שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    תלמידי החינוך המיוחד נשארים בבית. הוריהם זועקים: "יהיו לכך השלכות קשות"
    כ-100 תלמידים ותלמידות עדיין לא קיבלו שיבוץ לקראת תחילת הלימודים בשבוע הבא, בעיקר בשל מגבלות תקציב. תלמידים חולים שמקבלים חינוך ביתי לא יפתחו את השנה בשל שביתת מוריהם. כעת הוריהם מחריפים את המחאה: "דווקא אנחנו, שמתמודדים עם קשיים יום-יומיים, צריכים להיות מוטרדים היכן ילדינו ילמדו?". בנט הבטיח: "כולם ייקלטו בבתי הספר"

     

    התפרצות ההורים על השר בנט    (צילום: ערוץ הכנסת)

    התפרצות ההורים על השר בנט    (צילום: ערוץ הכנסת)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    במהלך דיון ועדת החינוך של הכנסת לקראת פתיחת שנת הלימודים התפרצו לדבריו של שר החינוך נפתלי בנט אמהות לתלמידים בחינוך המיוחד והתלוננו על כך שמערכת החינוך שכחה את ילדיהם. בנט ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב השיבו שאף ילד לא יישאר בבית ב-1 בספטמבר, אבל נראה שהבטחותיהם לא שכנעו את ההורים שיצאו אתמול (ה') בקמפיין נגדם.

     

    בהודעות שהפיצו ההורים במהלך היום בקבוצות ווטסאם נכתבה פראפראזה על הפיוט לסליחות: "בן אדם, מה לך נרדם, קום קרא בתחנונים, כולם פה משובצים?", עם תמונתו של השר בנט. בהודעות אחרות נכתב: "נפתלי היקר, השוויון מתחיל כאן" ו"שמואל! את מי שכחנו בבית?".

     

    קמפיין ההורים נגד בנט ()
    קמפיין ההורים נגד בנט

     

    הסוגיה המדוברת מתחלקת לשניים. באשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים ישנן שלוש אפשרויות במערכת החינוך: הראשונה היא שילוב במסגרת רגילה עם סייעת; השנייה היא כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל; והשלישית - בית ספר לחינוך מיוחד.

     

    מדי שנה עוברים תלמידים אלה ועדות השמה שמחליטות באיזה מסגרת ילמדו בהתאם ללקות שלהם. אלא שבוועדת החינוך התברר כי שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, לכ-100 תלמידים ותלמידות אין עדיין מסגרת מתאימה. הסיבות מגוונות: חלקם טרם שובצו, אחרים שובצו במסגרות שלטענת ההורים לא מתאימות להם, ישנם ילדים שכלל לא עברו עדיין ועדת השמה, כאלה שאין להם סייעת (שבלעדיה לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים; ש.ח), ואחרים שאין להם הסעות.

    עומר וקציעה חסיד. "זה חוסר צדק" ()
    עומר וקציעה חסיד. "זה חוסר צדק"

    קציעה חסיד מראש העין היא אמו של עומר בן ה-9 שנמצא על הרצף האוטיסטי. בשלוש השנים האחרונות הוא למד בבית ספר לחינוך מיוחד במסגרת החינוך החרדי בפתח תקווה, אלא שבסוף השנה הובהר לאמו שלא יוכל להמשיך שם כי בית הספר לא מצליח להכיל אותו, בין היתר בשל התפרצויות. התיק שלו הועבר מהחינוך החרדי לחינוך הכללי, אך טרם נמצאה לו מסגרת.

     

    "אנחנו מחכים כבר חודשיים", היא מספרת. "פניתי למחלקת החינוך של ראש העין, למשרד החינוך, אבל אנחנו לא מקבלים תשובות. אין לי מושג איפה הוא ילמד. צריך לקחת בחשבון שעומר לא יכול לנסוע רחוק. הוא חייב מסגרת שנמצאת במרחק של 20 דקות מקסימום מהבית. התחושות מאוד קשות ואנחנו במתח נפשי. אני חייבת להכין אותו לקראת המסגרת החדשה, להסביר לו הרבה יותר מלילד רגיל. דווקא אנחנו, שצריכים להתמודד עם קשיים יום-יומיים, שחייבים להיות צמודים לעומר 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, צריכים להיות מוטרדים בשאלה איפה הוא ילמד בשנה הקרובה? אמרו לי 'היית צריכה ללכת ולצעוק בכנסת, רק ככה היית מקבלת תשובות'. זה ממש חוסר צדק".

     

    הבן שלי איבד שנה שלמה

    רויטל לן כהן היא אמו של אלעד, שנמצא על הרצף האוטיסטי ומאובחן עם לקויות למידה ו-ADHD. היא הייתה בין ההורים שהתפרצו לדבריהם של שר החינוך ויו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי, והוצאה מהאולם.

     

    "הילד שלי עולה לכיתה ט' והוא משולב בחינוך הרגיל עם סייעת", היא אומרת. "בשנה שעברה לא הייתה לו סייעת עד סוכות. לאחר מכן הוא קיבל סייעת לא טובה, ורק חודש לפני סיום השנה הוא קיבל סייעת".

     

    רויטל לן ובנה אלעד ()
    רויטל לן ובנה אלעד

     

    אלא שגם כעת מסתמנת בעיה. אלעד לומד שישה ימים בשבוע, אולם הסייעת ניתנה לו לארבעה ימים בלבד. המשמעות היא שביומיים האחרים הוא לא יכול להגיע לבית הספר. "הבן שלי איבד שנה שלמה של לימודים, בעיקר מתמטיקה", מוסיפה רויטל. "הוא היה אמור להתחיל השנה ללמוד לבגרות והוא צבר פערים עצומים, כך שזה לא יקרה. גם השנה הוא לא ילמד יומיים כי אין לו סיוע. שר החינוך מדבר על חמש יחידות במתמטיקה? יש פה ילד שיכול לעשות זאת ואף אחד, עד עכשיו, לא השלים לו חומר של שנה שלמה במקצוע".

     

    בנט: כולם ייקלטו בבתי ספר

    במהלך הדיון אמר הסביר השר בנט את הסיבות לעיכוב בשיבוצים: "60 מיליון שקל שהיו צריכים להגיע אלינו ממשרד הבריאות לא הגיעו, וזה גרם לעיכוב, כי אם אין כסף אנחנו לא יכולים לשבץ את התלמידים. אנחנו חייבים את הכסף הזה. אני לא קוסם, אני רק יודע לעבוד עם משאבים.

     

    "אם זה לא היה בדם לבי לא הייתי מוסיף רבע מיליארד שקל לחינוך המיוחד. בנינו נוסחה שהמציאות יותר מורכבת ממנה. נתתי הוראה שייקחו מכל דבר, מילדים 'רגילים'. אני רוצה פתרון עד תחילת השנה. החבר'ה של החינוך המיוחד עובדים יומם וליל. 60 ילדים ביום".

     

    הראיון של השר בנט לקראת פתיחת הלימודים    (צילום: חגי דקל)

    הראיון של השר בנט לקראת פתיחת הלימודים    (צילום: חגי דקל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בראיון לקראת פתיחת השנה באולפן ynet בנט שוב התייחס לסוגיה ואמר: "כרגע יש עוד כמאה ילדים של החינוך המיוחד שעוברים שיבוצים. אני מקווה שעד אמצע השבוע הבא נסיים את השיבוצים. האחריות שלנו היא לשבץ כל ילד וילדה במדינת ישראל כדי שביום שישי הבא כולם ייקלטו בבית ספר על ידי מורה שמאוד אוהב אותם, וזה יקרה".

     

    הילדים החולים נשארים לבד בבית

    סוגיה בעייתית נוספת נוגעת לתלמידים חולים שמקבלים חינוך ביתי. לאחרונה נודע כי עובדי תוכנית "שלבים" - מורים המלמדים ילדים חולים בבתיהם ומועסקים על ידי "קדימה מדע" כמורי קבלן - לא יפתחו את שנת הלימודים. מדובר על 600 עובדים, בהם 450 מורים וכן סייעות חינוכיות ונותני שירותים פרא רפואיים שמלמדים כ-5,000 תלמידים ותלמידות בגילאי גן חובה עד י"ב, שסובלים בין היתר ממחלות ניווניות, נזק מוחי ובעיות פסיכיאטריות.

     

    במסגרת תנאי העסקתם הם לא זוכים למשכורת בחופשות משרד החינוך, הם לא יודעים מתי תחל שנת הלימודים, ואין כל משמעות בשכרם לניסיונם או לשנות הוותק. לטענת המורים, שמאוגדים ב"כוח לעובדים", המו"מ על הסכם קיבוצי מול "קדימה מדע" תקוע זמן רב ואין שום רצון לשפר את תנאי העסקתם.

    תום ושרונה נמר. "השלכות קשות" ()
    תום ושרונה נמר. "השלכות קשות"

    שרונה נמר היא אמו של תום שסובל ממחלה אונקולוגית נדירה, שמותירה אותו לקוי שמיעה וראייה ועם אפילפסיה. הוא מקבל חינוך ביתי וכרגע לא יפתח את שנת הלימודים.

    גם שרונה הוצאה מהדיון בוועדת החינוך.

     

    "תנאי ההעסקה של מורי תוכנית שלבים מאוד קשים, הם לא מתוגמלים בצורה שמכבדת את עבודתם", היא אומרת. "זה כמובן משפיע על כל הצדדים וכולם מתוסכלים. המורים האלה לא רק נכנסים לבית ומלמדים את הילד, הם ממש תומכים רגשית בו, בהוריו ובאחיו. לעובדה שהם שלא יפתחו את שנת הלימודים יש השלכות מאוד קשות. הילדים האלה מנותקים מהחברה, מכל מה שקורה בחוץ, הם בדרך כלל או בבית או בבית חולים. אי פתיחת שנה עבורם זה גזר דין מוות כי כשאתה מכניס מורה הביתה אתה גורם לילד לחיות, להתחבר לצד הבריא שלו, וכשאתה מנתק אותו מזה אתה גורם לו להיות יותר חולה, להרגיש רע מאוד ובודד.

     

    "משרד החינוך לא מתערב ולא ברור לנו למה, כי התקציב של קדימה מדע מגיע ממנו. הילדים האלה אמורים להתחיל את השנה בדיוק כמו כולם. זה נורא עצוב ומתסכל שהילד שלך לא רצוי ולא רוצים להקשיב לך".

     

    תגובת "קדימה מדע": "מורי תכנית שלבים נהנים החל מיומם הראשון מתנאי שכר המאפיינים מורים בעלי ותק של 20 שנה במערכת החינוך הפורמלית לאחר רפורמות עוז לתמורה ואופק חדש וכן מגמישות שעתית רבה. בנוסף, המורים מקבלים את מלוא התנאים הסוציאליים על פי חוק וכן משולמים גם הטבות שונות ותגמולים מיוחדים בעבור דמי נסיעה, וכל זאת מעבר למתחייב במכרז משרד החינוך להפעלת התכנית. צר לנו שוועד המורים בוחר פעם אחר פעם להערים קשיים במהלך המשא ומתן, ולסרב לכל הצעה שמגישה 'קדימה מדע' לשיפור נוסף בתנאי ההעסקה".


    פורסם לראשונה 24/08/2017 22:35

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים