שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכי מטוקבקות
      הסוף לסאגת נזקי הצנרת? הפוליסה החדשה לביטוח הדירה
      סוף להפקרות? הוראות חדשות שיכנסו לתוקף בשבועות הקרובים, בפוליסת ביטוח הדירה, צפויות לעשות סדר בתחום הפרוץ והמקומם ביותר בענף הביטוח

      גם אתם קיבלתם שירות גרוע מהחברה שאמורה לתקן את נזקי הצנרת בביתכם? מתחילת חודש ספטמבר, אחרי דחייה ממושכת ושלל לחצים, פוליסת ביטוח הדירה שתרכשו תכלול שינויים שצפויים לתת מענה לאחת הרעות החולות של ענף הביטוח - נזקי הצנרת.

       

       

      בישראל מבוטחים כ-1.6 מיליון בתים בביטוח דירה מתוכם כ- 70% מבוטחים בנזקי צנרת באמצעות שרברב מטעם חברת הביטוח. למעשה חברות הביטוח עצמן אינן מתעסקות עם הנושא, הן שוכרות "חברות שירות" כקבלני משנה שאמורות לתת מענה למבוטחים.

       

      חברת השירות המחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר (70%) היא "שחר נזקי צנרת", את שאר השוק חולקים, נכון לחודש מאי, "שכל" – מקבוצת שגריר, ו"פמי" מקבוצת פמי פרמיום.

      אלא שלמרות שהמבוטחים משלמים יותר מ-600 מיליון שקל בשנה עבור השירות הזה, "המודל העסקי" הקיים בין חברות השירות הללו לבין חברות הביטוח, הופך את ביטוח נזקי הצנרת לבדיחה עצובה.

       

      חברות הביטוח משלמות מדי שנה סכום כסף, מראש, לחברות השירות עבור כל מקרי הביטוח שיקרו במהלך הזמן הנקוב. בהסכם מתחייבות אותן חברות לתת מענה כמעט לכל התקלות והנזקים של המבוטחים.

       

      במציאות כזו, כשהסכום שולם כבר מראש, לחברת השירות יש אינטרס לדחות כמה שיותר תביעות ואין לה כל תמריץ להשקיע בתיקונים. האינטרס של אותן חברות שירות הוא לבצע מינימום עבודה במינימום הוצאה.

       

      אם לא די בכך, כדי לצמצם עלויות, חברת השירות (שהיא קבלן משנה) שוכרת בעצמה קבלני משנה שיבצעו את העבודה עבורה ואף אחד לא מפקח על רמת הידע וההכשרה של אותם אינסטלטורים.

       

      הנה טעימה אחת מתוך אלפי מקרים: עמוס גילה רטיבות בחדר האמבטיה של ילדיו. הוא התקשר מיד אל חברת הביטוח שלו, אולם רק כעבור שלושה ימים הופיע נציג שסיפר כי נשלח על ידי חברת "שחר", לתקן את התקלה בדירה.

       

       (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
      (צילום: shutterstock)

      עמוס הראה לאינסטלטור את הדרך לחדר האמבטיה. כעבור זמן, ניגש לברר מה קורה שם וחשכו עיניו. עשרות אריחים היו מפורקים ושבורים. הבטון מאחורי האריחים שפורקו היה פגוע ממכות חציבה. "אני מנסה לאתר את מקום הפיצוץ", הסביר האינסטלטור. "עד כה לא הצלחתי. אבל אל דאגה, אני לא אנטוש אותך, אני אאתר את הפיצוץ גם אם אצטרך לפרק את כל חדר האמבטיה".

       

      עמוס הבין שלאדם שטוען כי הוא אינסטלטור - אין כל הבנה בתחום. הוא דרש משחר כי ישלחו אינסטלטור אמיתי. לבסוף הופיע אינסטלטור ובעזרת מצלמה תרמית איתר את מקום הפיצוץ. התקלה תוקנה. הנזילה פסקה.

       

      למחרת הגיע לדירה עובד של שחר לסגור את קיר האמבטיה, אולם מהר מאוד התברר כי העובד אוטם את הקיר עם עיתונים רטובים במקום עם חומרי איטום. בשלב זה איבד עמוס את סבלנותו. הוא סילק את העובד והזמין על חשבונו אנשי מקצוע.

       

      מקרה כמו זה שאירע לעמוס ועוד רבים אחרים הביאו להפעלת לחץ גדול על הפיקוח לשים אחת ולתמיד סוף לתופעה הרווחת הזו. כאמור, החל מהחודש הבא ישתנו ההוראות הנוגעות לכיסוי נזקי צנרת במסגרת ביטוח הדירה.

       

      חברת הביטוח תאולץ לקחת אחריות

      מה צפוי להשתנות? עלות התיקון של נזק מים תחול על חברת הביטוח ולא על השרברב שהתקשר עמה. חברות הביטוח לא יוכלו לשלם מראש לחברות השירות עבור "מכסה" מסוימת של אירועים.

       

      כל חברת ביטוח תידרש להציג רשימה של שרברבים מהם המבוטח יוכל לבחור. השרברב שיגיע אל הבתים יתוגמל לפי גודל הנזק בפועל ובנוסף הלקוח יידרש לתת ציון על כל תיקון שיתבצע אצלו ועל פי הציון הזה תדרג חברת הביטוח את נותני השירות המופיעים אצלה ברשימה.

       

      חברת הביטוח תהיה אחראית על איכות התיקון והשירות שיינתן למבוטח וכן קבלת פיצוי כספי במקרה של איחור או אי הגעה של נותן השירות.

       

      מתי השינוי ייכנס לתוקף? השינוי יכנס לתוקף לגבי פוליסות ביטוח דירה חדשות, כלומר מי שרוכש לראשונה ביטוח דירה, החל מעוד כשבועיים (ה-3 בספטמבר) ובמקרה של חידוש פוליסה קיימת (המתחדשות רובן ככולן ב-1 בחודש), החל מ-1 באוקטובר.

       

      נזכיר כי בעת רכישת פוליסת ביטוח דירה עומדות בפני הלקוח 3 אפשרויות בכל הנוגע לכיסוי נזקי צנרת: האפשרות הראשונה היא לרכוש ביטוח ללא נזקי צנרת. האפשרות השנייה היא לרכוש ביטוח הכולל כיסוי לנזקי צנרת באמצעות חברת השירות, מדובר בתוספת של כ-300-200 שקל בשנה למחיר הפוליסה והאפשרות השלישית היא לרכוש כיסוי נזקי צנרת באמצעות שרברב פרטי לפי בחירת המבוטח. במקרה כזה התוספת עומדת על כ- 800-700 שקל, וגם ההשתתפות העצמית גדלה באופן ניכר ונעה סביב 800-1500 שקל למקרה.

       

      כאמור, ברוב המקרים המבוטחים בוחרים בחברות השירות. נציין כי אלו המחירים הנהוגים כיום, אולם חברות הביטוח טרם פרסמו את מחירי הפוליסות המעודכנות.

       

      החשש: הזנחה של בעלי הפוליסות ה"ישנות"

      למרות המהלך החיובי, ההוראות החדשות צפויות ליצור בעיה שלא ניתן לה מענה במסגרתן - הן יחולו על פוליסות חדשות (שירכשו או יחודשו לאחר כניסת ההוראות לתוקף), אולם מי שברשותו פוליסה קיימת, יהיה כפוף לנהלים הישנים.

       

      כך, לדברי יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח בישראל, אריאל מונין, הנוהל החדש צפוי להחמיר עוד יותר את מצבם של המבוטחים בעלי הפוליסה "הישנה", שכן חברות הביטוח ונותני השירות יעדיפו "להשקיע" במבוטחים בעלי הפוליסות החדשות (שכן ההוראות מחמירות יותר מבחינתם), ומנגד, יזניחו את המבוטחים האחרים, כך שהשירות הגרוע יהיה עוד יותר גרוע.

      על הפיקוח יהיה לעשות את מלאכתו נאמנה ולבחון היטב את התנהלות חברות הביטוח בעניין הזה.

       

      לדברי מונין, "לשכת סוכני הביטוח פעלה רבות מול האוצר כנגד העיוותים שנוצרו במהלך השנים והשירות הרע שקיבל האזרח בנושא זה. המצב הקודם לא יכול היה להימשך יותר וטוב שאנו נכנסים לתקופה חדשה". מונין מוסיף עם זאת כי יידרש מעקב צמוד אחר המתרחש בשטח כדי לוודא שהוא מיושם כפי שצריך.


      פורסם לראשונה 18/08/2017 08:19

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מומלצים