נדבר גלויות: נוסטלגיה תוצרת חוץ והיסטוריה ישראלית בארבע תערוכות

מאיזיקה גאון ועד פונג; מגלויות דואר שצוירו בעבודת יד ועד מגזין שיופק מדי יום לעיני הקהל: תערוכות של עיצוב גרפי שלא כדאי להחמיץ בשבוע העיצוב בירושלים

עודד בן יהודה פורסם: 06.06.17 10:07
המעצבות הגרפיות Giorgia Lupi ו-Stefanie Posavec - האחת איטלקיה שגרה בארה''ב והשנייה אמריקאית שעברה לאנגליה - הניעו יחד פרויקט התכתבות אינטימי וחובק עולם, שיוצג בתערוכה dear data במבנה התעשייתי הנטוש של מרכזיית בזק לשעבר (צילום: Giorgia Lupi)
המעצבות הגרפיות Giorgia Lupi ו-Stefanie Posavec - האחת איטלקיה שגרה בארה''ב והשנייה אמריקאית שעברה לאנגליה - הניעו יחד פרויקט התכתבות אינטימי וחובק עולם, שיוצג בתערוכה dear data במבנה התעשייתי הנטוש של מרכזיית בזק לשעבר (צילום: Giorgia Lupi)
השתיים תיעדו - בגלויות שעיצבו בעבודת יד ושלחו זו לזו - נושאים שונים מחייהן, כמו הקללות שנזרקו לאוויר במשך שבוע. הגלויות פורטות על נימים נוסטלגיים של כמיהה למלאכת יד, אולם השפה האיפוגרפית נטולת רגש, ולקוחה דווקא מהנראות של העולם הדיגיטלי (צילום: Stefanie Posavec)
השתיים תיעדו - בגלויות שעיצבו בעבודת יד ושלחו זו לזו - נושאים שונים מחייהן, כמו הקללות שנזרקו לאוויר במשך שבוע. הגלויות פורטות על נימים נוסטלגיים של כמיהה למלאכת יד, אולם השפה האיפוגרפית נטולת רגש, ולקוחה דווקא מהנראות של העולם הדיגיטלי (צילום: Stefanie Posavec)
מימין: מחווה של סטודיו רה-לבנט לתערוכה שאצר ב-1983 איזיקה גאון במוזיאון ישראל ונקראה ''מפונג ועד המחשב הביתי''. משמאל הזמנה שעיצב איזיקה גאון בעצמו, לתערוכה של אברהם גמז, שאותה אצר ב-1990 (עיצוב: באדיבות המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל, שירן ברי, סטודיו רה לבנט)
מימין: מחווה של סטודיו רה-לבנט לתערוכה שאצר ב-1983 איזיקה גאון במוזיאון ישראל ונקראה ''מפונג ועד המחשב הביתי''. משמאל הזמנה שעיצב איזיקה גאון בעצמו, לתערוכה של אברהם גמז, שאותה אצר ב-1990 (עיצוב: באדיבות המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל, שירן ברי, סטודיו רה לבנט)
מיכל סהר וגיא שגיא ייצרו בכל יום משבוע העיצוב פנזין שייכתב, ייערך, יעוצב ויופק מול קהל המבקרים, במרכזיית בזק לשעבר (עיצוב: גיא שגיא ומיכל סהר)
מיכל סהר וגיא שגיא ייצרו בכל יום משבוע העיצוב פנזין שייכתב, ייערך, יעוצב ויופק מול קהל המבקרים, במרכזיית בזק לשעבר (עיצוב: גיא שגיא ומיכל סהר)

"אחרי עשורים של גלובליזציה, העולם מסתגר אל תוך אזורי נוחות מדומיינים", נכתב במניפסט של שבוע העיצוב בירושלים, "איים של זהויות הומוגניות, שנאבקים לסמן טריטוריה בעולם של גבולות קורסים". ברוח זו בחרו טל ארז וענת ספרן, אוצרי האירועים שייפתחו בסוף השבוע, להקדיש אותם, תחת הכותרת "איים", לקשר בין עיצוב מקומי והומוגניות גלובלית; ולתפקידו של המעצב האינדיבידואל מול המערכות שמקיפות אותו. ירושלים - שמחולקת כבר עשורים לפסיפס של איים חברתיים, תרבותיים ופוליטים - היא כנראה המקום המדויק בעולם לדיון בנושא הזה.

 

הנה, בקצרה, מה שלא כדאי לפספס: 


הזמנות לתערוכות של ישראל הדני (1989) ודן רייזינגר (1976) / באדיבות המחלקה לעיצוב ואדריכלות, מוזיאון ישראל
הזמנות לתערוכות של ישראל הדני (1989) ודן רייזינגר (1976), שאצר ועיצב איזיקה גאון / המחלקה לעיצוב ואדריכלות, מוזיאון ישראל

 

1. אי.זיקה

 

במלאות 20 שנה למותו של איזיקה גאון, מייסד המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל, מושקת לראשונה התערוכה "היסטוריה מקומית" - שתוקדש בכל שנה לדמות מרכזית אחרת שהשפיעה על עולם העיצוב המקומי. גאון אצר והפיק, במשך 25 שנותיו במוזיאון, למעלה מ-120 תערוכות, ובחלל אחד בתערוכת המחווה לפועלו יוצגו עשרות הזמנות, כרזות ופריטים אחרים שעיצב בעצמו לתערוכות שארגן - הזדמנות נדירה וחד פעמית להתרשם מהשפה הגרפית הישראלית של אותן שנים.

 


הזמנה לתערוכה של אברהם גמז (1990), אצר ועיצב: איזיקה גאון /
הזמנה לתערוכה של אברהם גמז (1990), אצר ועיצב: איזיקה גאון / באדיבות המחלקה לעיצוב ואדריכלות, מוזיאון ישראל

 

2. מפונג ועד המחשב הביתי

 

בחלל אחר של התערוכה "היסטוריה מקומית" בבית הנסן התבקשו חמישה מעצבים מקומיים - עזרי טרזי (סטודיו טרזי), אוהד בנית (mishmaacool), רונן בבלי (סטודיו מג'נטה), טל צור (iota), ואמנון אילוז (סטודיו רה-לבנט) -  לתת פרשנות לאחת מהתערוכות שאצר גאון: "משחקי פיסול" (1972), "מיחזור" (1975), "לגו" (1977), "שילה היקס, נפילה חופשית" (1980), "מפונג ועד המחשב הביתי" (1983).

 


you lose :( start again? עבודה של שירן ברי, אמנון אילוז - סטודיו רהלבנט
you lose
:( start again? עבודה של שירן ברי, אמנון אילוז, סטודיו רהלבנט

 

אמנון אילוז, בוגר בצלאל ובעליו של סטודיו המיתוג רהלבנט, התבקש להתייחס לאחד המשחקים האיקוניים של אותה תקופה: הפונג. אילוז תכנן שולחן פינג-פונג שבשני צדיו רובוטים שיורים כדורים זה לעבר זה, ובמרכזו לוח פרספקס שקוף - מעין גדר הפרדה שבה נחבטים הכדורים ומוחזרים למכונה שוב ושוב. "זוהי מכונה ללא תכלית", אומר אילוז, "עבודה אינסופית ללא תכלית". מצוות מעצביו ביקש לתת פרשנות אישית למראהו של המשחק המפורסם.

 

את תערוכת המחווה אצרו יובל סער וגלית גאון, בתו של איזיקה גאון (שהיתה עד לפני שנה אוצרת ראשית של מוזיאון העיצוב בחולון). 


כרזה בעיצובו של אמיר פרץ מסטודיו רהלבנט / אמנון אילוז, סטודיו רהלבנט
כרזה בעיצובו של אמיר פרץ / אמנון אילוז, סטודיו רהלבנט

כרזה של רותם סאוי כהן / אמנון אילוז, סטודיו רהלבנט
כרזה של רותם סאוי כהן / אמנון אילוז, סטודיו רהלבנט

 

3. Dear Data

 

בעידן ה-Big Data, שבו אנחנו מוקפים בידע כמעט אינסופי, והדואר העיקרי שאנחנו מקבלים מגיע באמצעות הסמארטפון ישר לכפות ידינו, פרויקט ההתכתבות של המעצבות הגרפיות Giorgia Lupi ו-Stefanie Posavec הוא שאפתני ומסקרן. האחת היא ממוצא איטלקי ומתגוררת בארה"ב, והשנייה אמריקאית שעברה לאנגליה. לפני כמה שנים הניעו יחד פרויקט אינטימי חובק עולם. השתיים תיעדו - בגלויות שעיצבו בעבודת יד ושלחו זו לזו - נושאים שונים מחייהן, ובהם, למשל, הדלתות שבהן עברו במשך כמה ימים, הקללות שנזרקו לאוויר במשך שבוע, ועוד. 


גלויה משבוע מס. 07 /
Dear Data - גלויה משבוע מס. 07 / Giorgia Lupi ו-Stefanie Posavec

Dear Data - גלויה משבוע מס. 40 /  Giorgia Lupi ו-Stefanie Posavec
Dear Data - גלויה משבוע מס. 40 / Giorgia Lupi ו-Stefanie Posavec

 

בשנים האחרונות, אולי בשל הרוויה מטכנולוגיה, העולם מוצא עניין מחודש בתרבות מלאכת היד (מקראפט ועד DIY). הגלויות בפרויקט פורטות בדיוק על הנימים האלה. זהו ניסיון לתקשר באופן אינטימי, ולהסתייע לשם כך בדואר - תיווך נוסטלגי בין-יבשתי. אלא שבעיני יש לפרויקט נקודת תורפה: המידע האינטימי שהועבר בין השתיים תורגם על ידיהן לשפה אינפוגרפית נטולת רגש, כזו שלקוחה מהנראות של העולם הדיגיטלי; והמשלוח הפיזי של הגלויות לא נוצל כדי לייצר אמירה נוספת. הפרויקט נרכש לאוסף הקבוע של ה-MoMA, המוזיאון לאמנות מודרנית של ניו יורק, ואף תועד והודפס כספר.

 

4. אי גרפי

 

אוף-ליין ואון-ליין הפכו בשנים האחרונות למושגים שגורים בעולמות העיצוב - "פרינט" ו"דיגיטל", מוצר מודפס ומוצר וירטואלי. הקשר או אי-הקשר ביניהם, החיבור והטשטוש, הפכו לאחד מהאתגרים שעומדים בפני מעצבים, יצרנים וערוצי תקשורת ומידע.

 

אחד המיזמים השאפתניים בשבוע העיצוב עוסק בתפר שבין העולמות הללו. במיזם "אי גרפי" חברו מעצבת הגופנים מיכל סהר והמעצב הגרפי גיא שגיא (שאחראי על המיתוג הנפלא של שבוע העיצוב), ליצירת פנזין שייכתב, ייערך, יעוצב ויופק בו מדי יום. בחלל מרכזיית "בזק" הנטושה בשכונת טלביה תוקם מערכת עיתון "שקופה" - כזו שמסכי המחשב שלה נראים לעיני כל. מכבש דפוס מסורתי יאגד את חומרי הגלם לעלון יומי. בחלל הפרויקט יוקרנו סרטים על טכנולוגיות דפוס, יתקיימו הרצאות ושיחות עם אנשי תוכן מעולם העיצוב הגרפי.

 


"אי" - פנזין שאפתני של המעצבים מיכל סהר וגיא שגיא

כרזה לשבוע העיצוב בירושלים מתוך עבודת המיתוג של גיא שגיא (סטודיו שועל)
כרזה לשבוע העיצוב בירושלים, מתוך עבודת המיתוג של גיא שגיא (סטודיו שועל)

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com