הארצית
רוצים להיות חלק מהעולם הדיגטלי
באדיבות החברה למתנ"סים הארצית
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים