שתף קטע נבחר

למידה שיקומית-מעשית למען הקהילה

"התבקשנו לבצע פרויקט "מדרגות שיקומיות" לבית אבות. באמצעות המתקן נוכל לעזור לקשישים רבים לפתח אורח חיים נורמלי ולהקל ולו במעט על ההתנהלות היומיומית". סטודנט לתואר ראשון מהמחלקה להנדסת מכונות במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל, משתף

 

 

שמי אמיר ואני סטודנט לתואר ראשון מהמחלקה להנדסת מכונות, במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל. במסגרת הקורס "ביומכניקה שיקומית" התבקשנו לבצע פרויקט "מדרגות שיקומיות" לבית האבות על-שם בראט שבכרמיאל. פיתוח הקונספט של הפרויקט נבע מהרצון לענות על הצורך של בית האבות במתקן שימושי שיסייע לשוהים בתרגילי הפיזיותרפיה ולא יתפוס מקום רב.

 

כשהתבקשתי לבצע את הפרויקט חששתי מהקשיים שעלולים לצוץ בדרך אבל גם הבנתי את התועלת הגדולה הקיימת בו. באמצעות המתקן נוכל לעזור לקשישים רבים לפתח אורח חיים נורמלי ולהקל ולו במעט על ההתנהלות היומיומית.

 

בבית האבות קיים חדר שיקום בו מבצעים השוהים פעולות שונות כדי לשפר ולשמר את יכולותיהם הפיזיות והקוגניטיביות. אחת מהפעולות הנדרשות לצורך זה היא עלייה וירידה במדרגות. עקב מחסור במקום נתנאל לוי, שותפי לפרויקט, ואני היינו צריכים לתכנן מתקן שיאפשר פעולה זו וניתן יהיה לקפלו ולאחסנו כשאינו שימוש. בעת התכנון היה עלינו להתחשב בתנאי הבטיחות ולהתאים את מבנה המתקן כך שיהיה בעל 2-3 מדרגות ויאפשר עליה וירידה בטיחותית.

 

    ()

 

במסגרת הפרויקט עבדנו מול אנשי המקצוע במקום כדי להבין את הדרישות שלהם כמי שמתפעלים את המכשיר. לאחר מספר פגישות וסקר שוק שביצענו פיתחנו יחד את הקונספט האולטימטיבי שיענה על צרכי המקום. מרגע גיבוש הרעיון התחלנו לתכנן את המוצר, תוך למידת התקנים הקיימים, כמו הוספת מעקה לאחיזה יציבה, מבטח מדרגה ועוד. לאחר מכן התחלנו בתהליך המידול, נחשפנו לחשיבותם של מוצרי מדף, הכדאיות שלהם וזמינותם על פני מוצרים אחרים. למדנו לתמרן בין רכש, לוגיסטיקה וייצור.

 

נדרשנו לבחור חלקים ולבצע מידול סופי והתוודענו למשמעות התהליך, מכיוון שהיעדר בחירה נכונה עלול לייקר מאוד את המוצר ואף לפסול אותו. בנוסף, נחשפנו למגוון רחב של חומרי גלם, אביזרים ומנגנונים מכניים שחשוב שכל מהנדס יכיר אותם.

 

 

בסיום תכנון המוצר הגענו למקום לצורך הרכבת המדרגות. כשראינו שהמוצר אכן מתאים, ולאחר שיחה עם אנשי המקצוע שהביעו את שביעות רצונם, שמחנו שיכולנו לתת מענה ופתרון לאנשים בקהילה ולעזור ולו במעט כדי להעניק להם חיים טובים יותר.

 

להבין מהי ההשפעה של העשייה על הקהילה

קורס ביומכניקה שיקומית תרם לא רק לי אלא גם ליתר המשתתפים. כך סטודנטים ומוסדות נתרמים כאחד. התרומה של המיזם עבורי השיקה הן לפן האיש והן לפן המקצועי. זכיתי להתנסות בעבודת צוות, להכיר את שדה העבודה עם ספקים, ללמוד במה כרוך מתן שירות ומענה ענייני לצרכי הלקוח, להבין מהי ההשפעה של העשייה על הקהילה ואיך לתת מענה לצורך בסיסי של השוהים בבית האבות.

 

הודות לליווי המקצועי שהעניקה לנו דר' אורית בראון בנימין, מנחת המיזם ומרצה במחלקה להנדסת מכונות במכללה, זכינו לתמיכה הנחוצה לנו כדי לדייק את פרטי המיזם באופן יסודי וכן ולהוציאו אל הפועל בצורה הטובה ביותר.

 

 

כשהמתקן הותקן בבית האבות ופעל בצורך הנדרשת חשתי סיפוק רב. ראיתי שעל אף החששות והקשיים, הצלחתי לתרום לקהילה וחשתי גאווה, גאווה במקום שבו אני לומד והתרומה שלו לקהילה, גאווה בשותף שלי ובי והרגשה של עשייה משמעותית לאנשים שזקוקים לכך ומגיע להם. תובנות אלו, של עשייה למען אחרים, מלווים אותי לכול אורך עבודתי שכן כול פרויקט מתחיל בחשיבה על האופן שבו המוצר יכול לתרום בצורה הכי טובה למשתמש שלו, גם אם זה כרוך בעבודה קשה.

 

מניסיוני האישי, קורס ביומכניקה שיקומית מהווה אבן דרך חיונית עבור כול סטודנט לפני שהוא נכנס למעגל העבודה. מכיוון שבקורס אתה נחשף למספר רב של גורמים ועובר את כל התהליך מרגע החשיבה על המוצר ועד הוצאתו לייצור. עם השלמת המיזם הסטודנט זוכה לראות שאכן נעשה שימוש במתקן בתדירות יומית וברגע הזה מגיעה ההבנה שאנחנו המהנדסים של המחר ומטרתנו היא לפתח, כבר היום, מוצרים לשימוש הקהילה.

 

הכותב הוא סטודנט לתואר ראשון מהמחלקה להנדסת מכונות, המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל.


פורסם לראשונה 02/08/2017 08:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים