התעלומה נפתרה: למה אין פעילות וולקנית בנוגה

חוקרים מאוניברסיטת סיינט אנדרוז מצאו, כי הקרום הגמיש ודמוי-הפלסטיק של כוכב הלכת השכן הוא הסיבה שאין בו הרי געש

באופן מפתיע בכוכב הלכת נוגה אין כל פעילות וולקנית, ועד עכשיו מדענים לא ממש מצליחים להסביר למה. מחקר חדש בנושא שפורסם לאחרונה מציע כי הקרום הגמיש ודמוי-הפלסטיק של כוכב הלכת הוא הסיבה שאין הרי געש בכוכב הלכת השכן.

(צילום: מתוך המחקר)

על כדור הארץ, מאגמה פורצת דרך סדקים בקרום המוצק וכך נוצרים הרי געש. בנוגה לעומת זאת, המאגמה הבוקעת נבלמת על ידי הקרום שקצת מזכיר פלסטלינה. הצפיפות הפלסטיקית של הקרום בנוגה נוצרת בשל החום האדיר - תוצר של קרבת כוכב הלכת לשמש - וכן האטמוספרה העבה והחממית.

ההרכב הייחודי של הקרום של נוגה מסביר גם מדוע אין בכוכב הלכת לוחות טקטוניים. חרף הדמיון בין כדור הארץ לנוגה, שני כוכבי הלכת מתאפיינים בתופעות גיאולוגיות וסביבתיות שונות לחלוטין.

(צילום: מתוך המחקר)

"אם אנחנו יכולים להבין איך ולמה שני כוכבי לכת כמעט זהים הפכו כל כך שונים, אז אנחנו כגיאולוגים יכולים ללמד אסטרונומים איך האנושות יכולה למצוא כוכבי לכת אחרים, דמויי כדור הארץ, שיהיו ראויים להתיישבות, ובמקביל להימנע מכוכבי לכת שאפילו שהם דומים לנו - יכולים להתברר בסוף כמו נוגה כמקומות צחיחים, חמים, ובגודל נוראיים", אנרר החוקר סמי מיכאיל, מאוניברסיטת סיינט אנדרוז, בהודעה רשמית על המחקר.

מיכאיל ועמיתיו פועלים היום בניסיון להסביר איך צמד כוכבי לכת דומים, כמו כדור הארץ ונוגה, יכולים לפתח אטמוספרות ואקלים שונים לחלוטין. מחקרו של מיכאיל פורסם בכתב העת Physics of the Earth and Planetary Interiors.

להודעה לעיתונות על המחקר