שתף קטע נבחר

האוצר: 350 אלף שכירים מקבלים רכב צמוד מהעבודה

רוב השכירים שנהנים מרכב צמוד משתייכים לשני העשירונים העליונים, הם בעלי שכר ממוצע של 30 אלף שקל ו-78% מהם גברים. וכמה מס הם משלמים?

בשנת 2017, נהנו כ-350 אלף שכירים מרכב צמוד, כ-10% מסך השכירים במשק, כך עולה מסקירה שפרסם היום (ב') משרד האוצר.

 

מהנתונים עולה כי שיעור זה הולך וגדל עם רמת ההכנסה, החל מ-5% מהשכירים המשתייכים לשבעת העשירונים הנמוכים, ל-11% מהשכירים בעשירון השמיני ועד 26% בעשירון התשיעי, כאשר בעשירון העליון 50% מהשכירים הם בעלי רכב צמוד.

 

 

לרשות העשירונים העליונים עומד גם רכב יקר יותר. בממוצע, מחיר הרכב הצמוד הינו 138 אלף שקל והוא מתחיל מכ-70 אלף שקל בעשירונים הנמוכים ועד 163 אלף שקל בעשירון העליון.

 

הריכוזיות של בעלי רכב צמוד בעשירונים העליונים מתבטאת גם בשכר הממוצע שלהם -  בעל רכב צמוד משתכר 30,000 שקל (ברוטו) לחודש בממוצע, פי 3.7 משכיר שאיננו בעל רכב צמוד, המשתכר כ-8,000 שקל לחודש בלבד.

 

עוד עולה מן הנתונים כי מתוך 350 אלף שכירים בעלי רכב צמוד, 78% הם גברים ורק 22% הן נשים. במונחי שכיחות של בעלי רכב צמוד, נמצא ש- 14% מהגברים בעלי רכב צמוד לעומת 4% בלבד בקרב הנשים.

 

לא רק שאחוז הגברים בעלי רכב צמוד גבוה לעומת אחוז הנשים, הם גם מחזיקים ברכב יקר יותר ב- 9% לעומת מחיר הרכב הממוצע המוחזק על ידי נשים.

 

מפילוח בעלי הרכב צמוד לפי איזור מגורים עולה כי באזור המרכז גרים 55.5% מבעלי הרכב הצמוד לעומת 44.2% בלבד בכלל האוכלוסייה. אזור הפריפריה מיוצג בחסר ובו מתגוררים רק 22.8% ממחזיקי הרכב הצמוד לעומת 31.7% מכלל האוכלוסייה. בהתאם לכך, עולה ש-12% מהשכירים הם בעלי רכב צמוד במרכז לעומת 7% בפריפריה.

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

מפילוח לפי גילאים עולה כי בני 35-54 מחזיקים ב- 57% מהרכבים הצמודים למרות שהם מהווים כ-93% בלבד מכלל אוכלוסיית השכירים.

 

מחיר הרכב הצמוד עולה עם גיל המחזיק ברכב – החל מ-100 אלף שקל לבני 30 ומטה ועד מעל 150 אלף שקל לבני 55 ומעלה.

 

מיסים בסכום של 5.6 מיליארד שקל

זקיפת שווי שימוש ברכב צמוד עומדת על כ-3,200 שקל לחודש, בממוצע, ומהווה כ-11% מההכנסה החודשית הכוללת של 30,000 שקל. זקיפת שווי שימוש הולכת וגדלה בעשירונים הגבוהים, שכן מחד מחיר הרכב עולה, כאמור, עם העשירונים וכן עולה מספר החודשים בשנה שהרכב הועמד לרשות העובד.

 

בהתאם לכך, מחזיקי רכב צמוד שילמו מסים בהיקף של כ-5.6 מיליארד שקל בגין זקיפת שווי הטבה בשנת 2017, לעומת 3.4 מיליארד שקל לפי שווי השימוש המופחת שהונהג עד לשנת 2007, כך שהעלאת שווי השימוש בשנת 2008 הכבידה את נטל המס על בעלי רכב צמוד ב-2.2 מיליארד שקל.

 

בישראל, כאמור, שווי השימוש הוא אחוז ממחיר המחירון של הרכב (List price) שהוא בין הגבוהים בעולם. מתוך קבוצה של 22 מדינות ב-OECD (ועוד דרום אפריקה), 10 מדינות קובעות את שווי השימוש על פי מחיר המחירון של הרכב, ובניהן כאמור, גם ישראל. 12 מדינות קובעות את שווי השימוש על פי מחיר עלות, שהוא המחיר ששולם על הרכב למעשה, בעוד שבארה"ב שווי השימוש נקבע לפי מחיר הוגן.

 

סיכון האשראי גדל

בתוך כך סקירה שפרסם היום בנק ישראל מעלה כי הפעילות הענפה שניכרת בשנים האחרונות בשוק הרכב, והירידה בשוויו של רכב מיד שנייה, מגדילה את הסיכון בענף.

 

בשנים האחרונות ניכרת עלייה מתמדת במכירת כלי רכב חדשים בישראל. לפי איגוד יבואני הרכב, בשנת 2016 נמכרו 286,728 מכוניות פרטיות חדשות, מספר גבוה ב-12% מהנתון המקביל לשנת 2015.

 

מהנתונים עולה כי חשיפת המערכת הפיננסית – הבנקים, חברות כרטיסי האשראי והגופים המוסדיים – לשוק זה עמדה (ברבעון השלישי של 2016) על כ-40 מיליארד שקל, וסכום זה כולל הן אשראי ישיר למשקי הבית ולחברות הפועלות בתחום והן החזקות ישירות בניירות ערך (מניות ואג"ח) של החברות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים