שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בלי נציגי שירות: חברות התקשורת יחויבו לאפשר ניתוק במייל
    הצעת החוק "ניתוק בקליק" של ח"כ יואל חסון עברה בקריאה שנייה ושלישית. על פיה חברות יחויבו לאפשר ללקוחות להתנתק באמצעות שליחת הודעת מייל. בנוסף, אם התחברתם לשירות דרך האינטרנט - על החברות לאפשר גם התנתקות באותה הדרך. הקנס הצפוי על אי ניתוק: עד 22 אלף שקל
    הקץ למריבות עם ספקי התקשורת: מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק ״ניתוק בקליק״ של ח״כ יואל חסון (המחנה הציוני) המחייבות חברות לאפשר ללקוחות להתנתק משירות באמצעות שליחת מייל בתוך שלושה ימים.

     

    יואל חסון (צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות") (צילום: דנה קופל,
    יואל חסון(צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות")

     

    החוק החדש קובע שכל עסק יהיה מחויב לפרסם באופן בולט ושקוף את פרטי ההתקשרות לצורך בקשת ניתוק ולכלול בתוכם כתובת דוא"ל, כך שכל צרכן יוכל למעשה "לדלג" על נציגי השימור ולהתנתק בקליק באמצעות שיגור הודעה אחת פשוטה.

     

    בנוסף, עסק המאפשר ללקוחותיו לבצע התקשרות באמצעות אתר האינטרנט שלו יהיה מחויב לאפשר גם התנתקות באותה הדרך.

     

    מרגע שליחת הודעת הניתוק יצטרך בעל העסק לסיים את ההתקשרות ולהפסיק ואת החיובים תוך שלושה ימי עסקים באופן אוטומטי, אלא אם בפרק הזמן הזה הצליח לשכנע את הלקוח אחרת. עסקים שיפרו את הוראות החוק החדש עשויים להיקנס בגובה של עד 22 אלף שקלים לתאגיד.

     

    בעל עסק שימשיך לחייב לקוח למרות בקשת הניתוק יהיה חשוף לתביעת פיצויים ללא הוכחת נזק עד לגובה 10 אלף שקלים.

     

    להתנתק במייל (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
    להתנתק במייל(צילום: Shutterstock)

    מה בעצם השתנה?

    עד כה, חוק הגנת הצרכן קבע כי הליך ביטול עסקה מתמשכת יסתיים בתוך שלושה ימי עסקים מיום שנמסרה הודעת ביטול (או תוך שישה ימים אם נמסרה בדואר רשום). כלומר עד כה חברות התקשורת במילא היו מחויבות לנתק צרכנים תוך שלושה ימים מרגע בקשת הביטול. 

      

    בנוסף, נכתב בחוק כי ביטול בכתב של עסקה, יכול שייעשה גם באמצעות פקסימיליה או תקשרות אלקטרונית.

     

    ברם, חברות התקשורת נוהגות להצניע ולהחביא את דרכי הניתוק. לרובן יש כבר כתובת מייל שאפשר לפנות דרכה בבקשה לניתוק, אך לא תמיד מדובר בכתובת מייל שעניינה הודעות ביטול. לעיתים יאמרו בחברה לצרכן שכתובת המייל אינה מיועדת לבקשות לניתוק. לעיתים, טופס הביטול של חברות ניתן באתר שלהן כטופס PDF, מה שמקשה על משלוח הודעה כזאת במייל.

     

    עו"ד חנה טירי וינשטוק מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הסבירה ל-ynet כי לשון החוק לכאורה חייבה חברות לנתק צרכנים גם במייל אך בפועל הייתה עמומה: "החוק היום מדבר בלשון של 'הצרכן רשאי' ולא בלשון ש'העוסק חייב'.

     

    "כמו כן, לא הייתה אכיפה. זו הייתה הזדמנות עבורנו לחייב את העוסק לאפשר ביטול עסקאות בטלפון בדואר ובמייל ועוד חידוש הוא שאם הוא מאפשר להתחבר דרך האינטרנט - עליו לפרסם גם אפשרות ניתוק דרך האינטרנט".

     

    ״ניתוק בקליק, חוק שאני גאה להיות היוזם שלו״, אומר חסון, ״זה חוק שיעשה מהפך בעולם הצרכני, שיחסוך זמן יקר ועצבים מיותרים לאזרחים רבים. זאת סוג החקיקה שאני הכי מאמין בה. חקיקה שמגיעה מהשטח, מלמטה, בעקבות ניסיון ומצוקות של אנשים".

     

    עוד הוסיף חסון: "לאחר עבודה ארוכה, הצלחנו להעביר את החוק שהולך להגדיל את מרחב הבחירה והחזרת הכוח לידיי הצרכנים. חוק זה גם ישפיע באופן ישיר על התחרות בין החברות מה שיוביל להוזלות עתידיות והשפעה חיובית על כיס האזרח".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים