שתף קטע נבחר

3 שבועות להכין את הילד לכיתה א'

מעבר של ילד מהגן לבית ספר הוא שינוי משמעותי שלעיתים מלחיץ את הילד וגם את ההורים. כך תכינו את הילד לקראת העלייה לכיתה א' בצורה רגועה ככל האפשר

 

 

עוד פחות מחודש מסתיים החופש הגדול, וזהו זמן טוב להתחיל להיערך לקראת שנת הלימודים הקרבה, בעיקר עבור מי שילדיו יתחילו ללמוד לראשונה במסגרת בית ספרית. המעבר לכיתה א' נתפס בעיני הורים רבים כשינוי משמעותי הדורש הסתגלות מחודשת מהילד ומהם.

 

הזיכרונות של ההורה כתלמיד בבית הספר וחוויותיו עם ילדים אחרים משפיעים לעיתים קרובות על האופן שבו הוא תופס את בית הספר ואת המקום שיש לו כהורה בתוך המערכת הזו. כהורים חשוב להיות מודעים לחוויות אלו ולהשתדל לאפשר לילד להתחיל את החוויה הבית-ספרית בלי שילווה בחששות או בזיכרונות מכבידים של ההורים או של קרובים אחרים.

 

לעיתים קרובות ההורה חווה את הילד כשלוחה של עצמו, כלומר הצלחת הילד עשויה לשקף את מידת ההצלחה כהורה. זהו מקור ללחץ, וצריך לומר לעצמנו - הילד הוא שעולה לכיתה א' ולא אנחנו. הוא אינו צריך לעמוד בהישגים של אחיו או הוריו או לפצות עליהם, ותפקידנו ללוות אותו ולתמוך בו גם כשהוא מצליח וגם כשהוא מתקשה.

 

הסתגלות מחודשת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הסתגלות מחודשת(צילום: shutterstock)

ביטויי הדאגה השכיחים לקראת המעבר

תחושה של אובדן שליטה: מסגרת בית ספרית אינטימית פחות מזו של גן הילדים. הילדים, שהיו הבוגרים בגן, הופכים לילדים הצעירים בבית הספר. ילדים חוששים מדברים קונקרטיים: "מה יקרה אם אלך לאיבוד?" ו"למי פונים לעזרה בשיעור ובהפסקה?".

 

חשוב לתת לגיטימציה לחששות של הילד, לשוחח עימו על הדברים, להסביר שילדים רבים חוששים מדברים דומים ולשדר מסרים שיש לכם ביטחון גם בילד וגם במסגרת. חשוב לערוך היכרות מוקדמת עם בית הספר. אפשר, למשל, לטייל ליד בית הספר ולהגיד "הנה חצר בית הספר, אילו כיתות הלימוד, זהו שער בית הספר" ועוד. ניתן גם לחשוב ביחד על מצבים מלחיצים עבור הילד ולתכנן עימו פתרונות מראש. שאלו אותו: "יש דברים שאתה רוצה לשאול?", "מה עושים בהפסקה?", "עם מי משחקים ובמה?".

 

קראו עוד:

- תיקי בית הספר שהילדים הכי אהבו

- "לא סיפרתי להוריי שאין לי חברים כדי שלא יהיו עצובים"

- איך לגרום לילדים לפנות אלינו כשהם במצוקה

 

החשש מכישלון: יש החוששים שהילד לא יצליח להתמודד עם המשימות והמטלות שנדרשות מתלמידי כיתה א', או שהוא יחווה קשיים בתחום החברתי והרגשי. חשוב להזכיר לעצמנו שתוכנית הלימודים בכיתה א' מותאמת לילדים בגילם. השבועות הראשונים הם תקופת הסתגלות ואינם בהכרח מייצגים את המשך הלימודים בכיתה א' ובכלל. תנו אמון בצוות החינוכי וציינו זאת בפני הילד. חשוב שהילד יעריך את המורה המחנכת כדי שיוכל להיעזר בה בשעת הצורך. היו עימה בקשר מדי פעם כדי להתעדכן ולעדכן.

 

ילדים חיים ב"כאן ועכשיו" ושוכחים שהישגים רבים שלהם נרכשו בהדרגה, כמו פעולות של להתלבש ולגזור במספריים. צריך להזכיר להם שגם לימודים בכיתה א' הם תהליך ולא הכול מתרחש בשבוע הראשון ללימודים. כמו כן, לצד ההתרגשות חשוב להתייחס לכניסה לבית הספר בפרופורציה מתאימה. זה תהליך מרגש ומשמעותי, אך חשוב להזכיר שמלבדו יש עוד דברים חשובים ומשמעותיים שיקרו השנה, כמו חוגים חדשים, אירועים משפחתיים ועוד.

 

אל תבטיחו לילדים דברים שלא בהכרח יקרו. למשל, במקום לומר "אני בטוח שכולם יהיו חברים שלך" אפשר לומר "אתה תכיר הרבה ילדים חדשים ובטוח שתמצא ילדים שיהיו לטעמך ותרצו להיות חברים ולשחק ביחד".

 

יהיה בסדר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יהיה בסדר(צילום: shutterstock)

אילו דברים נוספים ניתן לעשות בזמן שנותר בחופשה?

היכרות עם דמויות משמעותיות: בחלק מבתי הספר יש תלמידים מכיתות ו' שחונכים את תלמידי כיתות א' החדשים. ניתן לברר מה התהליך בבית הספר שאליו נרשמתם ואם אפשר לדעת מי החונך עוד בטרם החלה השנה כדי להכיר בינו ובין ילדכם. חשוב לזכור כי המורות של התלמידים הצעירים מיומנות ובעלות ניסיון וידע במיוחד לגילאים אלו. מלבדן בכל בית ספר יש גם יועץ ופסיכולוג חינוכי, ואפשר לפנות אליהם.

 

למידה חווייתית ולא פורמלית עם הילד: ניתן לנצל את השעות החמות של הקיץ לשם תרגול יכולות של תכנון וארגון באמצעות פעילויות מהנות במזגן. למשל, אפו ביחד עוגה - בחרו את העוגה, חשבו אילו מצרכים דרושים, מה צריך לקנות, מהם שלבי הכנה וכו'. כך תיהנו מחוויית הצלחה מעצימה. בנוסף, ניתן לעבוד יחדיו על מוטוריקה עדינה באמצעות עידוד לעבודות גזירה, צביעה, הדבקה, פלסטלינה, השחלה, פתרון מבוכים, תליית כביסה ולישת בצק.

 

עזרה בבית: תנו לילדים להתנסות בעבודות ומטלות ביתיות ולתרום בבית. באמצעות זאת אנו משיגים העצמה רגשית, כיוון שהדבר מעודד עצמאות ומגביר תחושת מסוגלות אצל הילד. אפשר לשלב במטלות גם למידה לא פורמלית. למשל, בעריכת שולחן לארוחת ערב מבקשים מהילד לספור צלחות וכוסות כמספר הסועדים. לחילופין מבקשים להוציא מספר מסוים של ירקות מתוך המקרר להכנת סלט - ובמקרה כזה אפשר גם לשחק במשחק של מציאת חרוזים לשמות הירקות. 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

ארגון תיק: במהלך החופשה חשוב לאפשר לילדים לארגן תיק במגוון הזדמנויות - לקראת נסיעה לנופש, לפני שנוסעים לקרובי משפחה או לבילוי בים או בבריכה. ערכו ביחד עימם רשימה של "מה צריך" - בגדים, מגבות, נעלים וכדומה.

 

רכישת ציוד: חשוב לקיים יום הפנינג חגיגי עם הילד לרכישת חולצות בית ספר, ילקוט, ציוד לימודי ועוד. יום כזה מעורר התרגשות ומוטיבציה אצל הילדים. בנוסף חשוב לארגן עם הילד מקום נוח ושקט להכנת שיעורים בבית.

 

חברים: בתחום החברתי ניתן להזמין חברים הביתה וכן לצאת למפגשים מחוץ לבית. רצוי לאפשר משחק עם גילאים שונים ולעודד את הילד לגלות התחשבות בזולת.

 

שינה: חשוב לשחק ולקרוא עם הילד סיפורים ולא להפסיק פעילויות אלו בחופשה או במהלך השנה בגלל שהוא "כבר גדול". לקראת סיום החופשה, כמה ימים לפני תחילת שנת הלימודים, הקפידו על שעות קימה קבועות של הילד. ילד בן שש זקוק לפחות לעשר שעות שינה בלילה.

 

לסיכום, הכניסה לכיתה א' מעניקה לנו הזדמנות לתרגל את היכולת לסמוך על ילדנו ועל עצמנו, להאמין ביכולות שלו ושלנו להתמודד ולהשתמש בכל אותם כוחות וכישורים שבורך בהם ושטיפחנו במסירות ובאהבה במשך השנים. כמו כן, חשוב להיות סבלניים ורגועים ולשדר ביטחון מלא גם בבית הספר וגם ביכולות ההתמודדות של הילד.

 

ד"ר מאיה קלמן-הלוי היא מרצה בחוג לחינוך - אשכול חינוך לגיל הרך, האקדמית גליל מערבי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אל תבטיחו דברים לילדים שלא בהכרח יקרו
צילום: shutterstock
מומלצים